Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chceme euro a cizince, volají firmy. Tržby autoprůmyslu jsou u bilionu

  9:38aktualizováno  10:26
Nejsilnější odvětví české ekonomiky hlásí za loňský rok další velký růst tržeb, exportu i zaměstnanosti. Tržby českého autoprůmyslu dosáhly nového rekordu 912 miliard korun.

Školicí centrum Škoda Auto ve Vrchlabí. | foto: Archiv Škoda Auto

Vyplývá to z dat, které ve čtvrtek prezentovalo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP), který sdružuje devadesát procent firem v oboru. Rekordní byla i výroba samotných vozů: celkem 1,3 milionu vozů. K novému rekordu míří automobilky i letos.

Tržby automobilového průmyslu loni stouply o sedm procent, což je téměř třikrát více, než loni rostl průmysl celkově.

Výroba aut se loni podílela na českém vývozu z jedné pětiny, pro firmy je export zásadní: za hranice jde 85 % jejich produkce.

„Jako hrozbu vnímáme zejména nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, o které v současné době bojují s firmami i z jiných odvětví. Další hrozbou můžou být geopolitická rizika, případné negativní výkyvy globální ekonomiky či vývoj v Číně, který by se nepříznivě projevil i poptávce po evropské produkci,“ komentuje výsledky Vojtěch Opleštil z automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Důležité je přijetí eura a noví přistěhovalci

Boom aut je patrný i na počtu zaměstnanců: ten loni stoupl o více než 4 procenta, obor zaměstnává přímo 115 tisíc lidí. Průměrná mzda loni v oboru rostla o 3,6 % na 33 tisíc korun, je tak o čtvrtinu vyšší než celková průměrná mzda.

„Narážíme na bariéry růstu, nejsme schopni přijímat už více nových zaměstnanců. Čeká nás více investic do výzkumu a vývoje,“ řekl prezident AutoSAP Martin Jahn (více čtěte zde: Lidi nejsou, trh je v Česku vysušený a nepomůžou nám tu ani roboti).

„Potřebujeme, abychom mohli více lákat zahraniční pracovníky, je potřeba podpořit rekvalifikační politiku, abychom nemuseli omezovat výrobu,“ dodal Jahn.

Firmy z oboru dál tlačí na to, aby Česko přijalo co nejdříve euro. „Autoprůmysl už do eurozóny vstoupil, vztahy mezi zákazníky a dodavateli jsou už dnes běžně v eurech. Proto je pro nás vstup do eurozóny klíčový,“ dodal Jahn.

Snášení zlatých vajec

V průmyslových oborech chybí podle údajů AutoSAP 116 tisíc zaměstnanců. „Situace je dramatická,“ říká viceprezident AutoSAP Pavel Juříček. Podle něj nejvíce chybí nástrojaři a mechanici-seřizovači. „Během čtyř let odejde dalších 20 tisíc nástrojařů do důchodu a pak to nebude mít skoro kdo dělat,“ varuje Juříček.

„Jsme slepice, co snáší zlatá vejce a stát se k nám chová macešsky a nedělá to, co potřebuje,“ říká Jahn v narážce na to, že stát dosud příliš pro větší atraktivitu technického vzdělání neudělal. Proto vítá například povinnou maturitu z matematiky. „Velké firmy si z nouze dokáží pomoci sami, ale je otázkou, jak si s tím poradí malé a střední podniky,“ dodal personální šéf Škody Auto Bohdan Wojnar.

Výroba v kolínské automobilce. Nový vůz odsud vyjíždí každých 55 sekund:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Smoothies jsou husté nápoje z rozmixovaného ovoce a zeleniny.
Lidé hledají nové cesty, jak investovat. Začínají půjčovat firmám

Ekonomice se daří a lidé hledají nové cesty, jak investovat. Peníze v bankách téměř nic nenesou, investice do akcií či komodit zase vyžadují spoustu času. V...  celý článek

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

Ilustrační snímek
Rumové aroma může být od dubna zakázané. Potravinářská komora protestuje

Potravinářská komora se důrazně ohradila proti tvrzení, že látka, která dává českému „rumu“ tradiční aroma, je rakovinotvorná. Podle ní zdraví spotřebitelů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.