Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Autostop BlaBlaCar míří do Česka. Propojí stopaře s řidiči on-line

  11:00aktualizováno  11:00
Jedna z největších evropských služeb propojování řidičů s volným místem v autech a lidí bez auta se stejným cílem cesty míří do Česka. Francouzský BlaBlaCar míří do byznysu, který zatím v Česku ovládá hlavně Jízdomat.

Francouzský start-up začal fungovat v roce 2006 a dnes ho používá velká část evropských států. | foto: Profimedia.cz

BlaBlaCar oznámí svůj vstup do Česka oficiálně ve středu na tiskové konferenci, spustil ale už svůj web, na kterém lidé nabízí své jízdy. Do té doby firma nechce uvést podrobnosti.

BlaBlaCar funguje na podobném principu, jako jiné obdobné služby. Víte například, že jedete autem z Prahy do Brna a nabídnete místo v autě ostatním na spolujízdu. Cenu si můžete stanovit sami, BlaBlaCar doporučuje 80 haléřů za kilometr. Tuto částku vám pak cestující zaplatí.

Česká verze BlaBlaCaru aktuálně nabízí jen kolem stovky jízd, často za cenu vyšší, než je cesta veřejnou dopravou. Na rozdíl od jiných trhů, kde působí, je zatím služba zcela zdarma. Například ve Velké Británii platí cestující fixní částku 89 pencí za rezervaci a 9,9 % z ceny, kterou platí řidiči, maximálně pak pětinu celkové ceny.

Související: Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

V Česku je největší službou tohoto druhu Jízdomat, který od řidičů ani cestujících nevybírá žádné peníze. Z pozvánky se zdá, že Jízdomat a BlaBlaCar spolu budou spolupracovat. Na pozvánce je totiž uvedena i mluvčí Jízdomatu Martina Čmielová jako zaměstnankyně BlaBlaCaru a zástupce klíčového subjektu věnujícího se spolujízdě na českém trhu. Čmielová na dotazy ke spolupráci obou firem nechtěla nic uvést.

Jízdomat už dříve expandoval na Slovensku, když před rokem a půl koupil slovenskou službu stopar.sk. Možnému spojení nasvědčuje i politika BlaBlacaru, který v poslední době koupil své konkurenty například v Maďarsku nebo Německu.

Francouzský BlaBlaCar začal nabízet své služby v roce 2006, působí zatím ve 22 zemích, každý čtvrt rok se přes něj sveze čtvrt milionů lidí. Jde o jeden z neúspěšnějších start-upů, poslední investice fondů ho ocenily na 1,4 miliardy eur. Od investorů získala na rozvoj už 300 milionů dolarů.

Francouzský start-up začal fungovat v roce 2006 a dnes ho používá velká část evropských států, funguje ale také v Indii nebo Mexiku. Za jeho rozmachem stojí především peníze velkých kapitálových firem - v roce 2014 skupina nadnárodních investorů v čele s Index Ventures investovala do firmy 100 milionů dolarů, o rok později dalších 200.

Díky investorům rostou i další aplikace − například americká obdoba Uberu, aplikace Lyft, před několika dny oznámila dohodu s General Motors.

Jízda lidovým taxíkem nemusí vždy být příjemný zážitek:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravní omezení na Pražském okruhu u Černého mostu
ŘSD nevzdává měření rychlosti v omezeních, vypsalo soutěž znovu

Potřetí zkouší Ředitelství silnic a dálnic vysoutěžit firmu, která na pěti modernizovaných úsecích dálnice D1 bude měřit v omezeních auta, zda nepřekračují...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Náš systém cestující rozsadí, za místenky si připlaťte, vzkazuje Ryanair

Lidi naučil létat jen s příručním zavazadlem, nebo musí za odbavený kufr platit. Teď se průkopník levného létání po Evropě Michael O’Leary snaží jako šéf...  celý článek

Ilustrační snímek
Soutěž na železnici: jedna nabídka a cena o 90 procent vyšší než rozpočet

Správa železniční dopravní cesty zrušila dvě velké soutěže na lepší zabezpečení tuzemské železnice. Nabídky totiž výrazně převýšily odhadovaný rozpočet....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.