Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta Palyová, MAFRA

ÚOHS: Pumpaři pomaleji zlevňují a rychleji zdražují. Nejdražší je Shell

  • 77
Když začne růst cena ropy, pumpy zdražují obvykle velmi rychle. Když naopak zlevňuje, ceny na stojanech padají pomaleji. Pozorování řidičů nově potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ten ve své zprávě o sektorovém šetření na maloobchodním trhu s pohonnými hmotami zkoumal i to, jak ceny pohonných hmot reagují na pohyby cen na burze v Rotterdamu, podle které se odvíjí i to, za kolik lidé u nás tankují.

„Při hlubší analýze zkoumající přenos cen z burzy na retail bylo potvrzeno, že reakce na pokles cen byla výrazně pozvolnější než na její nárůst,“ uvedl ÚOHS ve své zprávě.

Na problém, kdy ceny na stojanech se zlevňující ropou klesají mnohem pomaleji, než by mohly, upozorňovala MF DNES opakovaně. Velmi dobře byly rozdíly patrné především loni na podzim, kdy začínalo docházet k velkému poklesu cen, ale pumpy zlevňovaly pomaleji (psali jsme zde). Velmi spolehlivým ukazatelem marží pumpařů je rozdíl mezi průměrnou cenou podle CCS a cenami u sítě Tank-Ono, která bývá v Česku nejlevnější.

Úředníci řeší i to, kdy se nejčastěji mění ceny. Ke zdražení došlo nejčastěji v úterý a středu, zlevnění naopak nejčastěji ve čtvrtek.

Dražší = kvalitnější?

ÚOHS řadil čerpací stanice do pořadí i podle průměrných cen. „Nejdražší řetězec Shell je pak přibližně v průměru o 7,5 % dražší než nejlevnější řetězec Tank Ono,“ uvádí zpráva, podle které rozdíl z části odráží i úroveň a šíři doplňkových služeb či sortimentu jednotlivých čerpacích stanic, jejichž náklady jednotliví provozovatelé čerpacích stanic musí hradit částečně i z marží na cenách PHM.

„Na straně druhé, cenový rozdíl může odrážet i odlišnou kvalitu PHM, která ze zkušeností provozovatelů motorových vozidel bývá mnohdy potvrzována,“ dodává zpráva ÚOHS. Stejně tak si dokument všímá i známého faktu drahého tankování na dálnicích, kde jsou ceny v průměru o 7 % vyšší.

Spotřeba nafty roste na úkor benzinu. Na pumpách tvoří už 72 % výtoče

Poměrně překvapivě se neprokázal žádný obecný vztah mezi počtem čerpacích stanic v blízké konkurenci a cenou. Tento vliv našel úřad jen tam, kde jsou cenově nejatraktivnější řetězce, jako je Tank Ono, Ahold nebo Globus.

Úřad ve svém šetření neshledal vážné nedostatky či projevy protisoutěžního chování. „Nicméně určité dílčí výsledky poukazují i na to, že na menších teritoriálních územích může k nezdravým projevům chování jednotlivých účastníků působících na daném trhu docházet,“ uvedl ÚOHS.

Podle ÚOHS by trhu prospělo zavedení centrální evidence cen s povinností pravidelné aktualizace, tím by se zvýšila cenová transparentnost a informovanost spotřebitelů. Doporučuje také zavedení centrální databáze kvality pohonných hmot.