Těžké časy aerolinek šejků. Etihad prodělal desítky miliard

  14:48aktualizováno  14:48
Jedna z největších aerolinek z oblasti Perského zálivu, společnost Etihad Airways, je poprvé od roku 2010 ve ztrátě. Paradoxně za to může levná ropa a hlavně investice firmy do ztrátových aerolinek v Evropě.

Aerolinky Etihad sídlí v Abú Zabí. | foto: Solar Impulse

Firma ve čtvrtek oznámila, že za poslední finanční rok prodělala 1,87 miliardy dolarů, v přepočtu přes 40 miliard korun. Podobně jako na konkurenty ze stejné geografické oblasti, kteří v minulosti výrazně překreslili trh dálkové dopravy, firmu tíží levná ropa. Ta jim totiž snižuje počty nejlépe platících zákazníků, na kterých aerolinky hlavně vydělávaly.

Etihad dostaly do velké ztráty odpisy některých jeho investic v Evropě. Firma má podíly například ve ztrátových Air Berlin nebo v Alitalii. V minulosti se o firmě mluvilo i jako o zájemci o České aerolinie. Tuzemský dopravce tehdy dokonce spustil do Abú Zabí linku, aby se cestující z Prahy mohli napojit na síť Etihadu. Námluvy však skončily bez zájmu Etihadu.

Firma ztrátu vysvětluje hlavně jednorázovými účetními operacemi: odepsala miliardu dolarů z hodnoty svých letadel, dalších 808 milionů pak stálo znehodnocení podílu ve ztrátových aerolinkách. Firma už se stáhla například ze švýcarských aerolinek Darwin Airlines. Do hospodaření se promítl i fakt, že Etihad je stále zajištěný na výrazně vyšší ceny ropy, než jsou nyní. V praxi tak nakupuje letecké palivo dráž, než by musel.

Šéf Etihadu Peter Baumgartner uvedl, že firmě loni přibyli cestující, výnosy ale klesaly. Celkový propad tržeb je i přes větší počet cestujících přes sedm procent. „Výnosy byly pod velkým tlakem ve všech třídách letadel, zejména pak v byznys třídě,“ řekl Baumgartner.

Problémy dopravců z Perského zálivu už ukázalo zveřejnění výsledků Emirates Airlines, kterým výrazně klesl zisk. Qatar Airways čelí velkým problémům i kvůli blokádě okolních zemí, do některých destinací přestal úplně létat, do jiných musí létat výrazně delší trasou (více čtete zde).

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

OBRAZEM: Boeing ukázal luxus pro nejbohatší. Letadlo doletí přes půl planety

Boeing představil nový luxusní letoun BBJ 777X. Zákazníky přepraví bez přistání...

Americký Boeing představil v Dubaji nové superluxusní letadlo BBJ 777X pro tu nejbohatší klientelu na světě. Stroj je...

Najdete na iDNES.cz