Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chceme vlaky na 300 km/h a už v roce 2025, zaúkolovali poslanci vládu

  9:29aktualizováno  9:29
Do debat o vysokorychlostních tratích v Česku zásadně vstoupili poslanci napříč všemi stranami. Ve Sněmovně protlačili usnesení, které vládu zaváže, aby zrychlila přípravy a výstavbu rychlých tratí. Zároveň má vláda zakázat ministerstvu dopravy a SŽDC vymýšlet tratě s rychlostí nižší než 300 kilometrů v hodině.
300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii.

300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii. | foto: AP

Kvůli rychlým vlakům se spojili dopravní experti všech stran, které jsou ve Sněmovně. Napříč stranami prosadili usnesení, v kterém dali vládě jednotlivé úkoly.

„Je to projekt, který se týká všech občanů České republiky. Chceme, aby došlo v dopravní obslužnosti k revoluci. Bude to nejvýznamnější projekt pro příští desetiletí,“ říká poslanec František Laudát. Podle poslance Martina Kolovratníka je symbolické, že se na podporu rychlých vlaků spojily všechny strany.

GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

Poslanci předložili vládě konkrétní seznam kroků, jak má dál postupovat v přípravě rychlých spojení. Podle Kolovratníka je reálné, aby se při urychlení projektování začalo stavět v roce 2025; dosud premiér mluvil nejdříve o roce 2035.

„Ztratili jsme 26 let vývoje, budeme jen dohánět ztrátu,“ míní poslanec Karel Šidlo. „Dostáváme se do pozice zamindrákované země, která má velice špatnou pověst s výstavbou dopravní infrastruktury,“ podotkl Laudát.

Velkou změnou je i přístup poslanců k samotné rychlosti. Zatímco SŽDC a ministerstvo dopravy často mluví o maximální rychlosti 250 kilometrů v hodině, poslanci vidí jako minimum rychlost 300 kilometrů v hodině. „Nesmí nastat snaha upravovat stávající tratě, musí to být v nových trasách,“ dodal Šidlo. O něco takového se pokouší už SŽDC na trase Brno - Přerov, kde studie vyšla tak, že rychlovlak na 300 kilometrů v hodině bude pomalejší (více čtěte zde: Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta).

V Česku je zatím maximální rychlost vlaků 160 kilometrů v hodině, po otevření ejpovického tunelu bude 200 kilometrů v hodině. V Evropě vznikají mezitím další stovky kilometrů nových tratí. Tento týden se otevřelo například nové rychlé spojení mezi Paříží a Bordeaux.

Záměr rychlodráhy z Prahy do Drážďan:

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Najdete na iDNES.cz