Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nebezpečné marketingové triky pronikly do škol

  9:39aktualizováno  9:39
Zatímco reklama vychvalující před dětmi příliš sladká a příliš tučná jídla zaplavuje televizní kanály, dětská obezita se šíří celým světem. Zavinila to reklama? Zní logicky otázka. Světová zdravotnická organizace (WHO) říká, že ano.

"Masáž" televizní reklamou na potraviny s vysokým energetickým obsahem řadí WHO mezi rizikové faktory obezity. Výrobci potravin a reklamní agentury se brání: Reklama nemá vliv na výživu, za tu nesou odpovědnost rodiče.

Jenže jak se ukazuje, reklama cílená na děti se vymyká kontrole rodičů. Podle Mezinárodní asociace organizací spotřebitelů potravin (IACFO) už úspěšně pronikla i do škol. V podobě reklamních "dárků" školám nebo prodejních automatů, které nabízejí zpravidla kalorické potraviny.

IACFO ve své zprávě pro Světovou zdravotnickou organizaci upozorňuje na další, sofistikovanější praktiky, které používají prodejci nezdravých potravin. Například společně zakládají vědecké instituty, z jejichž výstupů se lidé dozvědí informace sice pravdivé, nicméně neúplné a stavějící výrobky do lepšího světla.

Dalším nebezpečným marketingovým trikem je podle asociace spojení konzumace sladkostí se sportem a vytváření dojmu, že pro udržení štíhlé linie je nejdůležitější sport, zatímco výživa je vedlejší. Dětem do školy pak firmy "zdarma" poskytnou stroje na cvičení, avšak pokud předtím společně nasbírají dostatečný počet bodů z obalů od čokolád.

Zakázat, či nezakázat?
Reklama na nekvalitní stravu v době vysílání dětských televizních programů je zakázána ve Švédsku, Norsku a Dánsku. Ale třeba ve Francii se ji prosadit nepodařilo.

Přesto bude reklama omezena. Francouzský Senát rozhodl, že reklamy propagující potraviny a nápoje s vyšším obsahem cukru budou muset obsahovat "informaci zdravotního charakteru", tedy jakousi propagaci zdravé výživy.

Kdo se jí pokusí vyhnout, bude muset přispívat na financování kampaní ve prospěch veřejného zdraví. Ve Francii se však v boji proti obezitě podařilo ještě něco jiného. Z francouzských škol zmizí prodejní automaty na limonády a sušenky. Francouzská agentura pro zdravotní bezpečnost potravin (AFSSA) totiž prokázala, že pravidelná konzumace těchto produktů vede k nadváze a obezitě.

ČTĚTE TAKÉ:
Výživná televizní reklama

Autoři:


Témata: Test iDNES.cz, Cukr

Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Moc soli, málo masa. České uzeniny propadly v testu levných potravin

ilustrační snímek

Potraviny z Německa jsou kvalitnější než české, potvrdilo srovnání levných výrobků, které provedl časopis dTest. České...

TEST DNES: V dětských příkrmech chybí kalorie i tuk, solí a kořením se nešetřilo

(Ilustrační snímek)

Výrobci o dětských příkrmech tvrdí, že jsou bio, bez přidané soli či cukru a jen ze samých prvotřídních surovin. Rodiče...

Téměř stejné, obchody prodávají velikonoční figurky i z falešné čokolády

Velikonoční figurky

Vajíčka nebo zajíčci z kakaové hmoty jsou často k nerozeznání od figurek z pravé čokolády. Vždy se proto vyplatí...

Najdete na iDNES.cz