Šampionát vyhnal vzhůru ceny reklam

Takový zájem diváků jako při finále letošního mistrovství světa druhý program České televize ještě nezažil. Téměř osm lidí z deseti, kteří v tu dobu seděli u obrazovky, sledovalo na ČT 2 boj českých hokejistů s Finy. Alespoň část finálového souboje vidělo 6,5 milionu hokejových fanoušků. Takový dav je mimořádně zajímavý i pro televizní inzerenty, kteří si ovšem na jeho oslovení museli připravit zvlášť velký rozpočet.

Ceníková cena půlminutového reklamního spotu před třetí třetinou finále dosáhla 390 tisíc korun. Podle Štěpána Woldeho z agentury ARBOmedia, která reklamní čas České televize prodává, se však náklady jednotlivých inzerentů liší podle typu kontraktů, pořadí vysílané reklamy v jednotlivých blocích a podobně. "Některé smlouvy mohou být vázané i na míru sledovanosti zápasů, takže pak cenu může ovlivnit i úspěch či neúspěch českého týmu," dodává Wolde. Na kolik přesně ale nejdražší šot vyšel, však s odvoláním na obchodní tajemství neuvedl.

Podle ceníku České televize se 390 tisíc za třicet vteřin reklamy platilo například i v poločase loňského finále mistrovství Evropy ve fotbale mezi Itálií a Francií. Při závěrečném souboji hokejového šampionátu 2000 v Petrohradě vystoupala půlminuta televizního času Novy na 516 tisíc korun. Na této komerční stanici se ovšem základní cena určuje až zpětně podle výše sledovanosti.

Mezi největšími inzerenty během uplynulého mistrovství světa figurovaly například Mattoni, Česká pojišťovna, Radegast či Český Telecom. "Obecně je tato reklama vhodná pro společnosti, které oslovují stejnou cílovou skupinu, jako přitahuje daný sport, což v případě hokejového šampionátu nejsou jenom muži. A pro firmy budující image, jež jim ten který sport nabízí: síla, emoce, spolehlivost, vítězství," míní Wolde.

Obdobný důvod vedl ke zvýšené inzertní aktivitě třeba český Telecom. "Využili jsme kampaň na linky euroISDN, která byla původně dělaná pro play off extraligy. V té reklamě se klade důraz na rychlost, což si myslíme jde s hokejem dobře dohromady. Měli jsme i štěstí, že hlavní postavou spotu je Robert Reichel, kterému se turnaj vydařil," říká mluvčí Telecomu Vladan Crha. Dominantní telekomunikační operátor je sponzorem i extraligové soutěže, proto chtěl podle Crhy propojit marketingové aktivity i na národní tým, jehož sponzorem je navíc dceřiná společnost Telecomu Eurotel.

Významné sportovní události jako jsou šampionáty nejsledovanějších sportů nebo olympijské hry, dokáží kvůli zvýšené aktivitě inzerentů navýšit obvyklé investice do médií úhrnem o desítky milionů korun. Celkově by se letos mělo v České republice na reklamu vydat 14,37 miliardy korun. "Velká sportovní utkání dokážou u diváků vyvolat jedinečné emoce a silný a aktivní zájem. To je to nejvhodnější prostředí pro reklamu. Příští rok, kdy bude olympiáda a fotbalové i hokejové mistrovství světa, tak bude obzvlášť silný" vysvětluje Wolde.