Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchody občas krátí práva zákazníků

  11:00aktualizováno  11:00
Každý obchodník musí při reklamacích postupovat podle pravidel, která stanovuje zákon. Jak se s nimi vypořádaly hypermarkety a jejich reklamační řády?

Dokud si vybírá zboží, prochází se regály a rozmýšlí, co si z obchodu odnést, je na kolbišti prodejny pánem. Běda však, vyskytne-li se na výrobku vada. Z pána se stává trpitel a prosebník. Rozhodnutí o tom, zda obchodník vadu uzná nebo neuzná, totiž leží jen na něm. Jako by to nestačilo, některé obchody ještě zkracují zákazníky v jejich právech, jež jim dává zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník.

MF DNES prozkoumala ve spolupráci s advokátem Martinem Elgerem z občanského sdružení pro rozvoj právní kultury Ars aequi et boni reklamační řády šesti hypermarketů, které jsou k dispozici na internetu nebo v samotných prodejnách. S jakým výsledkem? Polovina hypermarketů používá zastaralé reklamační řády, které neodpovídají současným spotřebitelským právům. Některé dokonce zákazníky v jejich právech omezují. Například Hypernova a Carrefour své zákazníky stále ještě udržují při vědomí, že záruční doba na nepotravinářské zboží je šestiměsíční. To však není pravda. Od 1. ledna letošního roku je už dvouletá. Je možné, že v praxi oba obchody postupují v souladu se zákonem, ale v reklamačních řádech "jedou" postaru. Jaké jsou tedy mantinely, jež stanovili majitelé zdejších obchodních řetězců svým zákazníkům?

Globus: rafinované superřešení

Kde si jej můžete přečíst: Na internetových stránkách Globusu v odkazu "Měli byste vědět, Reklamační řízení".

Hodnocení: Reklamační řád je převzat od Sdružení obrany spotřebitelů České republiky. Je to šalamounské řešení, kterým se obchodník snaží vypořádat s povinností stanovenou v zákoně o ochraně spotřebitele, aniž sám reklamační řád vydá.

+ Vše, co v Globusu nakoupíte, můžete bez vysvětlení do 30 dnů vrátit.

Tesco: doslovně opsaný zákon

Jaká je kvalita hovorů s infolinkami jednotlivých hypermarketů? Výsledky testu naleznete ZDE 

Výsledky po telefonu lze získat jen těžko. Proč? Čtěte ZDE



Kde si jej můžete přečíst: Na strohých internetových stránkách Teska jej nelze nalézt. Je třeba si ho přečíst v prodejně.

Hodnocení: Poměrně zdařile rozepsána doslovná (!) zákonná ustanovení. Zákazník se však nedozví mimo přehlednější utřídění - nic konkrétnějšího než to, co najde v zákoně. Nicméně díky tomuto postupu je reklamační řád téměř bez chyb a v tomto smyslu převyšuje reklamační řády ostatních hypermarketů.

- Při reklamaci potřebujete prodejní doklad a záruční list, byl-li na zboží vystaven. Ve skutečnosti můžete nákup prokázat i jinak.

Interspar: dobrý, ale s nepřesnostmi

Kde si jej můžete přečíst: Na internetových stránkách jej nenaleznete. Je třeba si ho přečíst v prodejně.

Hodnocení: Ačkoli má některé nedostatky, jde o velmi přehledný a aktuální reklamační řád.

+ Je již zavedena lhůta pro uplatnění reklamace 24 měsíců ode dne převzetí zboží v prodejně.
- Kupující je podle Intersparu povinen při reklamaci doložit i místo a cenu zboží. Není to však přesné. Cenu zboží musí odvodit prodávající dle své evidence.
- Reklamaci musí kupující uplatnit bez zbytečného odkladu ihned po zjištění vady. To je pravda. Může to však být pouze doporučení.
- Interspar tvrdí, že v případě, že shledáte na zboží odstranitelnou vadu a dosud jste ho nepoužili, můžete místo odstranění vady požadovat výměnu zboží za jiný, bezvadný výrobek nebo od smlouvy odstoupit. To ovšem není správně, neboť zboží může být použito.

Hypernova: zastaralý řád a s chybami

Kde si jej můžete přečíst: Na internetových stránkách Hypernovy v odkazu "Naše služby".

Hodnocení: Zjevně zastaralý reklamační řád, který není přizpůsoben novému znění občanského zákoníku účinnému od 1. ledna 2003. Některá ustanovení jsou chybná a v rozporu se zákonem. Tuto domněnku potvrzuje datum poslední aktualizace uveřejněné v závěrečném ustanovení - 1. listopad 1999.

- Vady nepotravinářského zboží lze reklamovat do šesti měsíců od zakoupení. To však není pravda. Jde o zastaralý údaj. Od 1. ledna 2003 činí záruční doba 24 měsíců.
- Nebylo-li zboží ještě použito, můžete namísto odstranění vady požadovat výměnu zboží. Toto tvrzení je však v rozporu se zákonem: právo na výměnu vadného zboží nelze podmiňovat jeho nepoužitím.

Carrefour: zastaralý a odporující zákonu

Kde si jej můžete přečíst: Na internetových stránkách Carrefouru v odkazu "Správný postup při reklamaci".

Hodnocení: Informace, které obsahuje reklamační řád umístěný na internetu, jsou v některých případech zastaralé. Neodpovídají nyní platnému právu.

+ Do osmi dnů od zakoupení vám vadný výrobek ihned vyměníme za bezvadný.
- Délka záruční doby je šest měsíců. To je ovšem zastaralý údaj. Od 1. ledna 2003 činí záruční doba 24 měsíců.
- V rozporu se zákonem je tvrzení, že můžete u odstranitelné vady místo opravy požadovat výměnu věci tehdy, když jste výrobek ještě nepoužili. Věc může být i použitá.
- Jde-li o neodstranitelné vady, máte právo na přiměřenou slevu z ceny věci. To však není celé. Kromě slevy můžete také odstoupit od smlouvy nebo žádat výměnu.

Kaufland: minimum informací

Kde si jej můžete přečíst: Na internetových stránkách v odkazu "Služby - Zákaznické záruky".

Hodnocení: Kaufland poskytuje celkem deset záruk - záruku výměny zboží, bezchybného pokladního lístku, kvality, trvale nízkých cen, čerstvého zboží, přívětivého jednání, informací, rychlosti, nejlevnější mimořádné nabídky a domácí produkce. Záruky je však možné označit spíše za obchodně motivační nabídku. Pokud nejsou doplněny bližšími informacemi o podmínkách uplatnění jednotlivých spotřebitelských práv, neskýtají přílišnou právní jistotu.

Od 1. ledna 2004 musí být všechno spotřební zboží i v hypermarketech bez výjimky prodáváno s dvouletou záruční dobou

Jak se vyhnout problémům

Nevíte si v hypermarketu rady? Není vám jasné, co si k vám prodejce ještě může dovolit a co už nikoli? Přinášíme tipy, jak se stát rovnoprávným partnerem obchodníka.

1. Snažte se vždy cítit jako zákazník

Nenechte se obchodníky, a zvláště zaměstnaným personálem, vmanipulovat do pozice prosebníka, který je pouze povinen zaplatit a o nic dalšího se nestarat. Vy jste v obchodě zákazníkem, a proto vždycky vyžadujte perfektní služby a plný servis.

2. Naučte se znát svá práva

Ten, kdo ví, jaké zákony stojí na jeho straně a na co má právo, uspěje lépe. Pokud se ve spotřebitelské legislativě alespoň trochu orientujete, máte proti nepoctivým prodejcům v ruce mocnou zbraň. Jste-li přesvědčeni o svých nárocích, trvejte na nich.

3. Ignorujte neochotný personál

Obchod, v němž vás obsluhují nepříjemní, neprofesionální a neochotní zaměstnanci, si nezaslouží vaše peníze. I kdyby se vám zboží sebevíc líbilo, měli byste jít raději o dům dál, k někomu, kdo si bude vážit, že jste jeho klientem. Pokud by totiž došlo k potížím, neochotný personál k vám jistě nebude přehnaně vstřícný.

4. Žádejte pokaždé co nejvíce informací

Nikdy se nespokojte s větou: To si přečtete v návodu (který nakonec nebude ani Prodavač by vám měl vybrané zboží ze zákona předvést a podat vám o něm dostatek informací. U potravin hledejte alespoň datum spotřeby či minimální trvanlivosti.

5. Nenechte se nikdy ošidit

Účtovaná cena se musí vždycky shodovat s cenou, která je na regále či výrobku. Chtějí-li po vás u pokladny více, než kolik bylo napsáno na cenovce, braňte se. Je to podvodné jednání a žádný argument jej nemůže omluvit.

6. Nepodléhejte laciným trikům obchodníků

Akční ceny, totální slevy či letáky propagující nejlevnější ceny široko daleko jsou reklamním tahákem, který má přilákat zákazníky do obchodu. Není to láska prodejce ke klientům, na to je třeba myslet. Nevěřte jim proto slepě, ale raději při nákupu rozumně uvažujte.

7. Místo skandálu se snažte dohodnout

Dohoda je vždycky lepší než křik. Nelíbí-li se vám přístup prodávajícího či jste nechtěně způsobili v prodejně například škodu, vždy se snažte s majitelem nebo vedoucím dohodnout. Ušetříte si pozdější problémy a spoustu nervů.

 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Nový produkt společnosti McDonald´s pro zákazníky - vegany
McDonald´s zvažuje nasadit veganský burger. Testuje ho ve Finsku

Pokus o veganský burger ve finském Tampere byl u McDonald´s natolik úspěšný, že se fastfoodový řetězec rozhodl nabídnout McVegan celostátně. V jiných státech...  celý článek

košík, ilustrační foto
Velké srovnání nákupů: Česko nejdražší, Polsko levné, Německo kvalitní

Redaktoři deníku MF DNES se vydali nakupovat do sousedních zemí, aby porovnali ceny a složení potravin a drogerie. Výsledek testu ukázal, že pokud chcete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.