Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nespokojený cestující chce paralyzovat Uber. Řidiče nahlásil na úřadech

  5:00
Advokát nespokojeného českého zákazníka podal na úřady sérii podnětů proti tuzemským řidičům služby UberPop. Dokumentaci z šestnácti jízd doplněnou o exekutorský zápis rozeslal na živnostenský a finanční úřad, správu sociálního zabezpečení, pražský magistrát, obchodní inspekci a pojišťovny.

Aplikace UberPop v momentě, kdy řidiči přichází objednávka. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Šestatřicetiletý Pražan Radek M. pracující v marketingu se letos v lednu svezl s řidičem alternativní taxislužby UberPop. A nebyl spokojen. Vadilo mu, že zaplatil více, než si dopředu propočítal. Uber totiž kromě kilometrů účtuje i minuty a Radek M. zároveň „chytil“ takzvanou dynamickou cenu (o ceníku Uberu si můžete přečíst více zde).

Problematika Uberu podle (jiného) právníka

Jak je to se legalitou nebo nelegalitou Uberu podle současné úpravy vysvětluje Jakub Císař z právní kanceláře Novalia:

Pokud moje podnikání spočívá v tom, že vozím lidi po České republice osobním autem, musím mít oprávnění k provozování taxislužby.

Do roku 2013 bylo možné provozovat tzv. příležitostnou osobní silniční dopravu. To je teď vnitrostátně povolené jen s dodávkami (auta s více než 9 místy), všechno menší je taxislužba.

Důležité je, že tato pravidla platí pro toho, kdo poskytuje dopravu. Pokud někdo jen propojí dopravce a klienta, není jeho aktivita z pohledu podnikaní v dopravě regulovaná.

Zprostředkovatel nemusí kontrolovat, zda dopravce plní zákonné povinnosti. Nelze tedy tvrdit, že Uber u nás poskytuje nezákonnou službu.

Tedy situaci, kdy se kvůli velké poptávce násobí cena jízdy koeficientem – v tomto případě šlo o jedenapůlnásobek. Svou nespokojenost dal najevo neobvykle. Stal se pravidelným zákazníkem a službu UberPop si objednal ještě šestnáctkrát.

Tentokrát se s ním pokaždé svezl zaměstnanec exekutorského úřadu, který z jízdy udělal zápis. Ten může sloužit jako důkaz. U každého řidiče exekutorův vyslanec zdokumentoval, že nemá označené auto ani taxametr.

Zároveň se do zápisu dostalo i to, o čem si pan M. s řidiči povídal. Ti na sebe často prozradili, jak dlouho jezdí a že nemají kromě živnostenského listu (ten vyžaduje přímo Uber) žádný další doklad, který musí mít klasičtí taxikáři.

S celou akcí Radkovi M. pomáhala advokátní kancelář Urban & Hejduk, která na základě zápisů z jízd vypracovala podněty, které rozeslala na několik úřadů. Advokát Marek Hejduk, který pana M. zastupuje, se problematikou taxislužeb již zabýval, publikoval na toto téma (článek iDNES.cz opírající se i o jeho právní názor si můžete přečíst zde) a radil mimo jiné dispečinku Taxi Praha.

Zároveň však říká, že nyní nikoho z taxikářského byznysu nezastupuje a nic s nimi nemá společného ani jeho klient Radek M. Jeho totožnost redakce zná, z obavy z reakce Uberu si nepřál uvést celé jméno.

„Taková šedá zóna“

Rozeslané podněty vycházejí z toho, že řidiči Uberu – i když to samotná firma odmítá – provozují taxislužbu. Přitom však nedodržují všechny potřebné předpisy.

Na finanční úřad tak minulý týden přišly podněty, ve kterých advokát Marek Hejduk z pověření klienta žádá o prověření, zda řidiči po dobu, po kterou dle svých slov jezdí, řádně odvedli daň z příjmu a DPH.

Pokud došlo k porušení předpisu, navrhuje, aby finanční úřad doměřil dlužnou daň a penále, a navíc vyměřil pokutu v maximální výši. To proto, že sami řidiči na sebe řekli, že jde „o takovou šedou zónu“ nebo „ten gerilový způsob“.

Obdobné podněty zaslal Hejduk na živnostenský úřad a správu sociálního zabezpečení. Na základě registračních značek potom advokát Hejduk obeslal i pojišťovny s tím, zda vědí, že jejich klienti využívají auta k podnikání. To totiž zpravidla obnáší vyšší pojistné.

Kromě toho zaslala advokátní kancelář ještě dva hromadné podněty – jeden na pražský magistrát, druhý potom na Českou obchodní inspekci (ČOI). Podnět zaslaný ČOI se liší v tom, že míří přímo na společnost Uber, která se podle něj dopouští nekalých obchodních praktik v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele.

„Vadí mi, že firma nerespektuje zákony“

Většina z popsaných zjištění není ničím překvapivým. Ví se o nich a také každá magistrátní kontrola řidičů Uberu končí správním řízením (více o posledních kontrolách zde). Vzhledem k tomu, že Uber jako takový zákon vysloveně neporušuje, odpovědnost nesou právě řidiči. O co tedy Radkovi M. jde?

„Klient nebrojí proti samotné aplikaci a modernímu trendu sdílené ekonomiky,“ říká partner advokátní kanceláře Hejduk. „Vadí mu ale, jakým způsobem se chová firma po vstupu na český trh. To, že nerespektuje zákony a důsledky svého počínání přenáší na své řidiče,“ dodává advokát.

„Je mi líto, že případné pokuty a tresty dopadnou primárně na řidiče a ne na firmu jako takovou. Ale doufám, že se tím urychlí diskuse a celá věc přispěje k informovanosti řidičů, kteří o tom, kolik toho porušují, od Uberu mnohdy nic nevědí,“ vysvětluje s odkazem na své konverzace s řidiči Radek M.

Advokát Hejduk ho potom doplňuje: „S ohledem na nepřehlednou situaci na trhu z hlediska právního uvítám, pokud tato iniciativa zvýší tlak na modernizaci právní úpravy taxislužby, která by měla urychleně zareagovat na nástup moderních technologií a principu sdílené ekonomiky a současně tím nastavit jasné a férové podmínky pro zákazníky a konečně i subjekty, které na tomto trhu podnikají.“

Uber: Za řidiči stojíme, daně si ale musí ohlídat sami

Uber se pochopitelně nařčením brání. Prvotnímu impulzu pana M. – překvapení z drahé jízdy – marketingová ředitelka Uberu Barbora Polachová oponuje tím, že aplikace o předpokládané ceně informuje.

„Pokud byl s něčím nespokojen, stačilo, aby se obrátil na naši zákaznickou podporu. Tvrzení zákazníků zásadně věříme i bez nutnosti dokládat je exekutorskými zápisy,“ dodává.

Co se týče podnětů podaných na řidiče, rozděluje je Polachová na dvě skupiny. Ta první se týká samotné legálnosti jejich podnikání, tedy podnětů, které směřovaly na živnostenský úřad. „Uber bude své partnerské řidiče vždy podporovat, a to i v případě, kdy státní orgány budou uplatňovat rigidní či formalistický výklad zákona,“ říká.

Uber se však distancuje od potenciálních daňových přečinů svých řidičů. „Daňové povinnosti, odvody nebo dodržování pravidel silničního provozu jsou odpovědností daného řidiče. Uber jakožto technologická platforma nemá do těchto záležitostí právo zasahovat,“ argumentuje Polachová s tím, že Uber v této oblasti v rámci svých povinností poskytne veškerou součinnost a informace dohledovým orgánům.

„Německý scénář“ prosazuje magistrát, Uberu se zastává EK

Akce Radka M. se načasováním trefila do debaty o tom, jakým směrem by se měla vyvíjet regulace firem působících v takzvané sdílené ekonomice. Evropská komise se minulý týden ve svém doporučení Uberu a spol. zastala.

Podle ní by neměl být zakazován, ale podobně fungujícím firmám by se měla vytvořit legislativa „na tělo“. Včetně definice toho, kdy ještě jde o přivýdělek formou sdílení a co už je spíše byznys nerespektující pravidla (více jsme psali zde).

V Praze se potom nedávno zapojila do debaty přímo primátorka Adriana Krnáčová. Ta vyzvala Uber k tomu, aby přešel ze své klíčové služby UberPop na podmínky analogické k německému UberTaxi. Tedy k situaci, kdy je Uber regulován stejně jako normální taxíky, což firma považuje de facto za zákaz.

Šéf Uberu pro střední Evropu Rob Khazzam v odpovědi primátorce vyjádřil údiv a argumentoval spokojeností jejich zákazníků na základě zpětné vazby. Nebo tím, že dle série Praha vs. prachy to vypadá, že problémy jsou spíše s tradičními taxikáři.

V následné odpovědi zaslané tento týden ale Krnáčová trvá na svém. „Který zákon nebo vyhláška vám v současnosti brání, abyste stejných výhod pro zákazníky, které inzerujete, nemohli dosáhnout legálním způsobem?“ táže se například primátorka Khazzama v jedné z otázek, na které požaduje odpověď.

Návrh novely jde spíš proti Uberu

Další těžkostí pro Uber potom může být připravovaná novela zákona o silniční dopravě. Návrh, u nějž bylo minulý týden ukončeno připomínkové řízení, totiž chce rozšířit odpovědnost (a s ní i případné tresty) z řidičů i na zprostředkovatele, kteří jim dohazují zakázky.

Tedy jak na klasické taxikářské dispečinky, tak i právě na Uber,Liftago nebo Taxify. Naopak o nějaké legalizaci Uberu v něm není ani slovo (více jsme psali zde).

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednoduší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Jako tři fotbalová hřiště. Skleník na Moravě zásobuje Česko bylinkami

Bazalka, máta nebo koriandr. Bylinky ze skleníku na Znojemsku putují do celého Česka. Jeho linkami projde ročně až šest milionů květináčů. Bylinka vám při správné péči vydrží týdny, i když ji...

1. dubna 2025  11:16

Američané v předvečer nových cel vyčkávají. Utrácení omezili i ti bohatí

Obavy z rostoucích nákladů vedly mnohé americké spotřebitele k tomu, že odložili výdaje, dokud nezjistí, jak přesně se jich nová Trumpova cla dotknou. Domácnosti a podniky se připravují na vlnu...

1. dubna 2025  11:01

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025

Po dálnici z Karlových Varů do Prahy se bude jezdit v roce 2028, tvrdí šéf ŘSD

Dálniční spojení Karlových Varů s hlavním městem začne v celé své délce fungovat na konci roku 2028. V podcastu to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. V současné...

1. dubna 2025  10:27,  aktualizováno  10:36

Kopaničáři ze Slovenska dobývají svět kosmetiky. Pomocí bylin i vědeckých poznatků

Advertorial

Z touhy po přírodních řešeních se zrodila slovenská rodinná firma Panakeia, která dnes zásobuje desetitisíce zákazníků originální kosmetikou na přírodní bázi. Za úspěchem firmy stojí i práce syna...

1. dubna 2025  10:34

Od dubna se mění termín výplat penzí, milion důchodců dostane peníze jindy

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) mění od dubna termíny výplaty starobních, invalidních a pozůstalostních penzí dvěma pětinám důchodců a důchodkyň. Týká se to celkem 1,17 milionu lidí....

1. dubna 2025  6:35

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prodloužené volno o Velikonocích láká. Zvedlo poptávku po letenkách

Ačkoli cena letenek během státních svátků vzrůstá, řada Čechů si ji ani přes vyšší cenu nechce odepřít. Letos dokonce zájem o velikonoční lety vzrostl až o třetinu v závislosti na konkrétních datech....

1. dubna 2025

Desetitisícům vlastníků fotovoltaiky hrozí pokuty. Potřebují nový kód

Premium

Desítkám tisíc majitelů malých solárních elektráren v Česku hrozí od začátku prázdnin pokuty za neoprávněné dodávky do sítě. Do konce června musí domácí fotovoltaiky upravit smlouvu se svým...

1. dubna 2025

Los Angeles může přijít o své palmy. Nechtějí je hasiči ani developeři

Štíhlým vysokým palmám, synonymu města Los Angeles a jeho Hollywoodu, hrozí zánik. Někteří je viní z toho, že výrazně přispěly k šíření nedávných ničivých požárů ve městě, podle jiných palmy neplní...

31. března 2025

Vývozu vajec do USA brání hygienické normy. Trus a peří na skořápkách by neprošly

Ceny vajec v USA během posledních týdnů nadále trhají rekordy. Americké ministerstvo zemědělství již dříve požádalo Evropu o pomoc, jenže se momentálně blíží Velikonoce, během nichž je poptávka...

31. března 2025

Ryanair si stěžoval na letištní poplatky. Nejsou diskriminační, zamítl úřad

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl žádost letecké společnosti Ryanair o přezkoumání letištního ceníku Letiště Václava Havla v Praze. Firma si stěžovala na příliš vysoké zvýšení...

31. března 2025  16:52

Americká cla jsou na spadnutí. Evropě pomohou k nezávislosti, míní šéfka ECB

Evropa by měla v reakci na celní politiku amerického prezidenta Donalda Trumpa převzít větší kontrolu nad svým osudem a stát se nezávislejší. V rozhovoru s rozhlasovou stanicí France Inter to řekla...

31. března 2025  15:34