Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

On-line duel

Duel o biopalivech

Ladislav Tajovský

Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze.

Jiří Trnka

Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom.
velikost textu:
vydáno 19.9.2012 8:50
Biopaliva dráždí. Zastánci jejich podpory říkají, že pomáhají zlepšit životní prostředí, zaměstnat lidi v novém oboru a tím podpořit ekonomiku. Odpůrce tyto argumenty odmítají. Podpora biopaliv naopak podle nich přírodě i ekonomice škodí. V duelu o biopalivech diskutovali Jiří Trnka z Českého sdružení pro biomasu a ekonom Ladislav Tajovský.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. září 2012 do 9:40

OTÁZKA: Myslíte si, že automobily na elektrickou energii mají smysl, nejedná se jen o bublinu? Dle mého nejsou dostatečné sítě pro to, aby zde jezdilo miliony vozítek na EE a dále není vyřešena situace tvorby EE, jelikož ekologové a některé státy bojují proti jaderné energii. A co říkáte na energii štěpení vodíku? Jaroslav Homola
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Současné konvenčně používané elektromobily znamenají nikoliv snížení znečištění, ale přenos znečištění, tj. znečišťuje se tam, kde se "náplň" vyrábí, nikoliv tam, kde auto jezdí. A je-li takové auto dražší, pak to znamená jediné - celkové znečištění s ním spojené je vyšší. 19.9.2012 10:19
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Určitě má elektřina v dopravě velkou budoucnost. Připadá mi logické, aby elektřina v budoucnu dominovala městským vozítkům, kde se jezdí na krátké vzdálenosti a s nulovými emisemi skleníkových plynů. Bohužel nás ale čeká ještě poměrně dlouhá cesta především ve vývoji technologie baterií. Ty dnesní mají malou kapacitu, jsou těžké a drahé.To samé platí o vodíku. Snad se toho ještě naše generace dožije. Důvodem, proč dnes propagujeme biopaliva je to, že reálně na trhu existují, fungují v současných motorech a bez problému mohou využít stávající distribuční síť. To zatím žádná jiná "alternativa" nenabízí.
OTÁZKA: Co byste zemědělcům doporučili, aby pěstovali namísto suroviny pro výrobu biopaliv, aby se jim to vyplatilo. Zemědělství podle mého názoru nemá jen produkční funkci, a dále zužovat tuto produkční funkci na pouhou výrobu potravin je nesprávné.
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: No, to je tradiční argument, s nímž já tradičně nesouhlasím. Je to na dlouhou diskusi - pro začátek sežeňte seznam zemědělců, kteří by pracovali zadarmo a bez zisku, jen když jejich práce povede k hezčí krajině. Historicky je zcela zřejmé, že nic nevedlo k takové degeneraci krajiny, jako zemědělství. Je to něco za něco, daň za to, že chceme jíst, jsme poslední, kdo se proti tomu bude stavět. Ale obracet tuto logiku je zcela mimo. 19.9.2012 10:25
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Zemědělcům je často (a bohužel pravdivě) vytýkáno, že nemyslí jako podnikatelé. Zemědělství je specifický sektor, který vlivem toho, že výroba existuje pod holým nebem, přináší poměrně značné riziko podnikání. Je tudíž velmi vhodné diverzifikovat své příjmy nejen z potravinářské výroby, ale i té nepotravinářské. Není to jen výroba kapalných biopaliv, rozmach zažívají zemědělské bioplynové stanice, objevují se plantáže energetických plodin atd. Obnovitelné zdroje jsou tedy jednou z možností jak stabilizovat své příjmy zvláš´t v době, když je cena potravinářských komodit na burzách velmi nestabilní.
OTÁZKA: Jenom vyjádřím svůj názor. Podpora bioppaliv je jeden z největších zločinů v posledních letech. Nejen, že jsou dražší už jen tím, že je nákladná jejich výroba, ale jejich výroba také zatěžuje životní prostředí. Dále díky jejich používání klesá životnost naftových motorů a tak se jich bude samezřejmě varábět víc a tím se zase zatíží životní prostředí. Argument že to přináší pracovní místa je zcestný, protože pokud by dotace na biopaliva šly do regionální podpory podnikání, místa by se vytvářela také, když pominu, že pracovní místa vytvořená výrobou biopaliv nebudou chybět, pokud se v EU podaří max. eliminovat přísun pracovní síly z třetích zemí Míra
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: s něčím souhlasím, s něčím ne, nakonec to není otázka, jen názor... 19.9.2012 10:29
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Podporuji biopaliva a zločincem se necítím. Na řadu věcí jsem již odpověděl. Co se týká snížení životnosti naftových motorů v důsledku používání bionafty, mám jiný názor. Pokud se bionafta používá v souladu s určitými pravidly, naopak se může životnost motorů prodloužit v důsledku vyšší mazivosti bionafty. Bezproblémovost provozu na bionaftu prokázalo mnoho pilotní projektů i v České republice. Mimochodem, sám na ní již 3 roky bez problému jezdím.
OTÁZKA: Dobrý den, moje otázka již zazněla hned v prvním dotazu zde, avšak pan Trnka se obrnil metodou LCA a úspěšně otázku zamluvil. Zopakuji ji tedy. Na vyprodukování X litrů biosložky je potřeba statisticky kolik litrů normálního fosilního paliva? Berme v potaz dopravu, sadbu, sklizení, případně hnojení(?). To že by to naši zemědělci dělali koňmo můžeme asi předem vyloučit a i ti koně by produkovali skleníkový plyn. Upřesním že mě nezajímá produkce CO2, ale poměr kolik paliva na kolik litrů biosložky se získá. Děkuji
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Už jsem odpovídal. Ale je to mnohem jednodušší - kdyby saldo bylo ve prospěch biopaliv, NIKDY by nemusel být přijímán zákon, který jejich přimíchávání nařizuje, protože by byla levnější. 19.9.2012 10:32
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Přesná čísla ohledně produkce bionafty a spotřeby nafty na 1 ha bohužel z paměti neznám, nicméně energetické vyjádření je mnohem přesnější. Litry různých paliv a různém energetickém obsahu nemají žádnou vypovídací schopnost. Proto se používá LCA metoda.
OTÁZKA: Mám někde vůbec možnost (třeba i za dramaticky vyšší cenu) natankovat nepančované palivo do auta, když "vyjezdím" celou nádrž třeba jednou za dva roky? Nechci slyšet kecy, že se takové auto nevyplatí - jde o veterány. Jan Janeček
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: nevím, je mi líto, ale divil bych se, že by to nešlo - byť by to třeba nebylo v souladu se zákonem. 19.9.2012 10:34
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Patrně máte na mysli palivo bez obsahu biosložek. Takovými palivy jsou například vysokooktanová speciální paliva nebo také arktická paliva, používaná v zimě.
OTÁZKA: Myslíte si že biopaliva je tokové perpetum mobile. Nejvíce se nafty spotřebuje v zemědělství na vypěstovaní plodin. Pak z těch plodin děláme biopaliva které používáme pro výrobu těchto plodin. Bohužel energetická hodnota biopaliv nestačí na pokrytí energie na vypěstovaní plodin. Z toho plyne že ... Martin Doležil
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: je to primárně skvělý výdělek jejich producentům, pak vše ostatní 19.9.2012 10:36
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Na většinu už jsem odpověděl. Co se týká využití bionafty v zemědělství, je škoda, že systém "zelené nafty", kterým se dotuje nafta zemědělcům, neumožnil větší rozšíření v tomto sektoru, kde použití bionafty dává největší logiku. Zelená nafta končí, uvidíme, zda zemědělci na bionaftu uslyší.
OTÁZKA: Otázka č.2 z mé strany: Současné technologie kupříkladu pohonu vozidel jsou koncipovány na určitou formu paliva... ať do nich nalijete jakoukoli jinou tak jsou prostě víc poškozovány a je třeba je vyměnit. Naftový motor může běžet na biopalivo ovšem dříve bude na vyhození... to znamená vyrobit defacto nové auto navíc s tím že staré stále mohlo jezdit... (kotle v elektrárnách a teplárnách trpí defacto stejným problémem- je li do nich dáno něco na co nebyly stavěny poškozují se) Nebylo by tedy lepši biopaliva omezit pouze na nové technologie bez toho aby byli zatěžovány ty staré? které na to nejsou stavěné? (z hlediska ekologie je lepší 20 let jezdit stejným autem s trochu vyšší spotřebou než každých 5 let kupovat nové a plýtvat energie na těžbu a zpracování kovů, a výroby elektroniky do nich) Pavel Kural
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Vzhledem k tomu, že to je přesně tak, jak píšete, byť si to málokdo sám spočítá, bylo třeba přijít s nařízením, které biopaliva zavádí povinně. 19.9.2012 10:38
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Víte na co byl původně zkonstruován dieselův motor? Na olej z burských oříšků. První Ford T zase jezdil na čistý bioetanol.
OTÁZKA: Dobrý den, proč se pořád mluví jen o biopalivech jen ve vztahu ke změně klimatu, když mají mnoho jiných funkcí? Nejsou z hlediska soběstačnosti nebo podpory sedláků důležitější? Vždyť právě z těchto důvodů je podporovali už za první republiky nebo dnes je podporují na americkém kontinentě. Opravdu si je pan Tajovský jistý že jeho názory jso správnější než jaké měl Alois Rašín nebo poradci amerických politiků?
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: O názorech poradců politiků jakékoliv národnosti si nedělejte iluze, pane kolego. Zcela souhlasím s tím, že jsou důležitější z hlediska "podpory sedláků", jak píšete, ani písmeno proti. 19.9.2012 10:39
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Mohu jen souhlasit. Podpora českému zemědělství a venkovu je i z mého pohledu důležitější.
OTÁZKA: Dobrý den, jaký vidíte smysl ve spalování biomasy v tepelných elektrárnách. Bydlím na hranicích s Polskem a do elektrárny Turow se vozila biomasa až z Ukrajiny minimálně 1000 km. Vozila se kamiony a denně se jich v elektrárně otočilo kolem stovky. Nechci biopaliva zatracovat, ale tohle mi přišlo opravdu na hlavu postavené. Rosťa Kröner
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Pokud je cena energie vytvořená spalováním čehokoliv dováženého odkudkoliv konkurenceschopná, tak to znamená, že náklady na její výrobu jsou nižší, než u jiných alternativ. Je to stejné, jako kdybyste si řekl, že je lepší topit doma v kamnech, protože les máte za plotem, než stavět stovky kilometrů dlouhé elektrické vedení nebo plynové potrubí. 19.9.2012 10:41
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Smysl to určitě má a ČEZ v řadě svých elektráren přechází z uhlí buď na spoluspalování nebo dokonce čisté spalování biomasy. Důvod je pragmatický - dochází hnědé uhlí. Vozit ale biomasu na takové vzdálenosti je samozřejmě nesmysl a něco takového naše sdružení určitě nepodporuje.
OTÁZKA: Dobrý den, Pane Tajovský, většina Vašich odpovědí mi připomíná dikci pana Klause. Zatím jsem od Vás neslyšel nic než jedno ideologické klišé za druhým. Mohl byste uvádět více odborných argumentů pro podložení Vašich odpovědí?
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Je mi celkem lhostejné, jakou dikci moje odpovědi komu připomínají. Mojí odborností je ekonomie, tak používám ekonomickou argumentaci. Upřímně se domnívám, že právě její absence resp. zakrývání je klíčem k pochopení toho, co biopaliva a spol. znamenají. 19.9.2012 10:42
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: patrně otázka na kolegu
OTÁZKA: Pane Tajovský, opravdu si myslíte že termín "ekologický" nemá žádný obsah? Co vy si představujete pod pojmem udržitelný rozvoj?
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Věřte, že právě já nevím, co si pod ním mám představit. Samozřejmě znám definici, ale považuji ji buď za bezobsažnou, nebo definici kruhem. Vyhledejte si třeba zprávy Římského klubu, kde se dočtete, před kolika lety - měřeno ode dneška - už měla dojít třeba ropa. 19.9.2012 10:42
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: opět otázka na kolegu
OTÁZKA: V čem spočívá současná podpora biopaliv? Jaké jsou v ČR celkové náklady na tuto podporu?
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: viz moje odpověď výše... 19.9.2012 10:44
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Jde o úlevu na spotřební dani, která vždy odpovídá procentu biosložky ve směsi. pokud tedy E85 má 85% bioetanolu, pak vratka daně je 85% výše daně na fosilní alternativu, tedy benzín. Jak jsem již uvedl, podle informací z ministertsva financí jsou náklady na tuto podporu necelá jedna miliarda korun ročně.
OTÁZKA: Biopaliva platíme všichni z daní, tím pádem my všichni dotujeme konkrétní odvětví průmyslu, které by bez této dotace pravděpodobně nepřežilo. Proč uměle udržujeme při životě něco co není samo o sobě efektivní, a proč znevýhodňujeme ty odvětví, které efektivní jsou ? Možná by nebylo od věci jak někdo v diskuzi trefně poznamenal, začít stavět pyramidy - zaměstná to hodně lidí a podpoří tradiční kamenický průmysl, nebo snad ne ?
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Očekávejte, že budete nařčen s tržního fundamentalismu, pane kolego. Je určitě v pořádku, když má někdo možnost volby jezdit s vyššími náklady, když mu dělá dobře, že podporuje "českého sedláka". Je ale určitě špatně, když to musí dělat každý, komu je primárně bližší životní úroveň jeho a jeho rodiny a chce čepovat co nejlevnější kvalitní palivo.. 19.9.2012 10:48
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Pokud se má nové odvětví prosadit oproti již zavedenému (které často bylo zpočátku také dotováno), vždy mu musíte na začátku trochu pomoci. Po určité době musí samozřejmě prokázat svou životaschopnost. Nechceme dotace do biopaliv věčně. Podpora biopaliv je u nás schválena do roku 2015.
OTÁZKA: pane Tajovský, máte vy nějakou osobní zkušenost s biopalivy, nebo jen vaříte z vody a z toho, co jste si někde přečetl?
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: Nevím, biopaliva nepiju, ale jezdím dopravními prostředky, které je musí spalovat. Jinou zkušenost nemám - a tahle mi úplně stačí. Stejně ale nemám zkušenost se zámořskými objevy a první světovou válkou a nemám pocit, že bych kvůli o nich tomu nemohl přednášet a spát. 19.9.2012 10:48
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: otázka pro kolegu. Co se týká mé zkušenosti s biopalivy, sám na ně každý den jezdím.
OTÁZKA: 3/4 polí v honitbě zabírá kukuřice, zbytek řepka a to až 4roky po sobě na stejném místě, drobná polní zvěř nedokáže na těchto lánech přežít, srnčí také mizí a všude jen přemnožené lišky a prasata. Nic jiného se nepěstuje, živočišnou zrušili, všude jen plodiny na biopaliva. O degradaci půdy nemluvě, není čím hnojit..Co je na tom ekologického?? Massec. NENAD ZIVKOVIC
Ladislav Tajovský, ekonom. Pedagog VŠE v Praze. Ladislav Tajovský: ptejte se jinde, pane kolego 19.9.2012 10:51
Jiří Trnka, šéf kampaně Biopaliva frčí a výkonný ředitel CZ Biom. Jiří Trnka: Pokud víte o případu, kde by byla řepka 4x po sobě na stejném poli, pak to oznamte na nejbližší zemědělské agentuře. ten člověk porušuje správnou zemědělskou praxi a má přijít o dotace. Na druhou stranu nechápu jak někdo může mít v honitbě pole - copak ten zemědělec má za povinnost krmit vaší zvěř?

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.