Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kde je pan Volkswagen? Ferdinand Piëch mlčí, nikdo neví proč

  8:51
Stojí za celou melou kolem Volkswagenu poťouchlost despotického staříka, který snad poprvé prohrál boj o moc? Vycouval, když vycítil skandál? Ferdinand Piëch je jednou z největších osobností autoprůmyslu přelomu tisíciletí. Letos vynuceně odešel na odpočinek z vedení koncernu VW.

Martin Winterkorn (vlevo) a jeho názorový odpůrce, bývalý předseda dozorčí rady Ferdinand Piëch | foto: Reuters

Je s podivem, že se ještě k aktuální situaci pořádně nevyjádřil. On, který drsnými způsoby, velkými slovy a nekompromisními činy proslul. Jeho profil čtěte ZDE. Sledovat tápání koncernu Volkswagen v reakcích na emisní aféru pro něj musí být velmi stresující.

Křišťálová Lupa 2015

Když se letos v dubnu začal navážet do Martina Winterkorna, dnes už bývalého předsedy představenstva koncernu Volkswagen, zdál se to být rozmar náladového a všeho schopného despoty, který si nakonec ale často prosadí svou. Navíc Piëch, jako patriarcha rodinného klanu ovládajícího 50,7 procenta hlasů koncernu, který ve vedení podniku strávil téměř 22 let, má obrovské charisma a nebývalou schopnost prosadit si svou.

Jenže Ferdinand Piëch i přes všechna očekávání boj prohrál, za Winterkorna se postavila koncem dubna řídící rada a Piëch odkráčel z křesla předsedy dozorčí rady koncernu. Jen pro úplnost, Ferdinand Piëch je pravnukem zakladatele Volkswagenu Ferdinanda Porscheho.

Aféra dieselgate

Že ta půl roku stará historie dnes nikoho nezajímá? Jedním z hlavních důvodů, proč Winterkorn, původně Piëchův chráněnec, upadl v nemilost, byly špatné výsledky značky na severoamerickém trhu, kde poslední roky spíše ztrácela pozice. Německý tisk to nezapomněl připomenout, když „dieselgate“ tento týden paralyzovala světový autoprůmysl.

A vzhledem k tomu, že americké úřady zkoumaly už přes rok, jak je to vlastně s těmi čistými turbodiesely, které se Volkswagen snažil prosadit na americkém trhu, je velmi nepravděpodobné, že by o tom Piëch ani Winterkorn (i když o tom teď nepřesvědčivě mlží) nevěděli. Mimochodem u zrodu celého fenoménu TDI asistoval mimo jiné kdysi skvělý konstruktér - motorář Piëch.

Německá média připomínají, že do vedení koncernu instaloval Piëch Winterkorna v roce 2007, to už musely být motory, o kterých se teď baví celý svět, dávno vyvinuté. V tom roce je totiž automobilka představila a odstartovala výrobu. Pravda, předtím měl v představenstvu mimo jiné na starost technický vývoj části koncernu patřící pod Audi (takže také Seat a Lamborghini).

Technik proti technikovi

Piëch i Winterkorn nejsou klasičtí manažeři, do svých pozic se propracovali přes práci ve vývoji.

Winterkorn se proslavil svými obchůzkami na světových autosalonech, kde do detailu zkoumal novinky konkurence. A nebyly to jen zdvořilostní návštěvy. Zkoumal pravidelnost spár mezi díly, materiály v interiéru, poslouchal zvuky při zavírání dveří - více zde

Piëch do jisté míry posledních 22 let ve vedoucích funkcích Volkswagenu možná trochu mrhal svým talentem. Z jeho hlavy jsou slavné závodní speciály Porsche, které v šedesátých letech vládly tratím, pak pro Mercedes konstruoval proslavený dieselový pětiválec. Pětiválce prosadil také u Audi a pod jeho vedením tato německá značka uvedla pohon všech kol Quattro, obojím začala velká jízda Audi do prémiového segmentu. Za svého panování ve Volkswagenu si postavil několik technických pomníků, byť ekonomicky to byly spíše propadáky. Více o Piëchovi zde

A tak se nabízí hned několik hypotéz: Piëch se chtěl Winterkorna zbavit, protože neuměl rázně uhasit doutnající rozbušku jménem TDI v USA. Nebo možná tušil, že tohle nemůže dobře skončit, nechtěl u kalamity „dieselgate“ přímo asistovat a raději odešel do ústraní. Možná tušil, že uběhne půlrok, na jeho slova dojde a Winterkorn bude nucen stejně odejít.

Podle hlasů ze zákulisí firmy považoval Piëch letos v dubnu za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera. Ten je teď hlavním favoritem na nahrazení odstoupivšího Winterkorna. Je to přirozený vývoj událostí, anebo Piëch dosáhl svého?

V tisku se objevují dokonce fantasmagorické hypotézy, že Američanům nesrovnalosti v testech emisí „prásknul“ právě Piëch jako pomstu za vyhnání jeho i jeho ženy (čtvrté, původně to byla chůva jeho dětí z třetího manželství) Ursuly z vedení firmy.

A proč mlčí? Buď už je opravdu na odpočinku, v 78 letech by na to měl nárok. A nebo plánuje velký návrat. U starého lišáka by se nikdo nedivil.

O co jde v kauze Dieselgate? Podívejte se na stručné shrnutí případu:

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...