Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Britové vyšetřují, zda rezervační portály jako Booking klamou zákazníky

  • 201
Hotelové rezervační portály včetně Booking.com čelí v Británii podezření, že klamou klienty. Jejich mechanismy zkoumá místní antimonopolní úřad. Pochybuje o tom, že zákazníkům nabízejí pokoje podle zadaných kritérií. Výsledné nabídky nemusejí být ty nejvýhodnější, nýbrž ty, o nichž rozhodují provize.

Vyšetřování britského úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (CMA) se zaměřuje na skryté poplatky, výsledky vyhledávání a nabídku slev. Rezervační portály, přes které se ubytovává 70 procent lidí, možná nezohledňují zájmy svých zákazníků, domnívá se CMA.

„Obáváme se, že tyto služby nejsou dostatečně transparentní a jejich údaje nejsou spolehlivé. Namísto toho, aby svým klientům pomáhaly, mohou jim situaci naopak komplikovat,“ uvedla ředitelka Nisha Arora, která řeší ochranu spotřebitelů. Podle ní stránky portálů jako je Booking, Trivago nebo Expedia, neřadí nabídky ve vyhledávání na základě preferencí zadaných uživateli.

Podle úřadu zákazník neví o tom, že vyhledávání řadí pokoje podle komerčních hledisek, nikoliv čistě podle parametrů, které požaduje klient.

Britská hotelová asociace BHA vyšetřování vítá. Poukázala mimo jiné na obrovskou vyjednávací sílu, kterou tyto internetové rezervační služby mají. Vedle zavádějících informací, nátlaku obchodu a nedostatku transparentnosti, zmínila také vysoké provize. Ty jsou podle informací MF DNES ze strany hoteliérů typické i pro český trh.

Tuzemští hoteliéři platí rezervačním portálům provize od 15 do 25 procent z ceny za ubytování. Někteří to považují za nehorázné, jiní podotýkají, že bez těchto služeb by sami podobné částky museli vydat za marketing. Hoteliéři ale především bojují za to, aby si rezervační služby nevynucovaly paritu cen. V praxi totiž často rezervační portál potrestá hotel kvůli tomu, že nabízí pokoje přímo (tedy přes své webové stránky) levněji než rezervační portál. 

Ustanovení o paritě rezervační portály v čele s dominantním Booking.com po zásahu antimonopolních úřadů musely přestat používat v Německu a ve Francii. Hotelové asociace usilují o podobné rozhodnutí na úrovni celé EU, zatím však neúspěšně. (čtěte Rezervační portály nám brání prodávat levněji, tvrdí hoteliéři)

Stejná cena, lepší služby

Ceny těchto služeb jsou nyní tématem, diskutovaným i v Británii. „Hosté platí za pokoje víc, než by měli,“ uvedla britská hotelová asociace BHA. Zmínila, že základ provizí začíná na 15 procentech. K tomu si však hoteliéři připlácejí za lepší pozici ve vyhledávačích rezervačních portálů. Část hotelů se snaží snížit podíl on-line objednávek tím, že zákazníkům nabízejí pokoje bez zprostředkovatele sice za stejnou cenu, ale navíc třeba s nápojem či snídaní zdarma.

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže CMA hledá momentálně mezi hoteliéry i spotřebiteli důkazy, které svědčí o neférových či neprůhledných praktikách rezervačních webů. Zjišťuje, na jakém principu funguje řazení ve vyhledávačích a zda jsou všechny poplatky a daně transparentní. Prověřuje i správnost dalších uváděných informací. Ty se týkají například počtu lidí, kteří zrovna sledují nabídky nebo informací o počtu rezervací.

Úřad CMA zmínil znepokojení nad tím, že tyto informace se zneužívají k prodeji pod nátlakem. Nutí zákazníky k rozhodování ve spěchu a vytvářejí mylnou představu o obsazenosti pokojů.

Sociální pracovník serveru BBC popsal, že si za 31 liber rezervoval hotel v Německu. Při potvrzení objednávky však finální cena narostla o servisní poplatek ve výši 22 procent a poplatek ve výši 45 liber za úklid. V objednávce však nic takového nebylo.