Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Uber a Taxify v Praze snižují kilometrové sazby. Účtují ale i minuty jízdy

  14:30aktualizováno  14:30
Aplikace Taxify a Uber se začaly v Praze předhánět ve snižování kilometrových sazeb. Ačkoli klesly přibližně na polovinu běžných taxislužeb, neznamená to, že by jejich zákazníci platili ve finále poloviční ceny. Účtují si totiž i minuty jízdy. To je ovšem podle úředníků proti předpisům.
Aplikace Uber (ilustrační foto)

Aplikace Uber (ilustrační foto) | foto: Reuters

Dvě zahraniční v Praze působící taxiaplikace změnily v posledních dnech své ceníky. Estonská Taxify snížila od dubna kilometrovou sazbu ze 13 na 9,9 koruny. Kalifornský Uber potom přibližně po týdnu přišel s tím, že snižuje kilometrovou sazbu u služby UberPop z 12 na 11 korun.

„Uber je v Praze dlouhodobě ziskový a snížení cen vnímáme jako přirozenou součást naší dlouhodobé pro-růstové strategie,” vysvětluje krok marketingová manažerka Uber Praha Barbora Polachová. Manažer pražského Taxify Roman Sysel zase tvrdí, že ceny taxislužeb jsou zbytečně vysoké. „Celý taxi trh je plný neefektivity a to způsobuje, že jsou ceny vyšší, než je nutné,“ říká.

Sazby, které se na první pohled pohybují přibližně na polovině průměrných taxikářských cen, je ale třeba posuzovat v kontextu. Kromě toho, že se platí stejně jako u klasických taxíků za kilometr a nástupní sazba, účtují totiž tyto dvě aplikace ještě minutové jízdné. Nikoli minutu čekání, jako mají v cenících klasické taxíky, skutečně jde o minutu jízdy. Uber nyní snížil tuto sazbu z 5 na 4 koruny za minutu jízdy. I Taxify si účtuje stejně.

Taxík s dvojnásobnou sazbou není dvojnásobně dražší

Tento systém v sobě ale skrývá hned dva zádrhely. Zákazník totiž může běžně zaplatit dvojnásobek toho, co by si rychle spočetl podle kilometrové sazby. Například 5,5kilometrová trasa z Andělu na Náměstí Republiky trvá ve všední den v devět ráno podle Google Maps až 22 minut.

To znamená, že UberPop by stál konkrétně 175,5 Kč (60,5 za kilometry + 88 za minuty + 27 nástupní sazba), aplikace Taxify by účtovala 173 korun (54,45 + 88 + 30).

Naproti tomu klasická taxislužba s průměrným tarifem, která by jezdila za 20 korun na kilometr a měla 33korunovou nástupní sazbu, by si naúčtovala za stejnou cestu 143 korun.

I u klasického taxíku je k této ceně potřeba přičíst minutový poplatek. Ovšem jen za čistý čas, který auto stojí (či popojíždí) v zácpách nebo na semaforech. Taxametr vždy počítá jen jednu ze sazeb - buď kilometrovou, nebo „čekačku” (ta bývá v jednotkách korun, podobně jako minutová cena u Uberu nebo Taxify).

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si v prosinci půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Konečná cena by tak na této trase byla ve výsledku řádově o desetikoruny dražší než pouhý součet nástupní a kilometrové sazby. A nejspíš by se dostala i nad cenu UberPop a Taxify. Neplatí však, že když má taxikář dvakrát vyšší kilometrovou sazbu, bude jízda dvakrát dražší.

Magistrát: Ceníky s minutami jízdy jsou proti předpisům

Druhý problém spočívá v tom, že tento cenový systém je podle vedoucího oddělení taxislužby pražského magistrátu Jiřího Bureše v rozporu s konstrukcí ceny schválenou v městském nařízení o cenách taxislužby. Ta totiž dovoluje účtovat jen nástupní sazbu, kilometr jízdy a minutu čekání. „Za takovou praxi hrozí řidičům správní řízení kvůli porušení zákona o cenách,” říká Bureš.

Uber dlouhodobě tyto „nesrovnalosti” řeší tvrzením, že není taxislužba a tak se na něj tato omezení nevztahují. Magistrát ale zase při kontrolách - kdy zpravidla trestá všechny přistižené - zase prosazuje svůj, opačný názor (více o kontrolách Uberu čtěte zde).

Taxify podle šéfa české pobočky Romana Sysla k tomuto nacenění přistupuje proto, že mu připadá férovější. „Zároveň nemotivuje například řidiče jezdit zbytečně rychle a nebezpečně,” dodává. Omezení ze strany magistrátu jsou si v Taxify - pro které na rozdíl od Uberu jezdí licencovaní taxikáři se zapnutými taxametry - vědomi.

Podle Sysla ho řeší tak, že zároveň s aplikací mají zapnutý i taxametr, kde mají nastavenou vyšší kilometrovou sazbu. Ve výsledku tak je cena podle taxametru (ze které řidiči odvádí daně) mírně vyšší než ta, kterou zaplatí zákazník v aplikaci. Rozdíl řidičům podle Sysla Taxify kompenzuje.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.