Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

  • 111
České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony cestujících. Zástupců obou firem odpovídali v úterý čtenářům iDNES.cz v on-line rozhovoru. Shodli se na tom, že rozvoji české železnice brání nejvíc stát. Oba mají zájem i o málo vytížené lokální regionální spoje.

Pozvánku do úterního rozhovoru se čtenáři přijal šéf a zakladatel společnosti RegioJet Radim Jančura a ředitel konkurenční Leo Express Peter Köhler.

„Jsme připraveni vstupovat na další trasy - nejen v dálkové dopravě, ale i v regionech,“ uvedl Peter Köhler z Leo Expressu na dotaz, kdy se soukromým dopravcům podaří obsadit další páteřní spoje. Radim Jančura z RegioJetu oznámil, že firma plánuje vstup na další tratě do konce roku 2019.

Budoucnost české železnice vidí Jančura i Köhler především ve výstavbě nových tras, konkrétně rychlodráhy Praha – Brno, kterou plánuje postavit i vláda. Stavba nových tratí je podle obou klíčem ke zrychlení české železniční sítě.

Čtenáře nejvíce zajímalo, jaké tratě soukromí dopravci v nejbližší době zařadí do svých jízdních řádů. Konkrétní odpovědi lze najít ve formuláři s otázkami a odpověďmi.

Na odpovědi Radima Jančury a Petera Köhlera se můžete podívat ZDE.

Zástupci RegioJetu i Leo Expressu vyvrátili spekulace o tom, že by neměli zájem o méně vytížené spoje, naopak oba shodně uvedli, že „lokálky“ jsou lukrativní. Jančura navíc dodal, že případnou ztrátu dopravce dotuje stát či kraj.

Čtenáře také zajímalo i dlouho diskutované zavedení jednotného jízdného, tedy jízdenky, díky které by mohli cestující libovolně přestupovat mezi spoji Českých drah i soukromých dopravců. „Jednotnou jízdenku chceme zavést a pracujeme na tom s dalšími dopravci a s ministerstvem,“ uvedl Köhler. Jančura z RegioJetu poznamenal, že vzájemné uznávání jízdenek nejvíce brzdí liknavost Českých drah.