Omezím slevové akce v řetězcích, říká nový ministr Toman

  1:00aktualizováno  1:00
Ministr zemědělství Miroslav Toman ujišťuje, že nechce nic regulovat. Kvůli mánii častých slevových akcí v Česku se však chystá nastavit pravidla jejich konání. Omezit by chtěl jejich četnost nebo podíl, kterým se toto zboží podílí na celkovém ročním prodeji.

Prezident potravinářské komory a kandidát na ministra zemědělství Miroslav Toman. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Musíme udělat pořádek v konání prodejních akcí,“ řekl Toman v rozhovoru pro středeční vydání MF DNES. „Jsem odpůrcem zákazu slevových akcí, to je nesmysl. Měly by se ale nastavit pravidla pro prodej potravin v promoakcích,“ uvedl. Podle něj to může být cesta, jak obchodní řetězce odradit od dovozu příliš levného zboží, v některých případech i za cenu pod náklady.

Slevy se v Česku staly fenoménem, který sílil zejména během finanční krize a po ní. V promoakcích se prodává až šedesát procent zboží. Řetězce pomocí takzvaného „mystery shoppingu“ vysílají své lidi do konkurenčních obchodů a následně do akčních letáků zařazují stejné zboží, aby nepřišly o zákazníky.

„Pravidla by měla určit, v jakém množství by se směly výrobky v akci prodávat. Nemůžeme prodávat některé potraviny celoročně v akci. Co je to pak za akci? Pokud sedmdesát procent výrobků prodávám ročně v akci, tak je něco špatně,“ dodal Toman, kterého na post ministra po Jiřím Milkovi navrhla ČSSD.

Toman už resort zemědělství krátce vedl v úřednické vládě Jiřího Rusnoka v roce 2013. 

Dnes se stále více mluví o tom, že slevové akce se staly pastí pro výrobce a pro obchodní řetězce. „Z našich celosvětových průzkumů vyplývá, že 72 procent promocí se nevyplatí,“ řekl Michal Čepek za společnost Nielsen, zabývající se průzkumy trhu. (čtěte Oprátka upletená ze slev)

Jmenování vlády A. Babiše

„Všichni přemýšlejí nad tím, jak to udělat, aby se procento prodeje v promocích snížilo. I na Západě jsou promoce, ale podíl prodejů v akcích je nižší, stejně jako výše slev,“ řekl MF DNES mimo záznam ředitel významné potravinářské firmy. „Všichni prodejci by z toho rádi ven, ale nikdo nechce začít, protože by tím oslabil svou tržní pozici,“ dodal.

Je zřejmé, že Miroslav Toman v pozici ministra bude dál pokračovat ve vládní politice svých předchůdců, kteří chtěli přistřihnout křídla velkým obchodním řetězcům. Toman by se nebránil ani nastavení „spravedlivých marží“ u zboží. Tímto směrem chtěl jít už Jiří Milek.

„Něco se stát musí. Není možné, aby se prodávalo pod nákladovými cenami. V Německu tomu říkají zákaz prodeje se ztrátou. Vůbec nejde o to, že bychom chtěli zdražovat potraviny. Je ale potřeba, aby spotřebitel znal reálnou cenu výrobku,“ řekl v rozhovoru pro středeční vydání MF DNES.

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

V Česku bude víc cítit plyn. Řízená akce má odhalit úniky

Plyn (ilustrační foto)

V Česku bude příští týden více zapáchat zemní plyn, aby odběratelé mohli snadněji na začátku topné sezony zjistit...

Najdete na iDNES.cz