Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský magistrát udělal zátah na Uber. Předpisy porušili všichni řidiči

  11:36aktualizováno  11:36
Jedenáct porušení předpisů z jedenácti kontrol. To je výsledek pondělní akce pražského magistrátu, který kontroloval řidiče alternativní taxislužby Uber. Řidičům teď hrozí ve správním řízení desetitisícové až statisícové pokuty.

Aplikace UberPop v momentě, kdy řidiči přichází objednávka. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Uber v Praze, stejně jako v dalších světových a evropských metropolích zprostředkovává přepravu, kterou označuje za spolujízdu.

Investoři Uberu věří, regulátoři ho zakazují

Uber je původem americká firma, která se v posledních letech šíří po světových metropolích. Konceptu věří mnoho významných investorů v čele se zakladateli Googlu, Amazonu či bankou Goldman Sachs. Dohromady do Uberu investoři již vložili 7,4 miliardy dolarů, což z ní podle listu Wall Street Journal dělá nejoceňovanější start-up světa s hodnotou 51 miliard dolarů. Pro srovnání: ČEZ má na burze přibližně šestinovou hodnotu.

Problémem, na který Uber naráží všude po světě, je regulace a zákony. Služba podle ministerstva dopravy nebo pražského magistrátu porušuje několik zákonů i v ČR (více zde). V sousedním Německu už soud na základě žaloby tamních taxikářů UberPop zakázal. Nahradila ho vysoce regulovaná služba UberX (více zde).

Magistrát na ni ale nahlíží jako na taxikaření a tím pádem její řidiči porušují předpisy. „Provedli jsme celkem jedenáct kontrol a našli jedenáct porušení předpisů,“ popsal výsledek kontroly pro iDNES.cz vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu Jiří Bureš. O případném potrestání se nyní bude rozhodovat ve správních řízeních.

Výsledné stoprocentní skóre kontroly není žádným velkým překvapením. Uber se dlouhodobě nijak netají tím, že nedodržuje předpisy pro taxíky. Za taxislužbu se totiž nepovažuje.

I přesto, že kontrolováni a pokutováni jsou řidiči, kteří nejsou zaměstnanci Uberu, podle marketingové ředitelky firmy Barbory Poláchové to na nich Uber nenechá. „Uber vždy podporuje své partnerské řidiče a poskytne jim veškerou potřebnou asistenci,“ okomentovala výsledek pondělní kontroly.

Podle Poláchové aktuálně aplikaci UberPop v Praze využívá přes tisíc řidičů a 33 tisíc cestujících, což je nejvíce od jejího spuštění. Na globální úrovni je americká firma symbolem tzv. sdílené ekonomiky a nejoceňovanějším start-upem světa.

S živnosťákem hůř než bez něj

Bureš a jeho úředníci za pomoci figurantů kontrolovali jak řidiče limuzinové služby UberBlack, tak i kontroverznější „lidové“ UberPop.

Pět kontrolovaných řidičů UberBlack podle Bureše mělo v pořádku doklady o podnikání, ale nesplňovalo předpisy vztahující se v Praze na taxislužbu (například označení aut nebo taxametr). Tím podle magistrátu porušili zákon o silniční dopravě.

Loni takto magistrátní úředníci udělili dvěma přistiženým řidičům pokutu 50 tisíc korun, která byla ale ministerstvem dopravy snížena na dvacet tisíc. Oba potrestaní řidiči ji zaplatili. O osudu nyní přistižené pětice by tak mělo rozhodnout podobné správní řízení vedené na magistrátu.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si v prosinci půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Složitější to je u řidičů UberPop. „Jeden z kontrolovaných řidičů měl všechny doklady. Tedy živnostenský list, koncesi, průkaz řidiče taxislužby i zkoušku z místopisu. Tvrdil ale, že jede spolujízdu a proto nemá taxametr a střešní svítilnu,“ popsal Bureš. Tomuto řidiči tak hrozí stejné tresty jako zmíněným řidičům limuzín UberBlack.

Paradoxně lépe může vyváznout zbylá pětice řidičů UberPop, která při kontrole živnostenský list neměla. Ti se tak podle Bureše dopustili „jen“ nedovoleného podnikání, za což hrozí nižší pokuta, řádově v jednotkách tisíc. Tato provinění navíc ve správním řízením řeší úřady jednotlivých městských částí, nikoli magistrát.

Skutečnost, že řidiči neměli živnostenský list je však zvláštní zejména proto, že všichni tzv. partneři Uberu musí mít od února v aplikaci zadané IČO. Jinak jim nefunguje. Podle zástupců Uberu je možné, že kontrolovaní řidiči jezdili pod jinými registrovanými partnery Uberu, což nové podmínky služby umožňují (více jsme psali zde).

Je tu ale ještě jedna možnost. A sice, že řidiči živnost mají, ale při kontrole to zatajili, právě kvůli menšímu trestu. To ale budou ještě úředníci prověřovat. Vzhledem k tomu, že akce proběhla v pondělí večer a za pomocí figurantů, neanalyzovali ještě účtenky, které Uber zákazníkům posílá e-mailem. U nich by právě mělo být nyní viditelné IČO řidiče (nebo partnera, pro kterého jezdí).

Tato procedura může vyústit ještě v jeden problém pro řidiče: pokud kontroloři zjistí, že řidiči Uberu účtovali více než povolených 28 korun za kilometr, hrozí jim na základě porušení cenové vyhlášky pokuta až do výšky milionu korun.

Ani tato praxe přitom není nic neobvyklého. UberPop si totiž účtuje 12 korun za kilometr. Ve špičce se ale často tato základní cena násobí podle toho, jaká je poptávka. Výjimkou nejsou ani násobky 2,5. To tedy znamená kilometrové jízdné za 30 korun. Zákazníci jsou ale prostřednictvím aplikace o těchto cenách informováni a při objednávce je musí potvrdit nebo mohou jízdu zrušit.

Němci UberPop zakázali, jinde se spolupráce daří

Fungování služby UberPop, kterou americká firma v Praze spustila na podzim 2014, se ve většině měst dostává do střetu se zákony a jinými předpisy. V Praze tak je podle právníků a úřadů Uber v konfliktu například se zákonem o silniční dopravě, živnostenským zákonem i občanský zákoníkem (více zde).

Představitelé Uberu to ale vždy odmítali s tím, že zákony jsou zastaralé a nepočítají s moderními technologiemi, jako je například geolokační aplikace, kterou právě Uber využívá.

Fotogalerie

„Nebráníme se tomu, abychom byli regulováni, ale současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber. V každém městě, kde fungujeme, chceme najít nějakou střední cestu, na které bychom se s regulátory dohodli,“ řekl k tomu v prosinci pro iDNES.cz manažer Uberu Lockman Kuris, pod kterého spadají i pražské operace firmy.

Po světě s tímto přístupem Uber naráží na různé reakce. Jeho zástupci například rádi připomínají pobaltské metropole, nebo zmiňují, že v Estonsku spolupracují s daňovými orgány na vybudování platformy pro digitální podávání daňových přiznání. Například v Německu ale loni službu UberPop zakázal soud (více zde).

UberPop se ale těší oblibě u poměrně velké skupiny cestujících, kteří službu využívají. Když reportér iDNES.cz zkoušel být na vlastní kůži řidičem, setkal se se většinou se zákazníky, kteří věděli, že využívají amatérskou službu, která není v pořádku s předpisy, ale tvrdili, že zkrátka nemají rádi klasické taxikáře a s Uberem mají lepší zkušenosti.

Uber magistrátu zablokoval účty, pomohli figuranti

Bez ohledu na tento „ideologicko-politický spor“ se ale konflikt vyvíjí na úrovni zmíněných kontrol a regulací - tedy v prostředí, kdy se musí úředníci řídit stávající legislativou.

Uber při každé příležitosti tvrdí, že „vede se samosprávou konstruktivní dialog“. Nad tím se ale na pražském magistrátu usmívají. Dialog totiž vypadá například tak, že po prvních pár kontrolách z let 2014 a 2015 Uber zablokoval úředníkům přístup do aplikace (více jsme psali zde).

V pondělí večer si tak museli magistrátní kontroloři pomoci jedenáctkou figurantů, kteří se akce zúčastnili s využitím vlastních účtů a platebních karet.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.