Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Roky růstu střídá nejistota. Český trh je nervózní ze skandálu Volkswagenu

  0:01
Potíže kvůli emisní aféře můžou zamávat i s českou ekonomikou. Volkswagen je příliš velká firma, která je s Českem mimořádně těsně propojena, Německo je navíc dlouhodobě největším českým obchodním partnerem.

Mezi soukromými prodejci VW narůstají obavy ohledně toho, co budou dělat s neprodanými zásobami, na které nyní sedá prach. | foto: Reuters

„Najednou se Volkswagen stal větším rizikem poklesu pro německou ekonomiku než řecká dluhová krize,“ řekl agentuře Reuters hlavní ekonom ING Carsten Brzeski. Největší tuzemská firma - Škoda Auto - patří Volkswagenu a Německo je její druhé největší odbytiště. Na Volkswagenu a ostatních značkách koncernu jsou přitom výrazně závislí i další dodavatelé. Celkem loni automobilky a dodavatelé vyvezli do Německa zboží za více než 140 miliard korun, za pět let objem stoupl na dvojnásobek.

Křišťálová Lupa 2015

„Určitá hrozba pro automobilky to určitě je,“ přiznává obvykle optimistický ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Dodavatelé jsou v klidu

Tuzemský automobilový průmysl na druhou stranu má výhodu, že dodává všem evropským značkám, ale Volkswagen je bezkonkurenčně největším zákazníkem.

Pokud se projdete výrobními linkami Škody Auto, obavám různých ekonomů o budoucnosti Volkswagenu příliš rozumět nebudete. „Výroba běží na sto procent, naopak se snažíme zkrátit čekací doby na některé modely,“ říká mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Podobně hovoří dodavatelé automobilek. „Není žádný výkyv v objednávkách, rozhodně ne směrem dolů,“ uvádí Jan Tichý, šéf výrobce těsnění do aut Saar Gummi v Červeném Kostelci.

Aféra dieselgate

Nepříjemná zpráva o problémech koncernu Volkswagen přišla do Česka v době, kdy automobilový průmysl zažívá svůj nejlepší rok v historii. I proto se zatím berou problémy spíše s rezervou. „Na představenstvu jsme to řešili. Určitá hrozba to je, ale na druhou stranu český průmysl nestojí jen na Volkswagenu,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Volkswagen byl dlouho pro českou ekonomiku vzpruhou. Vzorový příklad privatizace státní firmy udělal ze Škody Auto prosperující podnik, jehož produkty začínají často zastiňovat i vozy koncernu. Spolu s VW prošla Škoda úspěšně i krizí, především díky německému šrotovnému. Dnes má Škoda dva vozy v desítce nejprodávanějších evropských modelů.

O síle tuzemského automobilového průmyslu nejlépe mluví čísla: obor zaměstnává přímo přes 117 tisíc lidí, většina produkce jde na export. Dávno přitom neplatí, že je Česko jen montovnou. Auta se tu vyvíjejí stejně jako díly na ně, čím dál více dodavatelů sem přesouvá svá vývojová centra.

Škoda může jako jediná firma více pohnout ekonomikou

Tuzemští analytici zatím nechtějí mluvit o černých scénářích, které se objevují v souvislosti s Volkswagenem hlavně v Německu. „Potíže Volkswagenu patrně nestrhnou Německo do recese, ale zpomalit růst HDP o několik desetin procentního bodu by mohly. Při vazbách české ekonomiky na Německo by to bylo cítit i zde. Nicméně spíše na úrovni konkrétních firem než v makroekonomických číslech,“ uvedl hlavní ekonom Deloitte David Marek.

Volkswagen je podle něho pro německou ekonomiku podobně důležitý jako Škoda Auto pro Česko. „Škoda je v současnosti jedinou firmou, která má sílu své úspěchy nebo problémy reálně promítnout do makroekonomických údajů na úrovni celého státu,“ dodal Marek.

Úspěch automobilek potvrzují data Českého statistického úřadu, podle nichž export dílů pro automobilky za posledních pět let stoupl o více než padesát procent.

Podíl automobilek na tuzemském HDP se pohybuje kolem tří až pěti procent včetně dodavatelů. Na obor je však navázána řada dalších pracovních míst a případné potíže mohou být v ryze automobilových regionech cítit.

Podle ekonoma Poštovní spořitelny Jana Bureše však německým automobilkám způsobí větší problémy pokles čínského trhu. „Skandál automaticky neznamená omezování výroby a investičních plánů v lokalitách, které jsou nám blízké, aby to mělo kritický přesah do zbytku hospodářství. Mnohem závažnější hrozba pro ekonomiku je spíše čínské hospodářství, které má vysokou obchodní provázanost s Evropou. Řada evropských firem tam realizuje velkou část svých tržeb. Zpomalování růstu v Číně je vážnější problém než relativně izolovaný skandál,“ říká Jan Bureš.

O co jde v aféře automobilky Volkswagen:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...