Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na Slovensku plánovali mou vraždu kvůli byznysu, tvrdí Radim Jančura

  11:28
Ještě nedávno označoval Radim Jančura Slovensko za vzor a hrozil českým politikům, že tam svůj byznys přestěhuje. Teď se situace otáčí. Jančurův RegioJet výrazně omezí působení na Slovensku a na vině jsou opět podle Jančury politici. Jeho konec na trase Bratislava - Košice je na Slovensku aktuálně největší kauzou v dopravě.

Radim Jančura v rozhovoru pro slovenské Hospodárske noviny potvrdil své dřívější výroky, že za koncem jeho byznysu je hlavně politika. Především šéf Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko se prý netají tím, že Jančuru nesnáší. To je i důvod, proč český podnikatel v dopravě změnil názor na slovenskou politiku.

Když v roce 2010 dostal přímým zadáním provoz linky Bratislava - Komárno, tehdejší pravicová vláda ho jako soukromníka vítala. Levicová Ficova vláda ho v oblibě rozhodně nemá. „Jestli má RegioJet pocit, že nezvládá podnikání na Slovensku, ať hledá viníky ve vlastních řadách a nesnaží se přenést odpovědnost za manažerská selhání na osobu předsedy SNS a Národní rady Slovenské republiky,“ uvedla SNS ve svém prohlášení.

„Vím, že si jeden slovenský podnikatel objednal moji vraždu,“ řekl v rozhovoru Jančura. Jméno ale uvést nechtěl. Tvrdí, že se to dozvěděl od policie, které se sám šel udat člověk, kterého si měl dotyčný podnikatel najmout na Jančurovu likvidaci. Za ni měl dostat 50 tisíc eur. „Během spolupráce s policií byl tento podnikatelem najatý člověk za bílého dne zastřelen samopalem. Slovenská policie mi nabídla i přidělení ochranky. Nemám ale strach ze smrti, je to takové blik. Ale atmosféře to nepřidá,“ dodal Jančura, který tvrdí, že se Danko snaží ovládnout slovenskou železnici.

S jednotným jízdným nemáme problém, říká majitel RegioJetu Jančura

Odchodem RegioJetu z trasy mezi slovenskými největšími městy skončí dva roky ztrát, které vyčíslil za rok 2015 na pět milionů eur, za rok 2016 ještě výsledek není k dispozici (více čtěte zde). O konci RegioJetu na této trase se mluvilo dlouho, sám Jančura odchodem několikrát pohrozil. Nejprve tam bojoval se státními IC vlaky, kvůli kterým musel zlevnit. Když státní dopravce ZSSK odešel, mohl zdražit, stále ovšem na nižší úroveň, než před jeho příchodem, a začal se blížit k nule (více čtěte zde).

Nyní Jančura tvrdí, že mu chybělo jen deset procent tržeb, aby se jeho vlaky dostaly na nulu. Na koleje se ale s novým grafikonem vrátily státní vlaky ZSSK. „Ty přitom do jejich odchodu byly ztrátové, najednou věří, že budou ziskové,“ říká Jančura. Konec na trase navíc přinese i další efekt: uvolní se mu vozy pro provoz v Česku, kde vydělává a kde nástupem na trasu Praha - Brno - Bratislava neměl dostatečnou kapacitu.

Oproti Česku je na Slovensku na železnici jiná situace. Ficova vláda umožnila například studentům či seniorům cestování ve vlacích zdarma (více čtěte zde). Taková možnost se netýká Jančurových vlaků nebo IC vlaků, ale jen rychlíků.

Podle Jančury to není férová konkurence. „Na RegioJet zbyli cestující, kteří musí platit, počet potenciálních cestujících se ale jízdným zdarma ve státních vlacích výrazně snížil. Je to podobné, jako kdyby si stát otevřel vlastní pekárnu vedle soukromé, kde by určité skupiny lidí měli chléb zdarma a ostatní by museli platit. Soukromá by logicky měla zákazníků méně,“ říká Jančura. I když řada cestujících tvrdí, že vlaky RegioJetu byly vždy plné, firma dokládá, že šlo jen o spoje v pátek a v neděli.

Přesto byl ve stejné kategorii vlaků RegioJet úspěšnější, než ZSSK v dobách svého monopolu. IC vlaky ZSSK měly v nejlepším roce 2013 690 tisíc cestujících při čtyřech párech spojů denně, RegioJet loni svezl třemi páry spojů 1,1 milionu cestujících.

V Česku systém funguje jinak. Stát dopravcům u komerčních vlaků nařizuje poskytovat určitým skupinám cestujících slevy a pak jim je kompenzuje. Kritici RegioJetu namítají, že jeho byznys je na těchto kompenzacích postavený. V roce 2015 ale tvořily ani ne desetinu tržeb. Stát RegioJetu zaplatil 43 milionů, RegioJet měl tržby přes tři čtvrtě miliardy korun. Takový model chce RegioJet prosadit i na Slovensku, s požadavkem ale neuspěl.

Trasa Bratislava - Košice je hlavním spojením na Slovensku, zdaleka ale není tak lukrativní, jako trasa Praha - Ostrava v Česku, kde je Jančura už v zisku. „Náklady na provoz jsou vyšší, než v Česku, museli jsme si půjčit vícesystémové lokomotivy, navíc je vyšší poplatek za dopravní cestu,“ říká Jančura. Ministerstvo dopravy nyní tvrdí, že chce s RegioJetem jednat, Jančura sám ale nevidí návrat na trasu jako reálný. Naopak chce ale rozšířit počet spojů z Prahy do Košic ze dvou na tři.

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....