Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žádná oprava, ale odkup. Kalifornské úřady odmítly emisní plány Volkswagenu

  6:30aktualizováno  12:10
Úřady v Kalifornii ve středu odmítly navrhovaný plán německé automobilky Volkswagen na opravu 16 000 naftových aut s třílitrovým motorem, pro které se v souvislosti s rozsáhlým skandálem kolem měření emisí stále hledá řešení. Úprava těchto vozů by společnosti pomohla vyhnout se dalšímu nákladnému odkupu aut.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Plán, který kalifornský regulátor CARB zamítl, se týká luxusních vozů Audi, Porsche a Volkswagen z modelových let 2009-2016 prodaných v Kalifornii. Plán je podle kalifornského úřadu „v řadě oblastí neúplný a nedostatečný“. Regulátor také uvedl, že minimálně do prosince nebude mít dostatek údajů, aby mohl rozhodnout, zda bude úprava třílitrových motorů fungovat ve všech naftových autech.

Volkswagen se v červnu dohodl, že v USA zaplatí celkem 15,3 miliardy dolarů (375 miliard korun) za skandál kolem měření emisí, na jehož řešení se dohodl s americkými úřady a tamními majiteli svých naftových vozů (více čtěte zde).

Aféra dieselgate

Automobilka za odkoupení 475 000 naftových aut s dvoulitrovým motorem vynaloží zhruba deset miliard dolarů. Kromě toho souhlasila, že převede celkem 4,7 miliardy dolarů do fondu pro řešení otázky nadměrných emisí a do fondu na podporu zelených technologií v automobilovém průmyslu. Oddělené vyrovnání se 44 americkými státy pak Volkswagen vyjde na 603 milionů dolarů.

Otazníky ale dál visí nad zmíněnými tisíci auty značek Volkswagen, Audi a Porsche s třílitrovým motorem. Kdyby Volkswagen tyto větší a dražší vozy musel odkoupit, mohlo by ho to stát další miliardy dolarů navíc.

Právní zástupce automobilky Robert Giuffra v červnu řekl, že Volkswagen má za to, že je schopen tyto vozy opravit a že úprava nebude složitá. Mluvčí americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) ale řekl, že úřad souhlasí s tím, že Volkswagen nepředložil plán na svolání silnějších naftových aut, který by šlo schválit.

Mluvčí Volkswagenu uvedl, že automobilka nadále pracuje s EPA i s kalifornským regulátorem CARB, aby k technickému řešení dostala souhlas.

Skandál propukl loni v září, kdy EPA automobilku Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno celkem asi 570 tisíc vozů.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.