"Myslím si, že je to mimo dohodu, kterou udělali naši vyjednavači. Ti se dohodli, že šrotovné bude buď od 1. září, nebo od 1. října," prohlásil Jiří Paroubek v diskusním pořadu Partie v televizi Prima.
Podle šéfa ČSSD budou mít tuzemské automobilky do podzimu díky šrotovnému v okolních zemích dostatek zakázek, český příspěvek na podzim by pak pro ně byl novým impulzem.
"Šrotovné je věc, která nebude letos v České republice zaváděna. Je to připraveno, souhlasíme s tím, ale naše automobilky nepotřebují šrotovné. Nyní nejsou schopny naplnit poptávku vyvolanou šrotovným v Německu, Francii, na Slovensku," řekl Topolánek v rozhovoru pro sobotní MF DNES. - více čtěte Šrotovné letos nebude, tvrdí dosluhující vláda
Šrotovné prosadila sociální demokracie do protikrizového balíčku, na kterém se oba politické tábory shodly. Počítá s dotací 30 tisíc na nákup nového auta při likvidaci starého vozu. Tato částka patří v Evropě k nejnižším. Hodnota nakoupeného vozu nesmí přesáhnout půl milionu.
Na čem se politici shodliVládní návrhy: - sleva na odvodech na sociální pojištění pro zaměstnavatele - zrychlení odpisů firemního majetku - novela insolvenčního zákona Opoziční návrhy: - šrotovné ve výši 30 tisíc - zvýšení a prodloužení podpory v nezaměstnanosti - zvýšení slev na dani na dítě - zvýšení přídavků na děti |
O zavedení šrotovného se politici přou delší dobu. Pravici se nelíbí podpora jediného průmyslového odvětví a argumentuje tím, že šrotovné nyní není třeba, protože českým automobilkám se zvýšily zakázky díky zavedení šrotovného v okolních zemích, zejména v Německu, kde stoupla poptávka po Škodě Fabia.
Ministr financí v demisi Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) dává také přednost tomu, aby šrotovné letos zavedeno nebylo.
Šrotovné už zavedly některé sousední státy. Kromě sousedního Německa také Slovensko, kde byl zájem obrovský. - více čtěte Slovákům zbývá už jen 4,5 tisíce dotací na šrotovné