Ukazuje to přehled, který MF DNES získala z ministerstva dopravy. Podle něj je jednoznačně největším příjemcem kompenzací Radim Jančura a jeho dvě dopravní firmy: autobusy Student Agency a vlaky RegioJet. V součtu mu stát proplatil přes 93 milionů korun, což je čtyřicet procent celkového objemu.
Jde o data pouze za komerční vlaky a autobusy. Podstatně větší objem, který se ale nikde nezveřejňuje, jde do státem a kraji objednaných vlaků a autobusů, kde je součástí celkové úhrady dopravcům.
Oproti roku 2013 narostl objem kompenzací Jančurovým firmám o 21 milionů korun. „Rostl nám výrazně počet cestujících celkově,“ vysvětluje nárůst plateb od státu Jančura.
Jen RegioJet loni zaznamenal růst o více než 50 procent, o více než desetinu stoupl počet cestujících v autobusech. Podle Jančury tvoří kompenzace necelou desetinu celkových tržeb z jízdného.
Společnost (Skupina) | Rok 2013 (Kč) | Rok 2014 (Kč) |
---|---|---|
Student Agency | 42 954 599 | 51 923 836 |
RegioJet | 29 516 783 | 41 503 005 |
České dráhy | 42 349 717 | 29 428 919 |
Leo Express | 16 105 203 | 17 869 206 |
Arriva | 16 738 389 | 15 521 261 |
Icom | 10 088 173 | 13 339 678 |
BusLine | 7 388 806 | 7 077 255 |
ČSAD Autobusy České Budějovice | 5 090 119 | 4 878 921 |
Zemek | 5 109 890 | 3 929 376 |
Pokles v kompenzacích naopak zaznamenaly České dráhy i některé velké autobusové firmy. Drahám objem kompenzací za dva roky klesl na polovinu. ČD dostávají peníze za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou, podobně jako další dopravce Leo Express. Ten loni rostl.
„Pro hlubší analýzu příčin těchto trendů by byly potřeba údaje o výši plného obyčejného jízdného jednotlivých dopravců, z něhož se slevy počítají, údaje o počtu zlevněných jízdenek podle jednotlivých kategorií,“ dodává Jan Tichý, odborný asistent Fakulty dopravní ČVUT a předseda neziskové organizace IODA, která se zabývá dopravními statistikami.
Stát nařizuje dopravcům poskytovat slevy i na ryze komerčních spojích v různé výši studentům, dětem do šesti let, tělesně postiženým a jejich doprovodu. V minulosti platil i za seniory, z úsporných důvodů ale tyto slevy zrušil. Před dvěma lety se mluvilo o kompletním zrušení slev, ale ty nakonec zůstaly.
Ministerstvo dopravy loni provedlo několik kontrol, zda dopravci se slevami nepodvádějí, žádné větší pochybení ale inspektoři nenašli. Od loňského roku musí všichni dopravci prokazovat nárok na kompenzace konkrétními jízdenkami, nikoliv jen podle přepravních průzkumů.