Gotthardský tunel najíždí na plný provoz. V Rakousku mu roste konkurent

  15:40aktualizováno  15:40
Už jen pár dní zbývá do zprovoznění 57kilometrového Gotthardský železničního tunelu pro pravidelnou dopravu. Švýcarská chlouba se tak stane nejdelším železničním tunelem světa. V těsném závěsu za Švýcarskem jsou Rakušané, kteří budují světovou dvojku. Jací jsou další tuneloví rekordmani?

Vlaková souprava ICE před severním portálem Gotthardského tunelu v centrálním Švýcarsku | foto: AlpTransit Gotthard Ltd.

1Gotthardský železniční tunel - 57 km

Švýcarský železniční tunel je nejen nejdelším, ale zároveň i nejhlubším tunelem světa. Jedná se totiž o takzvaný úpatní tunel, což znamená, že vede od úpatí hlavního hřebenu k jeho úpatí na druhé straně a vyhýbá se tak složitému stoupání do vysokých výšek. V některých místech je i 2 300 metrů pod vrcholkem hory Piz Vatgira. Převýšení tunelu je minimální, maximálně vede ve výšce 550 metrů nad mořem, a je téměř bez větších zatáček.

Fotogalerie

Díky tunelu se cesta mezi Curychem a Milánem zkrátila o hodinu na zhruba dvě hodiny a 50 minut. Cesta letadlem trvá 55 minut. Konečný účet za stavbu nejdelšího tunelu dosáhne při aktuálním kurzu zhruba 300 miliard korun. Tunel byl součástí vlny investic švýcarské vlády do železniční sítě, její součástí je výstavba dalších tří tunelů, modernizace vozového parku a opatření proti hluku (více o tunelu čtěte zde).

2Brennerský tunel – 55 km (64 km)

Pro některé země se zdá být délka železničního tunelu absolutní prioritou. Po dokončení Brennerského tunelu, plánovaného na rok 2026, lze očekávat spor o to, kdo nejdelším tunelem světa disponuje. Brennerský tunel mezi rakouským Innsbruckem a italským Franzensfeste má měřit „jen“ 55 kilometrů, což by z něj udělalo světovou dvojku. Jenže projektanti k celkové délce připočítávají ještě už existující převážně podzemní trať „Umfahrung Innsbruck“, která bude tvořit jeden z dvou severních výjezdů. Při jejím přičtení k celkové délce podle stavební firmy půjde o nejdelší podzemní železniční trať světa o délce 64 kilometrů.

3Tunel Seikan – 54 km

V posledních letech se na špici žebříčku nejdelších železničních tunelů začínají vracet tratě pod alpskými masivy a vypadá to, že tak ukončují éru podmořských tunelů. Až doposud byl světovou jedničkou japonský tunel Seikan mezi ostrovy Honšú a Hokkaidó, který je dlouhý 54 kilometrů.

Tunel Seikan byl zprovozněn po 24 letech plánování a výstavby na jaře roku 1988, čímž se dokončilo železniční propojení všech velkých japonských ostrovů. Cena se z původně plánovaných 200 miliard jenů vyšplhala na 700 miliard. Jde údajně o první tunel světa, který protínal mezinárodní vody a vedl tedy územím nikoho. Od letošního roku jezdí tunelem i vlaky Šinkansen (více čtěte zde).

4Eurotunel – 50 km

Také případ Eurotunelu vedoucím pod Lamanšským průlivem je součástí zápolení o nejdelší tunel. Přes padesát kilometrů dlouhé spojení Francie a Velké Británie sice nikdy nebylo celkově delší než jeho japonský konkurent. Jenže zatímco v Japonsku vede pod mořem pouze úsek o délce 23,3 kilometrů, v Evropě je to 37 kilometrů, což z Eurotunelu dělá nejdelší podmořský tunel světa.

Vážně míněné plány na propojení Franci a Anglie se začaly objevovat už v osmnáctém století, většinou se však ukázalo, že jsou technicky nerealizovatelné. Z iniciativy premiérky Margaret Thatcherové se opět objevily v polovině osmdesátých let. K zprovoznění tunelu došlo po deseti letech v roce 1994.

5Březenský tunel – 1 758 m

Jednokolejový Březenský tunel na trase mezi Lužnou u Rakovníka a Chomutovem sice zdaleka nedosahuje parametrů světových rekordmanů, je ale nejdelším v Česku. Byl zbudován v roce 2007 kvůli nutnosti přeložit trať kvůli postupující těžbě hnědého uhlí. Ten ale také nemusí nejdelším tunelem zůstat dlouho. V následujících letech má v Česku postupně vzniknout hned několik tunelových rekordmanů včetně téměř pět kilometrů dlouhého tunelu Oucmanice.

První vlaky projely nejdelším tunelem světa před půl rokem:

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

GE zabrušuje do letectví pro miliardáře. Vyrobilo nadzvukový motor

Nadzvukový letoun Aerion AS2 v simulaci na New Yorkem.

Společnost General Electric, u nás známá především díky své bankovní divizi, v pondělí oznámila dokončení vývoje motoru...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

ČD Cargo se privatizovat nebude. Nevím, proč to Ťok říkal, čílil se premiér

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády, účastnil premiér Andrej Babiš...

Premiér Andrej Babiš se postavil proti úvahám privatizovat nákladního železničního dopravce ČD Cargo, jak o tom nedávno...



Najdete na iDNES.cz