Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Opravy Fantovy budovy skončí za pět let, vyjdou na tři čtvrtě miliardy

  10:16aktualizováno  10:16
Rekonstrukce historické Fantovy budovy pražského hlavního nádraží bude dokončena zřejmě v roce 2022. Správu železnic vyjde na 730 milionů korun. V únoru vypíše výběrové řízení na výběr projektanta pro první fázi oprav, která zahrnuje opravu historické fasády, oken, dveří, zastřešení nebo úpravu a opravu veřejných ploch. Stavět by se mělo začít v roce 2018.

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016 | foto: Yan Renelt, MAFRA

„V roce 2019 by měly začít stavební práce na druhé etapě, která obsahuje dokončení rekonstrukce a oprav zbývajících vnitřních částí Fantovy budovy,“ řekl náměstek Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro správu majetku Tomáš Drmola.

Veškeré veřejně přístupné prostory budou uvedeny do původního stavu, ostatní získají podobu odpovídající jejich budoucímu využití. Dále budou kompletně obnoveny veškeré rozvody a technické zařízení budovy a elektroinstalace. Tendr na vypracování projektové dokumentace by měl začít letos v dubnu.

Fotogalerie

Rekonstrukce vnějšku historické budovy má vyjít na 210 milionů korun, náklady na práce uvnitř SŽDC vyčíslila na 520 milionů korun.

SŽDC vypověděla loni na podzim nájemní smlouvu na nádraží firmě Grandi Stazioni, která nestihla komplex včas zrekonstruovat. SŽDC zaplatila firmě 565 milionů korun jako úhradu prokazatelných nákladů, které při rekonstrukci proinvestovala, a o dalších 200 milionů se správa železnic s italskou firmou soudí (více čtěte zde).

Grandi Stazioni měla nádraží v nájmu od roku 2003 výměnou za rekonstrukci objektu. Pokud by rekonstrukci zvládla dokončit do loňského 16. října, získala by právo na pronájem nádražních prostor na dalších třicet let.

Úřady na nádražích

Rekonstrukce a opravy všech ostatních nádraží, které převzala Správa železniční dopravní cesty, do stavu v souladu s normami by si vyžádaly deset miliard korun. Peníze chce správce získat od státu a z evropských dotací.

Během příštích tří až čtyř let chce SŽDC zrekonstruovat 60 až 80 nejvíce frekventovaných budov. Správa vlastní 1 500 budov na 900 nádražích.

Ve zrekonstruovaných budovách by podle Drmoly mohly vedle komerčních subjektů sídlit například státní úřady nebo policie. Například v Břeclavi SŽDC jedná o umístění okresní správy sociálního zabezpečení.

Letos plánuje SŽDC investovat do oprav nádraží 470 milionů korun a 123 milionů na rekonstrukce. Rekonstruovat se budou nádražní objekty v Náchodě, Turnově, Přerově, Břeclavi, Lipníku nad Bečvou, Kuřimi, Sokolově nebo Hradci Králové. Zhruba 120 milionů správa investuje do přípravy projektů.

Vloni, kdy SŽDC nádraží převzala od Českých drah, realizovala 161 akcí za 102 milionů korun a 50 milionů korun investovala do odstranění havarijního stavu na vybraných objektech.

Zhruba patnáct set nádraží a dalších budov získala SŽDC od Českých drah loni v létě za 3,3 miliardy korun. Po jejich převzetí oznámila, že zahájí opravy dlouhodobě zanedbaných výpravních budov.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Další z rubriky

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejspolehlivější aerolinky má Lotyšsko, další evropské společnosti propadly

Ilustrační snímek

Lotyšské aerolinie airBaltic se umístily na prvním místě ve srovnání dochvilnosti leteckých společností, které...

Najdete na iDNES.cz