Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pendolino poprvé vyjelo na pravidelné lince do Ostravy

  1:00aktualizováno  1:00
Cestující Českých drah se konečně dočkali. Na pravidelné lince Praha-Ostrava poprvé vyjel rychlovlak Pendolino. V neděli ráno se i dovnitř budovy holešovického nádraží zvenku prodral chlad, vlhko a sychravo. Budova je šedivá, stejně jako počasí venku a není se tu ani kde posadit.

Pendolino na olomouckém nádraží při jedné z prvních jízd do Ostravy. | foto: Libor TeichmannMF DNES

ČTĚTE TAKÉ:
Dráhy pokřtily vlajkovou loď pendolino

Pendolino, kde se i závěsy ovládají pomocí elektroniky, se proto zdá ve srovnání se svým domovským přístavem v Holešovicích jako jiný svět.

S lehkostí klouže po kolejích, za okny se míhá krajina. Mezi sedadly občas projde usměvavá průvodčí nebo stevard s minibarem. "Je to tu jak v letadle," chválí nový vlak Kateřina z Krnova. Dveře se před vámi samy otvírají, nebo se stačí dotknout všudypřítomných tlačítek. Milý, ale poněkud sterilní hlas, vítá cestující na palubě ve třech řečech.

Zhruba každých 30 sekund mu ale do jeho plynulého projevu s železnou pravidelností vpadne krátké písknutí. Bohužel neustává ani když projev skončí a člověka pronásleduje ve všech vagónech. Celé tři a čtvrt hodiny, po které cesta trvá.

"Vážně nevím, co to může být. Asi si někdo hraje s počítačem," krčí rameny průvodčí.

I cesta je cíl
V rychlovlaku sedí jen pár lidí, kteří na oficiální zahájení provozu čekali. "Mohl jsem jet expresem, ale chtěl jsem zkusit pendolino," říká asi třicetiletý Honza.

Někteří z cestujících dokonce přiznávají, že hlavním smyslem jejich cesty je právě jízda novým rychlovlakem.

"Já dělám u drah už asi sto let," usmívá se zhruba čtyřicetiletý Josef, který cestuje s manželkou Alenou z Uherského Hradiště. "Ale pendolino jsem ještě nezkusil, takže jsem byl zvědavý," říká.

Většina z těch, kteří se novinkou chtěli svézt, ji ale už vyzkoušela na testovacích jízdách z Prahy do Děčína nebo během posledních dvou týdnů, kdy vlak jezdil i do Brna. Tehdy 200 míst druhé třídy k uspokojení zákazníků nestačilo a lidé dokonce stáli. - více zde

Taková situace na pražsko-ostravská premiéře nenastala. Student Jakub, který má namířeno do Bílovce, má dokonce jeden vůz úplně sám pro sebe.

Po stolech si rozložil ofocená skripta, ve kterých si občas něco podtrhne. "Na pendolino jsem čekal. Domů bych stejně jel, ale chtěl jsem zkusit rychlovlak," říká. "Ten cenový rozdíl proti ostatním vlakům je pro studenty navíc asi desetikoruna..." na okamžik se odmlčí a v tu chvíli se ozve všudypřítomné pípnutí. "Jen tady pořád něco píská," zasměje se.

Příště první třídou
Trochu překvapivě je víc plno ve vozech první třídy a dokonce i ti, co jedou "dvojkou", litují, že si tu stovku nepřiplatili.

"Příště už pojedu jedině první třídou," říká asi čtyřicetiletý Ladislav. "Je tam víc místa, noviny jsou zadarmo a ten cenový rozdíl už není až tak velký," domnívá se. Jinak se mu ale novinka líbí. Stejně jako většině dalších cestujících.

"Je to moc fajn," říká Josef a manželka Alena souhlasně přikyvuje. "Akorát byl na začátku trochu problém s lístky. Mně totiž prodali sem k oknu a manželce na druhou stranu přes uličku. A to jsme to už jednou reklamovali. Naštěstí je prázdno, tak to není problém vyměnit," dodává.

Podobný zážitek má i paní Věra, která chtěla novinku Českých drah ukázat svojí neteři, která přiletěla z Kanady. Ta totiž během svých dvaceti let ještě ve vlaku neseděla. Až nyní. "No vážně, nikdy. My všude jezdíme autem," říká s jemným přízvukem Vendula. "Ale líbí se mi to."

"Vlak je nový. Je to příjemný," souhlasí i její teta Věra. "I když koupě lístku mě stála neuvěřitelný nervy," říká. "Nejdřív mi prodali každý lístek na opačný konec vagónu a pak mi to ani nechtěli vyměnit. Běhala jsem mezi Libní a Holešovicemi a všude mi tvrdili, že oni to změnit nemůžou. A že musím jinam. No nakonec se to nějak podařilo," pokračuje Věra. "Ale naštvaná jsem byla dost."

Chuť cestovat novým vlakem jí to ale nevzalo. "Já v Praze pracuju. Do Ostravy jezdím asi jednou za měsíc. Takže u mě je to jasné - budu pendolinem jezdit dál. Ta časová úspora za to rozhodně stojí," dodává.

"I když je pravda, že by se nám hodilo, kdyby vlak jel i do Vídně. To je škoda, že to tam nejezdí," posteskne si ještě Věra.

Vlaky Pendolino zatím totiž do ciziny nesmí, a to přesto, že s nimi nový jízdní řád počítal. Na Slovensku, v Rakousku a Německu totiž vozidlo ještě nebylo schváleno. Podle generálního ředitele Českých drah Josefa Bazaly by do Bratislavy a Vídně mělo zajíždět nejpozději od února. - více zde

Základní údaje o Pendolinu

Počet souprav vlastněných ČD: 7
Výrobce: ALSTOM Ferroviaria
Rok výroby: 2003 až 2005
Počet vozů soupravy: 7
Kapacita soupravy: 331 míst (+2 pro invalidy)
- z toho v 1. třídě: 105
Šířka: 2,8 m
Celková délka: 185,3 m
Celková váha: 377,5 t
Počet motorů: 8
Celkový výkon motorů: 4.000 kW
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Materiál skříně: hliník
Autoři: ,


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Další z rubriky

Řidič autobusu jako akční hrdina, dopravní podniky lákají nové zaměstnance

Ilustrační snímek

Dopravní podniky osmi českých měst spustily tento týden reklamní kampaň, kterou lákají nové zaměstnance na místa...

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Najdete na iDNES.cz