Američtí obři bojují o internet

Microsoft zaútočil na největšího světového poskytovatele internetu, firmu America Online. Rozhodl se, že rozsáhlou reklamní kampaní za zhruba 50 milionů dolarů odláká část jejích zákazníků ke své službě Microsoft Network. Jak uvedla americká televize CNN, softwarový gigant se snaží využít situace. Firma America Online totiž oznámila, že od července zdraží o devět procent (tedy o dva dolary měsíčně) svou nejpoužívanější službu poskytující neomezený přístup na internet. Ta nyní bude stát 23,90 dolaru.

Této služby využívají zhruba tři čtvrtiny z celkového počtu 29 milionů zákazníků AOL.

America Online, která se před několika měsíci stala součástí mediálního kolosu AOL Time Warner, si od zdražení slibuje zvýšení příjmů o zhruba půl miliardy dolarů ročně. Ty chce využít na budování infrastruktury potřebné pro zkvalitnění služeb.
Letos v prvním čtvrtletí dosáhly tržby koncernu AOL Time Warner 9,1 miliardy dolarů. Na internetovou divizi z toho připadlo 2,1 miliardy dolarů. Kvůli investicím byl však podnik stále ve ztrátě.

Microsoft Network má oproti AOL zhruba šestinu zákazníků, tedy pět milionů lidí. Neomezený přístup na internet u něj stojí stále 21,95 dolaru. Firma nejbohatšího muže světa, Billa Gatese, chce navíc na tři měsíce poskytovat přístup na internet zdarma těm zákazníkům, kteří začnou jeho služeb využívat do 30. června.

Odborníci jsou však, co se týče šancí Microsoftu snížit náskok společnosti America Online, poměrně skeptičtí. "Je to jejich první zdražení služeb za poslední tři roky," uvedl analytik UBS Wartburg Christopher Dixon. Doba, kterou zákazníci denně tráví na internetu, se přitom od té doby podle průzkumů zvýšila v průměru ze 46 na 70 minut, tedy více než o 50 procent.

Od firmy America Online navíc příliš zákazníků kvůli zdražení neodejde."Stejně mnozí z nich platí další poplatky za využívání dalších služeb AOL, dva dolary navíc by jim proto neměly dělat potíže," dodal Dixon.