iDNES.cz

Poškozuje německý zákon české dopravce? Odpovídal zástupce ČESMAD

Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD.
velikost textu:
vydáno 23.2.2018 12:40
Tuzemské kamionové cítí největší ohrožení v posledních letech. Řítí se na ně lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči zpravidla chtějí doplatit stovky tisíc za několik let. Tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř odpovídal, jaké riziko to pro firmy představuje.
OTÁZKA: Vážený pane tajemníku, když německá spediční firma, s německými náklady, s německými mzdami (a jistě to není minimální německá mzda) dokáže na německém trhu konkurovat, vytvářet zisk, proč česká spediční firma není schopná platit minimální německou mzdu jen po dobu výkonu českého řidiče v Německu a ihned všichni mluví o krachu a nemožnosti konkurovat? Děkuji a přeji hezký den. Jan Cepek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Zdravím Vás, německý dopravce nebo speditér dostává podstatně vyšší cenu za stejnou práci. Jste z MPSV, tak jistě víte, jak se liší složky odměňování v D a CZ, jaká je výše stravného a odvody z mezd. 45 E stravné, 40% kapesné, 34% odvody z mezd, to jsou vše náklady pro dopravce. V dopravě je brutální konkurence a neefektivní kontrola, navíc si konkurují zaměstnavatelé a OSVČ, pro které min. mzdy neplatí. Proto dopravce od zákazníka nedostává dost, aby mohl tyto mzdy vyplácet. A ano, německá firma platí řidiči více, ovšem se započtením všech složek to už tak pravda není. Na druhou stranu si konkurujeme s dopravci z PL, RO, HU, kteří tlačí ceny dolů. Pánem situace je zákazník. 23.2.2018 12:54
OTÁZKA: Dobrý den přeji, chci se zeptat na váš názor na tento problém. Je dobře, že o doplacení takovýchto částek řidiči žádají? Když to vezmu, jen díky tomuto německému zákonu můžou řidiči prakticky „zrujnovat“ svého zaměstnavatel. Než Německo tento zákon uplatnilo tak měli čeští řidiči nárok na stejné peníze, jako mají teď, ale teď by chtěli víc. Působí to na mě, jako by někteří byli nenasytní, přitom jsem četl výstižné vyjádření pana Felixe na facebookovém profilu ČESMADu, že marže z podnikání se pohybuje kolem 1-2%, což je fakt, ale řidiči to bohužel nevidí a ne jen oni. Člověk co má dopravu není automaticky milionářem. Říkám si, proč vlastně ještě tedy v České republice pracují, když je to v Německu o tolik lepší, tak ať si tam jdou. Pak si spočítají náklady na dojezd atd. a jsou na tom podobně. Samozřejmě neschvaluji styl třeba tří víkendů venku a pak víkend doma, ale jsou zde i firmy, u kterých se dá vyjezdit hezký peníz a řidič může být každý víkend doma. Co vy na to? František
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Máte naprostou pravdu. Řidiči mají možnost se rozhodnout, jak uznají za vhodné, ale dopravci z malých marží mzdu dorovnat nemohou a zákazníci plně využívají své síly. 23.2.2018 12:58
OTÁZKA: Dobry den, stale se nevim docist zda platit ridici jenom praci pri nakl. a vykl. v Nemecku nebo i spanek prip.odpocinek. Dekuji Iveta
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Platí se za práci, stejně jako v ČR. Proto nikoliv za odpočinek nebo spánek. 23.2.2018 12:59
OTÁZKA: Dobrý den. Včera jednalo předsednictvo ČESMAD o problémech soudních sporů. Na čem jste se dohodli? Kolik aktuálně sporů hrozí a jaké jsou nejvyšší žalované částky? Pavel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Zatím víme jen o případu Deutsche Post, žádné další částky nebo spory českých řidičů se neobjevily. Předsednictvo vidí řešení situace na nejvyšší politické mezinárodní úrovni. 23.2.2018 13:01
OTÁZKA: Dobrý den, někde jsem se dočetl, že v minulém roce se ministři EU dohodly v Lucembursku, že nebudou uplatňovat nařízení o minimálních mzdách v mezinárodní dopravě, dokud nebude v platnosti dopravní balíček EU. Co je na tom pravdy? Je tedy stále nutné tyto nařízení dodržovat? anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Bohužel se dohodli jen na tom, že se možná dohodnou na extra pravidlech pro silniční dopravu a ještě pouze u změn směrnice o vysílání. To je otázka několika let. Na dnešek to nemá žádný vliv. 23.2.2018 13:02
OTÁZKA: Není to zase jen plácání do vody z vaší strany? Vždyť se píše, že soudy budou chtít důkazy, a ty řidiči nemají jako v prvním případě vyhraného sporu pana Gabrhela. Martin Kadlec
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tuto otázku úplně nechápu. 23.2.2018 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz ohledně medializovaného případu, kde soud uložit německé poště dorovnání mzdy řidiči na úroveň min. mzdy v Německu. Nikde není uvedeno, zda řidič prováděl mezinárodní přepravu, či přepravy kabotážní po Německu. Mohlo mít i toto vliv na rozsudek? díky VR anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Prováděl přepravy ze Salcburku do Frankfurtu, čili mezinárodní přepravu. Podle mě to vliv nemělo. Soud mimochodem nerozhodl, ale řidič se s poštou dohodl bez rozsudku. 23.2.2018 13:04
OTÁZKA: Padají už první pokuty (nebo další pokuty) pro české řidiče i za přespání v kamionu? A jaký je to problém? Marek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Ano, bohužel. Máme tu několik pokut z Německa a Francie, v Německu cca 2000 EUR (1500 firma, 500 řidič) a ve Francii - 750 EUR. Ve Francii dokonce za odpočinek, který řidič vykonal v Německu. Problém je to veliký, nejsou vhodné odpočívky a ubytovny a plánování přeprav není plně v rukou řidiče a dopravce. Jsou zpoždění kvůli kongescím nebo opožděným nakládkám a vykládkám, apod ... Zákaz je v přímém rozporu s dopravní praxí. 23.2.2018 13:09
OTÁZKA: Dobrý den. Dopravci se vyjadřují, že je současný stav je přivede ke krachu. Kde je problém ... němci platí německého šoféra německou mzdou a stále mají business. Daně v a odvody německu jsou také vyšší, hodnota vozidel i nafty je zhruba stejná a my pláčeme.. Není to spíše vyčůranost českých dopravců že přijdou o dojnou? Nedávno jsem objednával transport z DE do česka a jeli dva dopravci rakušan a čech Oba dostali zaplaceno stejně ale český dopravce mi kvůli spoždění plakal do telefonu, že musel kvůli ceně poslat šoféra "úspornou" trasou. Následně jsem cenu ověřoval u dalších dopravců a cena byla v pořádku. David Sacha
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Problém je, že na současném trhu nejsou dopravci tato zvýšení do cen prosadit. Dopravců jsou v Evropě stovky tisíc, jen polských je přes 200 tisíc, a zákazník vždy najde levnějšího konkurenta. V těchto počtech není efektivní kontrola a dopravce si může vybrat, nepojedu, protože mi neplatíte dost na milog, a budu čekat s auty na dvoře, nebo jet a milog neplatit. Ve Vašem případě by mě zajímalo, kolik jste jim zaplatil, jestli to německé mzdové náklady pokrylo. Tipuji, že ne a že to s plněním pravidel u rakouského dopravce nebylo tak slavné. Jakou řečí mluvil řidič rakouského dopravce? 23.2.2018 13:14
OTÁZKA: Jakým právem mohou německé soudy rozhodovat o zaměstnancích českých zaměstnavatelů? Josef
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Mohou. Podle německého práva mohou. 23.2.2018 13:15
OTÁZKA: jak vidíte jízdy kamionu na západ do budoucna, jezdím momentálně vnitro a v létě jsem měl nastoupit na mkd, o kolik procent se podle vás zmenší kamionova doprava na západ? Už teď je někde omezení v týdenních pauzách v kabinách (u mě v kabině se cítím lépe než v nějakém levném hostelu nebo ubytovně, mám to tam už docela slušně vybavené) to je ta slavná otevřená Evropa, s volným trhem... řidič vkd
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Česká kamionová doprava klesla meziročně 2016/2015 o 21,8% a dokonce i dále za 3 čtvrtletí 2017/2016 o dalších 15,5%. Nicméně věřím, že se velmi dobře uplatníte v MKD. Zákaz spaní v kabinách je komplikace, možná zde bude ještě nějaký vývoj, protože v žádné zemi nejsou odpovídající zařízení. A na náklady pro zákazníky se z politiků nikdo neptá. S kabinou máte samozřejmě pravdu. 23.2.2018 13:18
OTÁZKA: Řidiči dostávají peníze mimo klasickou výplatu.Tedy nízký plat a zbytek peněz na černo.Jaký je váš názor na tuto záležitost? Karel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Toto není dobrá praxe. Je ovšem dobré vědět, že je mnoho řidičů, jimž vyhovuje nízká mzda a max. možné stravné. Často tím řeší své exekuce. Nic moc, ale taková je realita. 23.2.2018 13:19
OTÁZKA: Na různých místech jsem se dočetl, že řidiči mají vícesložkovou mzdu a jednou z těchto složek jsou i cestovní náhrady (diety). Dotaz zní - od kdy jsou cestovní náhrady složkou mzdy a jestli se tedy firmy tímto způsobem nesnaží vyhnout placení daní? Jiří Berger
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: S terminologií si můžeme hrát dlouho, diety složkou mzdy nejsou, ale všichni je chápou jako součást příjmu a tak s nimi i nakládají. Daňové osvobození u diet a kapesného je stanoveno státem, je výhodné i pro zaměstnance, neplatí z nich odvody ani daň z příjmu. Mají ovšem svůj limit - pro Německo je denní dieta 45 EUR + 40% kapesné = 63 EUR. 23.2.2018 13:22
OTÁZKA: dobrý den, řada zde diskutujících apeluje na to, že když mohou tyto peníze platit DE dopravní firmy, měly by být schopny je platit i CZ firmy. Můžete prosím uvést nějaká čísla vypovídající o podílu DE či CZ dopravců na výměne zboží mezi CZ a DE, osobně se domnívám, že DE firmy jezdí výhradně snad jen vnitro, děkuji Dalibor Chlup
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Máte pravdu, postavení CZ dopravců je na přepravách mezi D a CZ dominantní, ovšem nyní se do těchto přeprav výrazně dostávají např. Poláci. 23.2.2018 13:25
OTÁZKA: Dobrý den, proč mi přijde, že novináři neukáží i druhou-negativní stranu situace? Pokud řidič podá na svého zaměstnavatele žalobu, bude propuštěn... zaměstná ho u nás ještě někdo? Nejspíš ne. Nemůže se stát, že dopravci prostě zkrachují nebo ukončí činnost než se bát sporů a mnoho řidičů bude bez práce a nahradí je živnostníci z PL, HU,RO,...a dojde hromadnému zániku českých dopravců (tak jako zanikly české ocelárny v Poldi atd? Pokud by Brusel chtěl ochránit řidiče, může začít se zákazem výměny palet - (KDO JICH 34 NEZVEDL NEVÍ). anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Toto riziko hrozí. Aby se mohl zaměstnanec dohadovat se zaměstnavatelem o mzdě, musí především ten zaměstnavatel existovat. Pokud by cílem těchto žalob bylo potopit zaměstnavatele, bude česká kamionová doprava rychle nahrazena, jak píšete. 23.2.2018 13:28
OTÁZKA: Dobrý den, takže současná situace znamená, že dopravci musí i nadále pokračovat ve vystavování fiktivních potvrzení o min. mzdách v Německu i Francii? Děkuji anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Přesně jste pojmenoval problém doby. Zákony, které se nedají v reálném světě plnit, vyvolávají u mnoha firem tyto praktiky. Potvrzují svým zákazníkům nesplnitelné. Pokud jim to ovšem zákazník neplatí, ani on se nezbavuje své odpovědnosti, jak ukázal příběh Deutsche Post. 23.2.2018 13:30
OTÁZKA: Dobrý den. Bude se tento problém týkat i řidičů autobusů? Děkuji Jan Raspi
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tato kauza se může týkat všech. 23.2.2018 13:31
OTÁZKA: Proč EU nechce uznat do mzdových nákladů stravné? Každý stát má systém odměňování jiný. Vždyť při součtu české hrubé mzdy a diet se naši řidiči dostávají na částky přes 50000 Kč za normální hodiny , což je podstatně více než je německá minimální mzda. Josef
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Protože motivací není ochrana zájmů řidičů, ale ochrana trhů v západních zemích. Proto přišly překotné zákony, aplikace směrnice o vysílání, aniž by byly harmonizovány socální předpisy ve státech EU. Máme platit německou mzdu a k tomu české stravné? 23.2.2018 13:32
OTÁZKA: Dobrý den Není mi jasný váš argument, že řidič přece dostává část náhrady mzdy v dietách. To je samozřejmě pravda, ale je třeba ještě dopovědět, že toto je hlavně výhodné pouze pro zaměstnavatele - neplatí odvody. A tyto tkzv. diety jsou podle mého určené na stravu. Samozřejmě, že řidič může celý týden jíst Májku a ušetří, ale za jakou cenu. A s těmi žebráckými základními mzdami jsou opravdu bídně oceněny za dost náročnou a nebezpečnou práci. Většinou jsou to mladí kluci, tak to nějak překousnou, ale každý stárne a co když přijde nemoc a o budoucím zápočtu na důchod se ani nebavím. Vám to připadá v pořádku? Děkuji za odpověď F.Jindra František Jindra
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Ze stravného a kapesného neplatí odvody ani zaměstnanec, čili je to výhodné i pro něj. Má-li řidič 20 tis. mzdu, + cca 1200 EUR stravného a kapesného = cca 50 tis. Kč, tak to není zas tak špatný příjem. Zkuste jej porovnat s platem učitele. Takže žebráckou mzdou bych to nenazýval. Svět platí výkon, vzdělání, schopnosti. 23.2.2018 13:37
OTÁZKA: Bude česká firma, i když zaplatí řidiči německou minimální mzdu, stále levnější, než německá? Německý řidič přece nepracuje jen za místní minimálku. Co firmy z Rumunska? Tam si řidiči netroufnou soudit a tak budou jezdit extrémě levně i nadále? Pavel Obdržálek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Vezměte v potaz, že v německém autě nesedí téměř nikdy Němec, takže o moc vyšší než minimální mzdě bych neuvažoval. ČR je ve středu Evropy, tak na nás silně tlačí Poláci, Maďaři, Rumuni a další, ale to je trh. Zatím jakž takž volný a společný. 23.2.2018 13:40
OTÁZKA: Když jde západním státům tak moc o spravedlnost a rovnost v platech, proč nezavedou jednotnou minimální mzdu pro EU? Odpadla by byrokracie s vedením docházek pro každý stát, žádosti o deklarace, formuláře.... To by jim ale klesly zisky v montovnách a ve všech fabrikách v koloniích na východě, a to se jim nelíbí, že? Sát a sát východní Evropu a vydělávat na nás. Luboš
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Asi jste si odpověděl sám. Evropa se snaží ignorovat základní ekonomické zákony. My už socialismus zažili, ale některým na západ od nás se po něm stýská. I nápad na stejnou mzdu všude už v Bruselu zazněl. Fungovalo by to? 23.2.2018 13:41
OTÁZKA: řekl jste "mnoho řidičů, jimž vyhovuje nízká mzda a max. možné stravné. Často tím řeší své exekuce. " Je hodně řidičů s exekucemi? Pavel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Bohužel je jich poměrně dost. Někteří dopravci uvádějí, že až 30% jejich řidičů se potýká s těmito problémy. 23.2.2018 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, může mít tento zákon dopad i na české výrobce-exportéry. Tak jako se Deutsche Post dohodla s panem Gabrhelem, mohlo by se stát, že se český dopravce odvolá a prokáže u německého soudu, že mu český exportér neplatí za zakázky tolik, aby německou minimální mzdu platil a soud by pokračoval u českého objednavatele přepravy? Jiří Málek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tak. Toto se může stát. Vše je důsledek špatně připravené legislativy. V tržním prostředí výrobců, obchodníků, dopravců se objevily zákony jako Milog, Loi Macron či rakouský zákon o minimální mzdě a nikdo nespočítal dopadové studie, zvýšení nákladů celé Evropy, nezabýval se kontrolovatelností pravidel. Toto trh nemůže strávit. A vše se může týkat i českých exportérů. 23.2.2018 13:44
OTÁZKA: Dobrý den, není celá iniciativa EU špatně? Dopravci sami nejlépe vyhodnotí, jaké odměny jsou konkurenceschopné. Tohle mi spíš připomíná Bolševika...o to hůř, že to nakonec postihne jak firmy, tak jejich lidi. díky, Rosťa Rosťa Dospiva
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Máte pravdu. EU se snaží sama zničit. 23.2.2018 13:45
OTÁZKA: Dobrý den, přijde Vám fér inzerát, který nabízí mzdu řidiče 45 000 Kč, z čehož se v reálu vyklube 12 000 čistého a zbytek cestovní náhrady, které nejsou platem, ale víceméně všichni vaši členové je jako plat uvádí ? Čtenář
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Inzerát ve skutečnosti nabízí celkový příjem. A lidé tomu tak rozumí. 23.2.2018 13:47
OTÁZKA: Myslíte si, že si dopravci najdou cestičku pomocí zaměstnávání na živnostenský list? Já osobně vedle svého stálého zaměstnání jezdím s autobusem na dohodu o provedení práce. Jan Raspi
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Toto může být pokus o řešení, ale víte že stát svého času bojoval se švarcsystémem. Proto by zde mohly být porovnávany znaky zaměstnaneckého poměru i u těchto OSVČ. Ale jsem si jist, že by to byla úniková varianta pro mnoho dopravců i řidičů. A nejen z ČR. 23.2.2018 13:48
OTÁZKA: Dobrý den někteří podnikatelé vidí v řešení najmout řidiče na ičo, pak se jich nebude na ně vztahovat ustanovení o minimální mzdě. Nevystavují se takto jednoduchému postihu za švarcsystém ze strany českého finančního úřadu, protože ve chvíli, kdy auto je dopravce (příp. leasingovky), trasu určuje dopravce včetně všeho souvisejícího, tak řidič ičař je jasný švarcsystém ? Řidič
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Popisujete to správně. Mimochodem takhle podle mých informací funguje mnoho řidičů ve Francii, navíc není těmto ičarům věnována taková pozornost kontrolních orgánů. 23.2.2018 13:50
OTÁZKA: Dobrý den, jakto, že se dopravcům nevyplatí jezdit za např. německé minimální mzdy? Vždyť přece minimální mzda nemůže být konkurenceshopná natolik, aby o tu práci měli Němci zájem. Pochybuji, že oni budou řídit za jejich minimální mzdu. Děkuji za odpověď. Karel Jahn
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Už jsem na to odpovídal. V Německu už moc řidičů Němců nenajdete. Tamní zaměstnavatelé se k řidičům - Gastarbeiterům chovají ostatně jinak než k vlastním. Velkým problémem je ale i administrativa spojená s vykazováním těchto různých mezd. Vezměte do úvahy, že řidič může projet několika státy za měsíc. 23.2.2018 13:53
OTÁZKA: Ceny aut, PHM i servisu jsou v ČR a Německu srovnatelné, jediný rozdíl jsou platy řidičů. Žádný Němec nejezdí za minimální mzdu, tak jak je možné, že by čeští dopravci byli dražší než němečtí, pokud by řidičům přidali ? Jindra
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Už jsem na to odpovídal. Máme vyšší náklady o vyšší stravné (24 EUR v D, 63 EUR v CZ) a administrativa s tím spojená taky něco stojí (evidence, překlady, ...) 23.2.2018 13:55
OTÁZKA: Dobry den, ceske firmy rikaji ze cast platu dostavaji ridici prostrednictvim diet. Diety jsou ale ze zakona nahrada na jidlo, nejsou soucasti mzdy, nejsou zdanovany atd., tudiz tvrzeni ze jde castecne o mzdu je lzive. Diety dostavaji vsichni na sluzebni ceste, ridici, lekari, atd. a diety funguji i v Nemecku, tudiz pokud nekdo nabizi sluzby pod skutecne naklady (treba nizkou mzdou “kompenzovanou” dietami) tak ma problem. Neni problematicke kdyz cesky kamion veze zbozi treba ze Spanelska, problem s nemeckou mzdou nastava v situaci kdy ceske firmy jezdi pondeli-sobota nemeckou vnitrostatni prepravu pro nemeckou firmu. Jak to vidite vy? At se nikdo nezlobi, podnikani na uzemi jineho statu podleha podminkam daneho statu a to nejen mzdou ridicum. Je jen otazkou casu, kdy nekoho napadne ze ceske firmy neplati nemecke odvody, dane prestoze generuji zisk v Nemecku. Petr
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Popsal jste problém s porušováním pravidel pro kabotáž. Jimi si státy chrání svůj vnitrostátní trh. Takový dopravce by měl být postihován. Dopravce s musí dívat na všechny položky jako na své náklady. Je jedno, jak se jednotlivé složky příjmu jmenují, ale důležité pro něj v konkurenci ostatních je celková suma včetně odvodů, apod. Srovnejte odvody ze mzdy pro zaměstnavatele v ČR - 34% a PL - 20%. 23.2.2018 13:58
OTÁZKA: Vážený pane tajemníku, můžete tedy prosím říci přesně kolik procent celkem je stravné, kapesné, odvody v ČR a v Německu? Aby si čtenáři udělali obraz. Děkuji. Jan Cepek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tato čísla Vám takhle rychle dohromady nedám, omlouvám se, hezký víkend. 23.2.2018 14:00
OTÁZKA: Kolik si řidiči průměrně vydělají? 1. u vnitrostátní dopravy (základ + diety) 2. u mezinárodní přepravy (základ + diety) - rozepsat zvlášť prosím. Často tady zaznívá námitka, ať tedy české firmy pořádně zaplatí své lidi a pořád nebrečí. Kolik jste vy přidali řidičům za poslední rok? Markéta Sylvová
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Omlouvám se přesná čísla teď nemám k dispozici, ale průměry budou někde kolem 23 tisíc na vnitru a 18 - 20 tisíc na mezinárodní dopravě, k tomu cca 100 Kč denně stravné na vnitru a 45 EUR stravného a 18 EUR kapesného denně třeba do Německa. Ale hodně se to může lišit v konkrétních případech. Ostatně jako u jiných profesí. A mzdy řidičů tahačů v loňském roce rostly o cca 18%. 23.2.2018 14:08
zpět na osobnost