Stavba prvního desetikilometrového úseku má začít příští rok na pozemcích místního developera Aldar poblíž hranic mezi emiráty Abú Zabí a Dubaj. Dubajské letiště Al-Maktúma je vzdálené dvě desítky kilometrů. A výstavní plocha, kde proběhne dubajské Expo 2020, je vzdálená 40 kilometrů. Právě návštěvníkům světové výstavy se chtějí představitelé hyperloopu pochlubit s funkční tratí.
„Věříme, že s podporou regulátora bude první část v provozu před začátkem Expa 2020,“ říká šéf Hyperloop TT Bibop Gresta. Výstava otevře své brány v říjnu 2020.
„Smlouva, kterou jsme podepsali, představuje základ prvního komerčního systému postaveného na technologii hyperloop na světě. Cílem je propojit města Abú Zabí, Al Ajn a Dubaj. A možná i Rijád,“ doplňuje Gresta. Hlavní město Saúdské Arábie přitom leží od Dubaje zhruba tisíc kilometrů.
Firma bude v Emirátech testovat, zda je komerční provoz dopravních kapslí v trubce rychlostí až 1 200 kilometrů v hodině vůbec životaschopný. Provozní ředitel Hyperloopu TT Andres de Leon na konci minulého roku serveru iDNES.cz řekl, že celková návratnost projektu se pohybuje mezi 15 až 20 lety. Je prý tedy mnohem rychlejší než u vysokorychlostní železnice.
Zástupci firmy tvrdí, že superrychlý potrubní systém, jehož základem jsou kapsle pohybující se ve vakuu, nemusí být omezen jen na dopravu lidí. Mohl by umožnit také přepravovat náklad z přístavů na březích Perského zálivu.
Testovací trubky ve Francii
Hyperloop TT tento týden také začal s výstavbou testovací tratě v Toulouse. Počítá se se dvěma fázemi. Ještě letos má být dokončen testovací, 320 metrů dlouhý okruh. A během příštího roku by mělo být zprovozněno kilometr dlouhé potrubí, které bude usazeno na šestimetrových sloupech. Přepravní kapsle pro cestující je nyní ve výrobě ve Španělsku, hotová má být v létě.
Hyperloop TT má zájem stavět i v Česku, firma loni v lednu podepsala memorandum o porozumění s Brnem.
Není ale jedinou firmou, která se o potrubní dopravu zajímá. Futuristický dopravní prostředek testuje v nevadské poušti také Virgin Hyperloop One, do níž loni investoval britský miliardář Richard Branson. I tato firma míří na Arabský poloostrov, její představitelé se nedávno dohodli se Saúdy. Vlastní verzi vysokorychlostního transportního systému nedávno ohlásila také kanadská společnost TransPod.
Francouzská testovací trať bude třetí na světě, ale první v Evropě. Vedle nevadského testovacího centra, kde koncept zkouší Hyperloop One, existuje ještě zkušební trať poblíž sídla SpaceX vizionáře Elona Muska v Kalifornii. Na nich se však dosud testovaly jen zmenšené modely kapslí. V Nevadě se podařilo při testování zatím dosáhnout rychlosti 387 kilometrů v hodině.