V případě krachu by cestující peníze za letenky zřejmě už neviděli.

V případě krachu by cestující peníze za letenky zřejmě už neviděli. | foto: Jan Záleský, iDNES.cz

Věřitelé uhání SkyEurope, dluží miliony korun

  • 26
Věčně ztrátové aerolinie SkyEurope začínají mít velké problémy s dluhy, které po sobě nadělaly. Proti SkyEurope poprvé v historii veřejně vystoupili dříve loajální zaměstnanci. Těm dluží aerolinky v některých případech i tři čtvrtě milionu korun.

"Nepočítáme téměř už ani s tím, že ty peníze dostaneme. Jde nám spíše o to, aby ty informace měla i veřejnost," řekl dnes již bývalý pilot SkyEurope Jan Veselý. Lidem, kteří ve firmě strávili několik let, vadí hlavně to, že aerolinky jim neustále slibovaly zlepšení, toho se nedočkali.

Trpělivost došla i obchodním partnerům. Společnost Beyond Interactive vydala v MF DNES inzerát, kde hledá další věřitele kvůli dalšímu postupu proti firmě. "Přihlásilo se asi dvacet firem i jednotlivců," řekl finanční ředitel Aleš Kohout. SkyEurope jim podle něj dluží deset milionů korun za reklamní kampaně.

Společně pak chtějí peníze vymáhat soudní cestou. Musí však postupovat podle slovenských zákonů. "Bude to složitější, musíme mít notářsky uznanou pohledávku nebo uznaný rozsudek," dodal Kohout. Šéf SkyEurope Jason Bitter dluhy vůči zaměstnancům připustil. "Není to náš záměr, neplatit, sháníme peníze," řekl Bitter MF DNES.

Firma už několik let marně hledá investora a tlačí před sebou čím dál větší ztrátu i dluhy. "Stále s některými investory jednáme," dodal Bitter.

Plat na osm částí

SkyEurope jsou v krizi několik let, loni v září se však dostaly do největších problémů. Začaly zpožďovat výplaty, lidem navrhly dočasné snížení platů o padesát procent na dva měsíce, piloti a palubní průvodčí přestali dostávat diety. Pro letušky přitom diety tvoří třetinu měsíčních příjmů.

"Od ledna jsme začali dostávat plat po osminách. Polovinu jsme dostali ve čtyřech splátkách za měsíc, polovinu nám slíbili doplatit později. To se ale nestalo," dodal další pilot Václav Jabůrek. Peníze teď chtějí vymáhat od aerolinek soudně.

Ti, kdo našli jinou práci, proto z firmy utekli. Podle informací MF DNES odešel z firmy například šéfpilot, v Praze vedoucí palubních posádek. Bitter jim podle jejich slov vzkázal, že nejprve musí aerolinky zaplatit palivo a poplatky a teprve pak ostatní, co zbude, dají zaměstnancům.

I s placením pohonných hmot nebo poplatků však mají aerolinie potíže. Například u Řízení letového provozu mají splátkový kalendář. "Do některých destinací jsme museli vozit peníze hotově, abychom zaplatili palivo a odbavení, na fakturu nám nechtěli dávat," dodal další pilot Václav Tuček. Podle pilotů navíc stres posádek může vést ke snížení bezpečnosti. "Lidé jsou demotivovaní, SkyEurope přitom pro nás byla srdeční záležitost," tvrdí Tuček.

Peníze za letenky se cestujícím nevrátí

Firma nikdy nevytvořila zisk, ale přestála i lednové zabavení letadel a dál létá. "I přes špatné zprávy nám opět stoupl počet rezervací," tvrdí Bitter. V případě krachu SkyEurope by cestující se zaplacenými letenkami nezískali zřejmě téměř nic vzhledem k velkým dluhům firmy. Firma za poslední půlrok vybrala dopředu za zatím nevyužité letenky 32 milionů eur, celkové závazky firmy jsou 141 milionů eur.

Potíže s penězi mají i klienti, kterým aerolinky zrušily let a nevrátily jim dosud peníze. Například Evropské spotřebitelské centrum eviduje stovky stížností českých klientů. "Podařilo se nám ve spolupráci se slovenskými kolegy vymoci několik žádostí českých spotřebitelů na vrácení peněz za zrušené lety a kompenzace za poškozená zavazadla od zmíněné společnosti," řekl šéf centra Tomáš Večl.

Dvojka mezi pravidelnými dopravci na Ruzyni dluží i na Slovensku, například více než dva miliony eur na sociálním pojištění. Vlastní jmění firmy je už téměř minus sto milionů eur. Jejich hlavní akcionář půjčil firmě už 25 milionů eur, dalších 1,5 milionu nasypal letos v březnu.