Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chceme vlaky na 300 km/h a už v roce 2025, zaúkolovali poslanci vládu

  9:29aktualizováno  9:29
Do debat o vysokorychlostních tratích v Česku zásadně vstoupili poslanci napříč všemi stranami. Ve Sněmovně protlačili usnesení, které vládu zaváže, aby zrychlila přípravy a výstavbu rychlých tratí. Zároveň má vláda zakázat ministerstvu dopravy a SŽDC vymýšlet tratě s rychlostí nižší než 300 kilometrů v hodině.
300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii.

300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii. | foto: AP

Kvůli rychlým vlakům se spojili dopravní experti všech stran, které jsou ve Sněmovně. Napříč stranami prosadili usnesení, v kterém dali vládě jednotlivé úkoly.

„Je to projekt, který se týká všech občanů České republiky. Chceme, aby došlo v dopravní obslužnosti k revoluci. Bude to nejvýznamnější projekt pro příští desetiletí,“ říká poslanec František Laudát. Podle poslance Martina Kolovratníka je symbolické, že se na podporu rychlých vlaků spojily všechny strany.

GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

Poslanci předložili vládě konkrétní seznam kroků, jak má dál postupovat v přípravě rychlých spojení. Podle Kolovratníka je reálné, aby se při urychlení projektování začalo stavět v roce 2025; dosud premiér mluvil nejdříve o roce 2035.

„Ztratili jsme 26 let vývoje, budeme jen dohánět ztrátu,“ míní poslanec Karel Šidlo. „Dostáváme se do pozice zamindrákované země, která má velice špatnou pověst s výstavbou dopravní infrastruktury,“ podotkl Laudát.

Velkou změnou je i přístup poslanců k samotné rychlosti. Zatímco SŽDC a ministerstvo dopravy často mluví o maximální rychlosti 250 kilometrů v hodině, poslanci vidí jako minimum rychlost 300 kilometrů v hodině. „Nesmí nastat snaha upravovat stávající tratě, musí to být v nových trasách,“ dodal Šidlo. O něco takového se pokouší už SŽDC na trase Brno - Přerov, kde studie vyšla tak, že rychlovlak na 300 kilometrů v hodině bude pomalejší (více čtěte zde: Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta).

V Česku je zatím maximální rychlost vlaků 160 kilometrů v hodině, po otevření ejpovického tunelu bude 200 kilometrů v hodině. V Evropě vznikají mezitím další stovky kilometrů nových tratí. Tento týden se otevřelo například nové rychlé spojení mezi Paříží a Bordeaux.

Záměr rychlodráhy z Prahy do Drážďan:

Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

Letadlo Airbus A320neo

Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí,...

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Návrh na pozastavení čtyřmiliardové zakázky SŽDC neprošel

Vlak (ilustrační foto)

Čtyřmiliardový tendr Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který napadla společnost Strabag, bude pokračovat. Úřad...

Najdete na iDNES.cz