Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropské televize zapomínají na rivalitu, kvůli Netflixu spěchají na web

  17:12aktualizováno  17:12
Spolupráce mezi evropskými provozovateli televizního vysílání se prohlubuje. Důvodem je rostoucí popularita společností jako americký Netflix, které nabízejí filmy a seriály online. Tradiční televize se pokoušejí využít současných trendů a urychlují přesouvání svého obsahu na internet.

Spoluzakladatel a šéf firmy Netflix Reed Hastings. | foto: Profimedia.cz

Nečekaná televizní aliance vznikla například ve Španělsku, kde se státní vysílací společnost RTVE spojila se svými dosavadními rivaly ze soukromého sektoru, firmou Mediaset España Comunicación a mediální skupinou Atresmedia. Společně spouštějí platformu s názvem LovesTV, která bude od 14. června streamovat obsah od těchto tří poskytovatelů.

Cílem je „sjednotit vysílací společnosti a sloužit jako společný vstupní bod do digitálního světa“, uvedl ředitel strategie Atresmedia Arturo Larraínzar pro agenturu Bloomberg. Ta uvádí, že podobné spojování sil probíhá i v Británii, Francii, Německu či Itálii. Dochází také k rozšiřování nabídek obsahu na internetu.

Netflix slaví 20 let. V ČR už nabízí více než polovinu toho, co v USA

Důvodem jsou obavy médií, že noví hráči na evropském televizním trhu, jako jsou Netflix či Amazon, by mohli přitáhnout masy diváků k pohodlně sledovatelnému online obsahu. Netflix navíc letos zdvojnásobí svůj evropský produkční rozpočet, za svoje originální či koprodukční filmy a seriály utratí v Evropě miliardu dolarů.

Značné ambice má i Amazon, konkrétně jeho divize Prime Video. Sny americké společnosti o vlastní evropské online televizi by měla naplnit Georgia Brownová, která za evropský obsah odpovídá. V rozhovoru pro týdeník Variety uvedla, že Amazon má se svými programy v Evropě jedinečnou příležitost, protože se „může v produkci angažovat způsobem, jemuž tradiční televize kvůli své neochotě riskovat a omezeným rozpočtům nemohou konkurovat“.

Netflix už je větší než Disney

Odvetu proti nadnárodním technologickým gigantům zahájil i největší evropský provozovatel soukromých televizí a rádií RTL Group. Agentura Reuters v březnu uvedla, že společnost urychlí svůj vstup na trh s placeným online obsahem a nabídne na evropských trzích lokální placené streamovací služby. RTL Group se chce tímto způsobem soustředit na diváky v jednotlivých zemích a nabídnout jim víc původních programů.

Evropské mediální firmy také musí čelit značnému ekonomickému tlaku nadnárodních gigantů, kteří díky komerčním úspěchům mohou investovat do svých filmů a seriálů obrovské částky. Tržní hodnota Netflixu nedávno dokonce překonala i The Walt Disney Company, čímž se streamovací služba stala největší zábavní společností na světě.

Vytvoření společné evropské platformy pro poskytování videa online, jež by mohla Neflixu konkurovat, je ale v nedohlednu. Problémem jsou autorská práva, jejichž vymáhání se kvůli legislativním rozdílům v jednotlivých evropských zemích liší.

Neznamená to ale, že se tradiční vysílací společnosti o podobné projekty nepokoušejí. Německá mediální společnost ProSiebenSat.1 Media SE nedávno spojila síly s americkou firmou Discovery, Inc., jež vlastní například populární sportovní kanál Eurosport, a společně na německém trhu spustili streamovací službu 7TV. Momentálně usilují o její rozšíření do dalších zemí.

Český trh roste pomalu, brzdí ho i neznalost angličtiny

V České republice je placená video zábava také na vzestupu, ale tempo jejího růstu zdaleka neodpovídá trendům ve světě. Podle mediální společnosti Axocom jsou příčinou pomalejšího růstu omezená vysílací práva. „Publikum musí počítat s tím, že oproti jiným zemím uvidí za své peníze mnohem méně,“ uvádí ředitelka společnosti Erika Luzsicza. Meziroční růst těchto předplatitelů v tuzemsku je podle ní zhruba pět procent.

„Přibývá těch, kteří jsou ochotni zaplatit, bohužel se jim ale nedostává kvalitního obsahu, protože u nás není přístupný. Případně se sem dostane s obrovským zpožděním, kdy už je daný film či seriál načerno dostupný kdekoliv,“ komentuje současnou situaci Luzsicza.

Velkým problémem zůstává i jazyková bariéra. Axocom dlouhodobě upozorňuje, že podle průzkumů ztrácí vysílání s titulky své diváky, protože až 85 procent z nich preferuje dabing.

Nadšenci vyzkoušeli Netflix ovládaný myšlenkami:

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Nebe nad Belgií se na dvě hodiny uzavřelo, porucha zastavila všechny lety

Letiště Zaventem v Bruselu

Belgie uzavřela ve čtvrtek v podvečer na dvě hodiny svůj vzdušný prostor. Kvůli poruše v systému řízení letového...

Nindžu nechce nikdo dělat ani za dva miliony, turistická atrakce mizí

Ilustrační foto

Město Iga v japonské prefektuře Mie považují obyvatelé za místo, kde se zrodili legendární nindžové. Každoročně...

Kimova země nevzkvétá. Loni zažila největší ekonomický propad za 20 let

Kim Čong-un na sjezdu Korejské strany pracujících (9. května 2016)

Hrubý domácí produkt Severní Koreje se loni snížil o 3,5 procenta, což je nejhlubší propad za 20 let. Ekonomiku...

Najdete na iDNES.cz