Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lay’s proti Bohemia Chips. Na brambůrkové frontě začíná být horko

  12:37aktualizováno  12:37
Nápojářská společnost PepsiCo přichází na český trh s křupkami Cheetos. Ze slaných pochutin měla doposud v nabídce pouze chipsy Lay’s. Lídrovi trhu Intersnack, pod který spadá především značka Bohemia Chips, tak bude konkurovat v dalším segmentu.
chipsy, brambůrky

chipsy, brambůrky | foto: Profimedia.cz

Češi loni utratili za smažené brambůrky, tyčinky a krekry přes 4,3 miliardy korun. Bylo to o téměř pět procent více než rok předtím, jak vyplývá z dat společnosti Nielsen. Slané oříšky a bramborové chipsy přitom rostly rychleji než celý segment.

Údaje zahrnují útraty v prodejnách s potravinami bez řetězce Makro a bez restaurací, celkový trh tak bude ještě o něco větší. Není divu, že boj o miliardy z lupínků a křupek v poslední době přiostřuje.

Křupky Cheetos s arašídovou příchudí

Křupky Cheetos s arašídovou příchudí

Aréně dominují především dva hráči. Na jedné straně společnost Intersnack se svou vlajkovou lodí Bohemia Chips. Na druhé straně koncern PepsiCo a jeho značka Lay’s, která dlouholetému lídrovi trhu v posledních letech stále agresivněji šlape na paty (více čtěte zde).

Doposud se výrobci střetávali výhradně v kategorii chipsů. Nyní ale PepsiCo útočí na další doménu Intersnacku – do Česka přichází s novým výrobkem původem z USA jménem Cheetos, který spadá do kategorie takzvaných extrudovaných snacků, tedy křupek.

Křupky jsou na rozdíl od ostatních zemí v Česku mezi slanými pochutinami spíše okrajovou záležitostí. Loni za ně Češi utratili 622 milionů korun, takže se prodeje meziročně navzdory růstu celého odvětví propadly.

PepsiCo chce s křupkami na vrchol

PepsiCo přesto doufá, že se jí s novinkou podaří prodeje křupek nakopnout.

Akční ceny

Nakupujte zboží v akci. Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkcniCeny.cz.

„Věříme, že jimi dokážeme oslovit širokou cílovou skupinu také v Česku a podpořit samotný segment extrudovaných snacků,“ prohlásil šéf české pobočky PepsiCo Josef Neumann.

Uvedení Cheetos na trh bude doprovázet rozsáhlá reklamní kampaň a firma se s nimi chce do pěti let dostat na vrchol kategorie.

Boj s Intersnackem tak propukne na další frontě. Výrobce brambůrků Bohemia nabízí totiž rovněž tyčinky či arašídy a spadají pod něj značky Chio, Pom-Bär a Canto. Především Canto přitom nabízí řadu extrudovaných snacků.

Vedení Intersnacku v minulosti přiznalo, že vpád nápojářského gigantu do oblasti slaných pochutin v Česku poněkud podcenilo. PepsiCo snížila ceny, nabídla řady promočních akcí a odstartovala marketingovou kampaň, díky níž se jí podařilo navýšit se značkou Lay’s tržní podíl v kategorii chipsů na 23,1 procenta. Podle hlasů z trhu se tak stalo právě na úkor produktů Intersnacku.

Intersnack odpověděl změnou vedení a vrátil se k růstu

Intersnack zvyklý z minulosti na vysoké zisky skončil předloni ve ztrátě 59 milionů korun a firma prošla zemětřesením. Obměnilo se prakticky celé vedení a podnik se začal více orientovat na marketing a promoční akce.

Podle portálu AkcniCeny.cz monitorujícího slevové akce zákazníci v uplynulých měsících mohli narazit častěji spíše na výhodnější cenu Bohemia Chipsů. „Když srovnám Lay’s a Bohemia Chips, tak Bohemia Chips jsou v akci častěji,“ potvrzuje marketingová manažerka Zuzana Štěpánková.

Trh se slanými pochutinami v Česku

Změna strategie se společnosti vyplatila. Loni se Intersnack dostal opět do zisku nad 50 milionů korun a podle generálního ředitele Pavla Šercla se tržní podíl v oblasti chipsů daří opět navyšovat. „V kategorii chipsů dosahujeme tržního podílu 32 procent. V porovnání se stejným období za leden až duben 2016 jsme vyrostli o 1,8 procentního bodu,“ vypočítává.

Letos pak Intersnack vtrhl na trh s novinkou v podobě nové receptury Kotlíkových brambůrků vyráběných z širších plátků. I jejich prodeje podporuje masivní kampaň. „Už po prvních dvou měsících prodejů můžeme potvrdit, ze Kotlíkové splnily a v některých případech i překročily naše očekávaní,“ pochvaluje si Šercl.

Cena brambůrek je díky konkurenci na minimu

Z ostré konkurence dvou dominantních hráčů profitují spotřebitelé. Kromě četnějších slevových akcí se totiž za posledních pět let cena bramborových lupínků téměř nezměnila a standardní průměrná cena dvěstěgramového balení podle dat Českého statistického úřadu jen v málokterých měsících přesáhla 45 korun.

Podle posledních údajů za letošní duben stál balíček v průměru dokonce jen 41,03 koruny. Levnější byly lupínky naposledy před Vánocemi roku 2014. Výrobci tradičně sice zlevňují právě ke konci roku a kolem Velikonoc, pád ceny z letošního jara byl však mimořádný.

Opačný trend je možné sledovat u slaných oříšků. Jedná se o jeden z mála produktů z kategorie slaných pochutin, u něhož společnost Nielsen zaznamenala výraznější růst tržeb než prodaných objemů. To znamená, že oříšky zdražily.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

TEST DNES: Za pětistovku dostanete náruč plnou květů i zvadlé koště

Test kytic

Redaktoři MF DNES v minulých dnech po celé republice vyzkoušeli, jaké pugéty jim v květinářství uvážou za 500 korun...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

TEST DNES: Úplné výsledky testu mozzarell

Ilustrační snímek

MF DNES testovala sýry mozzarella, které jsou běžně dostupné v obchodech a mají 15 až 20 procent tuku. Porota hodnotila...

Najdete na iDNES.cz