ČTĚTE TAKÉ:
S výrobou se má začít už za dva roky, do plného provozu by měla továrna najet v roce 2009. -více zde
Rozhodnutí Hyundai oznámil novinářům ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Návrh dohody, se kterou obě strany souhlasily, nyní projedná představenstvo společnosti Hyundai, česká vláda a Moravskoslezský kraj. K podpisu by mohlo dojít zhruba v polovině května. Výraznější změny ale nejsou na programu.
„Žádné zásadní licitace se nepovedou,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.
Pomoc růstu i zaměstnanosti
“Hyundai přichází do ČR, je to největší investice v dějinách České republiky v hodnotě přes 28 miliard korun,“ řekl Urban před novináři a dodal, že Moravskoslezský kraj se nyní vrátí mezi vyspělé regiony.
„Význam spočívá nejen ve tvorbě pracovních míst, ale hlavně ve změně orientace místní ekonomiky, dosud hodně zaměřené na těžbu a hutnictví,“ komentoval analytik HVB Pavel Sobíšek. Upozornil ale, že stejně jako v případě kolínské TPCA nemusí nakonec firma proinvestovat celou částku a přínos subdodavatelů může být nakonec také nižší.
Z investice měl radost i hejtman Tošenovský. Od investice si slibuje nejen snížení nezaměstnanosti, ale také rozvoj školství, a posun ve vědě a výzkumu a zlepšení infrastruktury.
V nejbližší době se podle Urbana počítá s rekonstrukcí obchvatu Jablunkova a Českého Těšína. Třímiliardová investice by se ale podle něj uskutečnila i bez automobilky. Otevřená je i otázka dálnice na Slovensko. Mohla by se stavět, pokud to narůstající doprava bude vyžadovat, řekl ministr.
„Jednalo by se o prodloužení stávající čtyřproudé silnice, ale určitě by to nebylo jen kvůli Hyundai. Je nezbytné, aby čtyřproudá komunikace na Slovensko existovala kolem roku 2010,“ doplnil ministra hejtman Tošenovský.
Automobilka by měla zvýšit výkonnost české ekonomiky měřenou hrubým domácím produktem v počáteční fázi zhruba o 1,5 procentního bodu a ve druhé fázi o 2,5 procenta, řekl Urban. Analytik HVB Pavel Sobíšek ale odhaduje, že číslo se udrží pod jedním procentem.
Pobídky za miliardy
Potvrzení jihokorejské investice přichází po několika měsících jednání. Agentura CzechInvest původně avizovala konečné rozhodnutí Hyundai do konce roku 2005, následně se termíny vždy o měsíc posouvaly.
Obě strany se snažily vyjednat co nejvýhodnější podmínky. Konečnou dohodu označil už dříve šéf CzechInvestu Tomáš Hruda za „velice dobrý kompromis“. - více zde
Přímé pobídky dosáhnou nakonec 4,3 miliardy korun, daňové úlevy budou činit 1,3 miliardy. Pokud se celková hodnota investice navýší, budou vyšší i úlevy.
HYUNDAI V ČÍSLECH
Růst HDP - podle ministra Urbana v první fázi o 1,5 procenta, v další pak o 2,5 procenta. Podle analytika HVB Pavla Sobíška dosáhne růst v letech 2007-2009 necelého procenta
Zlepšení bilance zahraničního obchodu: podle ministra + 54 miliard
podle Sobíška + 20 až 25 miliard
Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji: pokles o 2 % (odhad ministerstva průmyslu)
Roční produkce: 300 tisíc automobilů
Celková výše investice: zhruba 28 miliard korun