Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lay’s proti Bohemia Chips. Na brambůrkové frontě začíná být horko

  12:37aktualizováno  12:37
Nápojářská společnost PepsiCo přichází na český trh s křupkami Cheetos. Ze slaných pochutin měla doposud v nabídce pouze chipsy Lay’s. Lídrovi trhu Intersnack, pod který spadá především značka Bohemia Chips, tak bude konkurovat v dalším segmentu.
chipsy, brambůrky

chipsy, brambůrky | foto: Profimedia.cz

Češi loni utratili za smažené brambůrky, tyčinky a krekry přes 4,3 miliardy korun. Bylo to o téměř pět procent více než rok předtím, jak vyplývá z dat společnosti Nielsen. Slané oříšky a bramborové chipsy přitom rostly rychleji než celý segment.

Údaje zahrnují útraty v prodejnách s potravinami bez řetězce Makro a bez restaurací, celkový trh tak bude ještě o něco větší. Není divu, že boj o miliardy z lupínků a křupek v poslední době přiostřuje.

Křupky Cheetos s arašídovou příchudí

Křupky Cheetos s arašídovou příchudí

Aréně dominují především dva hráči. Na jedné straně společnost Intersnack se svou vlajkovou lodí Bohemia Chips. Na druhé straně koncern PepsiCo a jeho značka Lay’s, která dlouholetému lídrovi trhu v posledních letech stále agresivněji šlape na paty (více čtěte zde).

Doposud se výrobci střetávali výhradně v kategorii chipsů. Nyní ale PepsiCo útočí na další doménu Intersnacku – do Česka přichází s novým výrobkem původem z USA jménem Cheetos, který spadá do kategorie takzvaných extrudovaných snacků, tedy křupek.

Křupky jsou na rozdíl od ostatních zemí v Česku mezi slanými pochutinami spíše okrajovou záležitostí. Loni za ně Češi utratili 622 milionů korun, takže se prodeje meziročně navzdory růstu celého odvětví propadly.

PepsiCo chce s křupkami na vrchol

PepsiCo přesto doufá, že se jí s novinkou podaří prodeje křupek nakopnout.

Akční ceny

Nakupujte zboží v akci. Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkcniCeny.cz.

„Věříme, že jimi dokážeme oslovit širokou cílovou skupinu také v Česku a podpořit samotný segment extrudovaných snacků,“ prohlásil šéf české pobočky PepsiCo Josef Neumann.

Uvedení Cheetos na trh bude doprovázet rozsáhlá reklamní kampaň a firma se s nimi chce do pěti let dostat na vrchol kategorie.

Boj s Intersnackem tak propukne na další frontě. Výrobce brambůrků Bohemia nabízí totiž rovněž tyčinky či arašídy a spadají pod něj značky Chio, Pom-Bär a Canto. Především Canto přitom nabízí řadu extrudovaných snacků.

Vedení Intersnacku v minulosti přiznalo, že vpád nápojářského gigantu do oblasti slaných pochutin v Česku poněkud podcenilo. PepsiCo snížila ceny, nabídla řady promočních akcí a odstartovala marketingovou kampaň, díky níž se jí podařilo navýšit se značkou Lay’s tržní podíl v kategorii chipsů na 23,1 procenta. Podle hlasů z trhu se tak stalo právě na úkor produktů Intersnacku.

Intersnack odpověděl změnou vedení a vrátil se k růstu

Intersnack zvyklý z minulosti na vysoké zisky skončil předloni ve ztrátě 59 milionů korun a firma prošla zemětřesením. Obměnilo se prakticky celé vedení a podnik se začal více orientovat na marketing a promoční akce.

Podle portálu AkcniCeny.cz monitorujícího slevové akce zákazníci v uplynulých měsících mohli narazit častěji spíše na výhodnější cenu Bohemia Chipsů. „Když srovnám Lay’s a Bohemia Chips, tak Bohemia Chips jsou v akci častěji,“ potvrzuje marketingová manažerka Zuzana Štěpánková.

Trh se slanými pochutinami v Česku

Změna strategie se společnosti vyplatila. Loni se Intersnack dostal opět do zisku nad 50 milionů korun a podle generálního ředitele Pavla Šercla se tržní podíl v oblasti chipsů daří opět navyšovat. „V kategorii chipsů dosahujeme tržního podílu 32 procent. V porovnání se stejným období za leden až duben 2016 jsme vyrostli o 1,8 procentního bodu,“ vypočítává.

Letos pak Intersnack vtrhl na trh s novinkou v podobě nové receptury Kotlíkových brambůrků vyráběných z širších plátků. I jejich prodeje podporuje masivní kampaň. „Už po prvních dvou měsících prodejů můžeme potvrdit, ze Kotlíkové splnily a v některých případech i překročily naše očekávaní,“ pochvaluje si Šercl.

Cena brambůrek je díky konkurenci na minimu

Z ostré konkurence dvou dominantních hráčů profitují spotřebitelé. Kromě četnějších slevových akcí se totiž za posledních pět let cena bramborových lupínků téměř nezměnila a standardní průměrná cena dvěstěgramového balení podle dat Českého statistického úřadu jen v málokterých měsících přesáhla 45 korun.

Podle posledních údajů za letošní duben stál balíček v průměru dokonce jen 41,03 koruny. Levnější byly lupínky naposledy před Vánocemi roku 2014. Výrobci tradičně sice zlevňují právě ke konci roku a kolem Velikonoc, pád ceny z letošního jara byl však mimořádný.

Opačný trend je možné sledovat u slaných oříšků. Jedná se o jeden z mála produktů z kategorie slaných pochutin, u něhož společnost Nielsen zaznamenala výraznější růst tržeb než prodaných objemů. To znamená, že oříšky zdražily.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Vegety jsou umělé. Mají až sedmdesát procent soli, zeleniny minimum

Ochucovadla obsahují v průměru 58 procent soli, ukázal test.

Žlutý prášek, kterým domácí kuchařky a někdy bohužel i profesionální kuchaři dochucují polévky, omáčky i masa, je...

Řetězce lákaly na slevy, zaplatí pokuty za 10 milionů korun

Supermarket Albert (ilustrační snímek)

Za účtování vyšších cen než deklarovaných během výprodejů uložila Česká obchodní inspekce obchodníkům ve 2. čtvrtletí...

TEST DNES: Někde jen vločky, ovoce a ořechy, v jiných tyčinkách až 30 přísad

Ilustrační snímek

Müsli, ořechové, ovocné, proteinové, flapjacky, tyčinky všeho druhu zaplavují obchody. Nepovažujeme je za mlsání,...

Najdete na iDNES.cz