Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA dostanou další šanci. Korejci i stát do nich nalijí stamiliony

  9:26aktualizováno  9:26
Korean Air se bude jako minoritní akcionář Českých aerolinií podílet na záchraně dopravce. Po několika měsících vyjednávání Korean Air poslaly vedení ČSA písemné vyjádření, že přispějí na finanční stabilizaci firmy.

Airbus A330 Českých aerolinií. | foto: ČSA

Výši kapitálové injekce Korean Air ani ČSA neuvedly, půjde ale řádově o stovky milionů korun, které firma potřebuje pro stabilizaci. Vedení tvrdí, že už od poloviny letošního roku vytvářejí aerolinky zisk. Peníze navíc ale potřebují na přežití zimy a finanční stabilizaci. Kromě příspěvku Korean Air nalije další kapitál do firmy i stát přes Český aeroholding.

„České aerolinie rozhodnutí Korean Air vítají a považují jej za výraz silné podpory ze strany soukromého akcionáře a za pozitivní signál pro budoucnost ČSA,“ řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Dodal, že představenstvo Českých aerolinií návrh Korean Air detailně studuje a v co nejkratší době s ním seznámí vedení Českého aeroholdingu.

Aeroholding předeslal, že návrh podpoří, pokud bude splňovat kritéria napomáhající posílení stability a obnovení dlouhodobé ziskovosti. Vedení mateřského Českého Aeroholdingu podle ČTK hovořilo o finanční injekci zhruba 20 milionů dolarů (440 milionů Kč), kterou budou ČSA potřebovat během následujících šesti měsíců. Po navýšení kapitálu a po snížení provozních nákladů, které je součástí restrukturalizačního plánu, by měl dopravce hospodařit s vyrovnaným výsledkem.

Podmínkou finanční injekce je i propouštění

Korean Air podmínily finanční injekci uskutečněním všech opatření v restrukturalizačním plánu včetně propouštění a snižování platů (o škrtech čtěte více zde).

ČSA

Zástupci korejských aerolinek se současně rozhodli nepřijet na čtvrteční valnou hromadou, firma ji proto zruší. Podle ČSA je totiž už zbytečná.

Restrukturalizační plán schválily ČSA na začátku září. Zahrnuje mimo jiné i snižování platů o dvacet až třicet procent. Chystané kroky se nelíbí odborům, které zvažují stávku. Již dříve uvedly, že se vyjádří právě po valné hromadě, která se však nakonec neuskuteční.

„Nyní odbory jednají a během dne se vyjádří k tomu, jak budou reagovat,“ sdělila iDNES.cz Petra Posová, předsedkyně Odborové organizace posádek letadel.

Z miliardové ztráty k provoznímu zisku

České aerolinie během září oznámily, že propustí 70 pilotů, 150 palubních průvodčích a asi 60 administrativních pracovníků. Teď zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a skoro 270 pracovníků v administrativě.

Chystanému propouštění předcházela redukce flotily. Některá restrukturalizační opatření už ČSA letos zavedly. „I díky těmto změnám České aerolinie letos šest měsíců po sobě vykázaly čistý provozní zisk, poprvé za posledních několik let,“ uvedl dříve mluvčí ČSA. Loni aerolinky prodělaly téměř miliardu korun.

Korejský dopravce má v ČSA 44procentní podíl, stát drží prostřednictvím Českého Aeroholdingu necelých 54 procent a 2,26 procenta má Česká Pojišťovna. 

Aeroholding sníží v nejbližší době svůj podíl v ČSA na 20 procent, 34 % akcií totiž po schválení příslušnými úřady koupí český charterový dopravce Travel Service.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.