Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Evropě je přes 12 tisíc TV kanálů. Diváci se přesouvají na internet

  16:45aktualizováno  16:45
Trh s digitálním video obsahem se čím dál víc tříští. V Evropě je už přes 12 tisíc služeb, které suplují klasické televizní vysílání nebo mu konkurují. To je desetkrát víc než v roce 1993. Role digitálu sice posiluje, klasické televize přesto zasáhnou v Česku každý měsíc 96 procent populace.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

V roce 2005 v on-line světě dominovalo několik video služeb v čele s YouTube a Vimeo. Konkurence od té doby narostla. Masy diváků v necelých dvou stovkách zemí přitáhl Netflix, americký globální poskytovatel on-line filmů. Své kanály na internetu rozjely Amazon, HBO, RTL, ale i desítky menších hráčů, kteří se neopírají o kapitálově silné skupiny.

Role těchto digitálních „televizí“ bude dál posilovat, řekla ředitelka mezinárodní Asociace televizních organizací EGTA Katty Roberfroidová, která byla hostem na konferenci Asociace komerčních televizí (AKTV) v Praze. V roce 2021 podle ní bude už 78 procent mobilních dat v podobě video obsahu.

Klasické televize v posledních letech ztrácejí na sledovanosti. U věkové skupiny od 15 do 34 let klesá čas, který denně stráví před televizí. V některých zemích až o hodinu. Propad je trendem posledních dvou až tří let. Přitom od roku 1997 se doba sledování televize postupně zvýšila z průměrných 200 minut denně téměř o padesát minut. Zlom nastal v roce 2013.

Roberfroidová upozornila, že u skupiny diváků od 4 let věku komerční televize neutrpěly takový odliv sledovanosti. V loňském roce tyto děti strávily před obrazovkou 231 minut, tedy zhruba stejně jako před šesti lety.

Asociace televizních organizací EGTA je přesvědčena o tom, že klasická televize je nenahraditelná a má bezkonkurenční zásah. V Česku je to měsíčně 96 procent populace, v Británii, Kanadě a Francii 98 procent, v Austrálii a Belgii 99 procent, ve Švýcarsku 93 procent. Zároveň s tím stoupá sledovanost digitálu, očekává se, že letos poroste o 8,2 procenta.

Klasické televize se v této souvislosti s nelibostí dívají na evropskou směrnici o audiovizuálních mediálních službách, známou pod zkratkou AVMSD, která mimo jiné může omezit reklamu na dětských kanálech. Televize se obávají, že by následkem toho kanály zanikly a děti by se zcela přesunuly na internet, kde není reklama regulovaná nijak (o problému jsme psali zde).

Asociace komerčních televizí vznikla letos, tvoří ji skupiny Nova, Prima a hudební televize Óčko, která stejně jako MF DNES a iDNES.cz patří do vydavatelství MAFRA.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Oprava dálnice D1 u Humpolce má skluz, stát zvažuje ukončení smlouvy

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Oprava dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem má skluz. Práce za 1,7 miliardy korun dělá česko-italsko-kazažské...

PŘÍBĚHY ZNAČEK: Meruňkový Míša nepřežil, povidlový to zkouší

Nyní linky třebíčského Tipafrostu jedou na plné obrátky, producenti zmrzliny

Nanuk Míša dříve připomínal ruskou zmrzlinu. Byl zabalený jen v pergamenu a bez polevy. V padesátých letech stál...

Růst cen bytů se konečně zastavil a poptávka klesá, říká realitní makléř

Realitní makléř Otakar Schum

Bývalý vrcholový sportovec Otakar Schuma je, co do počtu prodaných bytů a domů, nejlepší realitní makléř v Praze a...

Najdete na iDNES.cz