Dráhy chtěly zavedením pětiminutové čekací doby jasně definovat, co je to přípoj. Opatření zdůvodnily tím, že cestující většinou nevěděli, jak dlouho na sebe vlaky v případě zpoždění čekají.
"Šlo o to, aby cestující od začátku a jasně věděli, jaká je daná čekací doba v konkrétním případě. V zásadě se ale z provozního hlediska nic extrémního nezměnilo," vyjádřil se šéf komunikace ČD Radek Joklík.
Záměr se ale minul účinkem. Jak dlouho na sebe vlaky počkají, totiž není jasné ani dnes. Nové opatření je dle vyjádření drah v podstatě formální a o tom, jak dlouho a zda vůbec se přípoj pozdrží, rozhoduje drážní personál.
Setkávate se s problémy při přestupu ze zpožděného vlaku?
"Ten posoudí, jak velké zpoždění vlak má a kolik lidí na přípoj potřebuje přestoupit," vysvětlil Joklík. Podle něj lze čekací dobu přípojů prodloužit i na desítky minut. "Například u posledních nočních vlaků."
Nestíháte? Řekněte vlakvedoucímu
Pokud tedy sedíte ve zpožděném vlaku a nestíháte svůj přípoj, rada drah zní: obraťte se na vlakvedoucího, měl by vám pomoci.
"Každá vlaková četa je vybavena mobilním telefonem a má možnost komunikovat s dispečerem nebo výpravčími ve stanicích. Povinností vlakvedoucího je cestujícím pomoci," upřesnil mluvčí ČD Ondřej Kubala.
Jedním dechem ale dodal, že ne vždy lze přípoj pozdržet, protože by to mohlo nabourat grafikon. V takovém případě by vlakvedoucí měl cestujícím pomoci s vyhledáním jiného či alternativního spojení.
Zpožděné vlaky nejsou v českých podmínkách ničím výjimečným, cestující se s nimi setkávají poměrně často. Dráhy tvrdí, že chyba není na jejich straně, za všechno prý můžou výluky na tratích. Kvůli nim vlaky nabírají zpoždění často i tehdy, když s nimi počítá jízdní řád.
Olomouckému kraji musely dráhy zaplatit
S opožděnými vlaky už ale došla trpělivost například Olomouckému kraji, který za ně železničářům loni vyměřil pokutu 5,5 milionu korun. - více zde
Finální suma je stále předmětem jednání a pravděpodobně bude nakonec nižší.
Vlaky Českých drah se loni svezlo téměř 182 milionů cestujících. To je meziročně téměř o milion víc. Drahám přibývají pasažéři především v mezinárodní dopravě.
"Ve vnitrostátní přepravě vzrostl počet cestujících o 0,5 procenta, v mezinárodní o 1,25 procenta. Stoupající trend sledujeme už několik let. V roce 2005 s námi cestovalo 178 milionů lidí, v dalším roce to bylo 180,9 milionu a loni o dalších milion víc," řekla ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy ČD.