Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ostravou rychleji. Správa železnic chystá obří zakázku za osm miliard

  9:58aktualizováno  9:58
Na české železnici se připravuje největší zakázka tohoto století. Centrální komise ministerstva dopravy schválila plán modernizovat ostravský železniční uzel za 7,6 miliardy korun.

V NOVÉM KABÁTĚ. Prosinec 2013: Prostranství před výpravní budovou Hlavního nádraží po rekonstrukci. | foto: Roman Nedbal

Po zakázce na modernizaci tratě mezi jižními portály vinohradských tunelů a stanicí Praha - Hostivař (více čtěte zde) by mělo jít o největší zakázku na tuzemské železnici. Jde o kompletní přestavbu a rozšíření pětikilometrového koridoru mezi stanicemi Ostrava - Svinov a Ostrava hlavní nádraží.

„Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti železničního uzlu Ostrava pro další postup projektové přípravy,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. „Vítězná varianta představuje kompletní opravu dosud nemodernizovaného úseku mezi stanicemi Ostrava-Svinov a Ostrava hlavní nádraží, včetně zřízení nového mimoúrovňového přesmyku, který odstraní kolizní jízdy vlaků v jednotlivých směrech,“ dodala.

Až dosud na téměř polovině trasy jedou vlaky jen šedesátkou, na zbytku osmdesátkou a stokilometrovou rychlostí jen kilometr. Po modernizaci by tu mohly vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Namísto stávající dvokolejné trati bude celý úsek trojkolejný.

Za vysokou cenou stojí především kompletní modernizace stanice Ostrava hlavní nádraží včetně báňského a seřadovacího nádraží i nového přesmyku. O další kolej se rozšíří most přes Odru. Součástí projektu je i prodloužení nástupiště Ostrava-Stodolní a rekonstrukce stanice Ostrava střed.

V plánech naopak chybí modernizace výpravní budovy ostravského hlavního nádraží. Podle Šubové je budova v dobrém stavu. Drobné úpravy probíhají na nádraží už nyní, dokončuje se stavba celkem šesti výtahů pro bezbariérový příchod. „Hlavní nádraží je v dobrém stavu a v nejbližších letech se nepočítá s větší rekonstrukcí,“ dodala.

Schválení centrální komisí znamená, že SŽDC začne soutěžit projektanta, samotná stavba by měla začít v roce 2021. Náklady odhaduje na 7,6 miliardy korun.

Do modernizace železničních uzlů investuje SŽDC obrovské prostředky. Zatím poslední velkou akcí tohoto typu je několik let probíhající modernizace uzlu Olomouc, kde došlo ke zvýšení rychlosti až na 160 kilometrů v hodině. .

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Málo cestujících ve vlacích? Pomůže větší konkurence, tvrdí šéf Leo Expressu

Vlaky Leo Express spojují Prahu s Moravou i Slovenskem

„Železnice je jediný udržitelný způsob dopravy, přitom tvoří v porovnání s dalšími způsoby pozemní dopravy jen osm...

Najdete na iDNES.cz