Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

  14:48aktualizováno  14:48
Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně investice firmy do ztrátových aerolinek v Evropě.

Aerolinky Etihad sídlí v Abú Zabí. | foto: Solar Impulse

Firma ve čtvrtek oznámila, že za poslední finanční rok prodělala 1,87 miliardy dolarů, v přepočtu přes 40 miliard korun. Podobně jako na konkurenty ze stejné geografické oblasti, kteří v minulosti výrazně překreslili trh dálkové dopravy, firmu tíží levná ropa. Ta jim totiž snižuje počty nejlépe platících zákazníků, na kterých aerolinky hlavně vydělávaly.

Etihad dostaly do velké ztráty odpisy některých jeho investic v Evropě. Firma má podíly například ve ztrátových Air Berlin nebo v Alitalii. V minulosti se o firmě mluvilo i jako o zájemci o České aerolinie. Tuzemský dopravce tehdy dokonce spustil do Abú Zabí linku, aby se cestující z Prahy mohli napojit na síť Etihadu. Námluvy však skončily bez zájmu Etihadu.

Firma ztrátu vysvětluje hlavně jednorázovými účetními operacemi: odepsala miliardu dolarů z hodnoty svých letadel, dalších 808 milionů pak stálo znehodnocení podílu ve ztrátových aerolinkách. Firma už se stáhla například ze švýcarských aerolinek Darwin Airlines. Do hospodaření se promítl i fakt, že Etihad je stále zajištěný na výrazně vyšší ceny ropy, než jsou nyní. V praxi tak nakupuje letecké palivo dráž, než by musel.

Šéf Etihadu Peter Baumgartner uvedl, že firmě loni přibyli cestující, výnosy ale klesaly. Celkový propad tržeb je i přes větší počet cestujících přes sedm procent. „Výnosy byly pod velkým tlakem ve všech třídách letadel, zejména pak v byznys třídě,“ řekl Baumgartner.

Problémy dopravců z Perského zálivu už ukázalo zveřejnění výsledků Emirates Airlines, kterým výrazně klesl zisk. Qatar Airways čelí velkým problémům i kvůli blokádě okolních zemí, do některých destinací přestal úplně létat, do jiných musí létat výrazně delší trasou (více čtete zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo společnosti Ryanair na letišti v Manchesteru. Ilustrační foto
Zvýšíme vám platy i podmínky, slibuje pilotům šéf Ryanairu v dopise

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair nabídla pilotům výrazné zlepšení platů a podmínek, aby si je udržela. V posledních týdnech musel Ryanair, který...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.