Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se připojují k žalobě na VW. Ťok připustil povinné svolávání aut

  13:01aktualizováno  13:01
Klamání německého koncernu Volkswagen s měřením emisí bude mít zřejmě pokračování u soudu, Češi se totiž připojují k hromadné žalobě na VW. Česko navíc po vzoru Německa přistoupí k povinným prohlídkám vozů, kterých se skandál týká. Rozsáhlá svolávací akce se nejspíš dotkne 150 tisíc českých řidičů.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Právníci z několika zemí zvažují možnost připojení evropských klientů k hromadné žalobě v USA. Je mezi nimi i česká kancelář KLB Legal, která už shromáždila sedm desítek majitelů vozů koncernu Volkswagen nesplňujících emisní limity.

Ve Spojených státech je zatím podáno 480 žalob, které se nyní spojují v jednu hromadnou žalobu. Zároveň se vybírá soud, jenž se jí bude zabývat. „Zvažujeme k nim své klienty připojit. Je určitá pravděpodobnost, že americký soud by mohl spor řešit globálně,“ říká David Kuboň, partner z advokátní kanceláře KLB Legal.

Žaloby tvrdí, že klienti si koupili něco jiného, než prodejce avizoval. „Máme tu klienty, kteří v době nákupu zvažovali, že si koupí BMW 3 nebo jiné auto. Koupili si ale passat na základě tvrzení VW, že má nízké emise a spotřebu. Kdyby znali všechny informace, tak by si ho nikdy nekoupili,“ říká Kuboň.

Aféra Dieselgate

Mimosoudní dohoda s Volkswagenem je druhou možností, která je ve hře. Právní kanceláře sdružené v Global Justice Network, jehož je česká KBL součástí, už nasbíraly tisíce žalob po celém světě.

„Věříme, že vyjednávací síla bude daleko větší, takže se budeme snažit dostat VW ke stolu a dohodnout se. Pokusíme se automobilku přesvědčit, aby dospěla k narovnání nároků jak v Americe, tak v Evropě,“ říká Kuboň.

Právníkům nahrává to, že ani déle než měsíc po vypuknutí aféry s emisemi naftových motorů není jasné, jak hodlá Volkswagen problém řešit. Žaloby zatím nechce komentovat, pouze ujistil, že na problému pracuje. „U většiny vozů bude stačit úprava softwaru. Zákazníci neutrpí žádnou škodu,“ ujišťuje Christoph Oemisch z tiskového oddělení koncernu. Technické řešení ale ještě automobilka nemá hotové.

Emisní aféra bobtná

Tento týden navíc koncern VW přiznal, že odhalil nesrovnalosti také v údajích o emisích oxidu uhličitého. Problém by se mohl týkat dalších zhruba 800 tisíc aut a způsobit podniku škodu kolem dvou miliard eur. Ve Spojených státech a Kanadě mezitím Volkswagen nařídil svým dealerům pozastavit prodej aut se silnými dieslovými motory.

Problém s auty s podvodným softwarem, která nevyhovují emisním normám, řeší rovněž jednotlivé státy EU. Nejpřísněji zatím zakročilo Německo. „Německý regulační úřad řekl, že pokud nepojedou do servisu, nebudou moci lidé s těmi vozy jezdit,“ říká Kuboň. Ve Švýcarsku se podle něj dotčená auta nemohou prodávat dál, například v bazarech. „V jiných zemích je přístup vlád vůči VW daleko tvrdší než v Česku,“ domnívá se právník.

Ale i v Česku už začíná být dopad aféry znát citelněji. Český ministr dopravy Dan Ťok se ve středu sešel se svým německým protějškem Alexanderem Dobrindtem. Po jednání uvedl, že „má obavu, že auta s dotčenými dieselovými motory budou muset na povinnou svolávací akci i v České republice.“

Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.

Trpělivost dochází také Evropské komisi. Ta začátkem týdne oznámila koncernu, že chce co nejrychlejší vyjádření, kolika aut se problém týká. Dosud se hovoří o 11 milionech, ale americká regulační agentura EPA tento týden přišla s tvrzením, že problém zasahuje i další modely. VW nové nálezy odmítl, nicméně hodlá s agenturou jednat.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.