Za falšováním údajů o emisích stálo několik inženýrů, tvrdí Volkswagen

  19:59aktualizováno  19:59
Instalovat podvodný software do vozů VW nebylo firemní rozhodnutí. Za falšováním údajů o emisích naftových automobilů z koncernu Volkswagen pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci. Řekl to ve čtvrtek vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn.

Michael Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. | foto: AP

Ne všichni Hornovu vysvětlení ale věří. „VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím,“ prohlásil podle BBC například kongresman Chris Collins.

Sám Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. Prohlásil, že již loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. Dodal však, že o samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se dozvěděl až letos v září, kdy Volkswagen přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě.

O problému VW věděl

Aféra dieselgate

„Na jaře 2014 jsem byl upozorněn na možné nedodržování pravidel u emisí,“ uvedl Horn. „Byl jsem rovněž informován, že naši inženýři budou při řešení tohoto problému spolupracovat s úřady,“ dodal. O softwaru umožňujícím falšování emisí automobilka podle Horna informovala americké regulátory letos 3. září. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) pak tuto informaci zveřejnil 18. září.

„Rád bych vám nabídl upřímnou omluvu za používání tohoto softwaru,“ řekl Horn vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu. „Nemyslel jsem si, že je něco takového ve skupině Volkswagen možné,“ dodal.

Horn rovněž uvedl, že svolávání problémových automobilů k úpravě by mohlo zabrat jeden až dva roky. „Víme, že tyto vozy dokážeme upravit tak, aby splňovaly emisní normy,“ prohlásil. Upozornil, že úprava pravděpodobně bude mít „mírný vliv“ na výkon automobilů, jejichž maximální rychlost by tak mohla klesnout o jednu až dvě míle (zhruba 1,6 až 3,2 kilometru) za hodinu. Úprava každého vozu si podle Horna vyžádá pět až deset hodin práce.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů emisí vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun).

Nešlo o firemní rozhodnutí, řekl Horn

„Bylo to pár softwarových inženýrů, kteří se z nějakého důvodu rozhodli software nainstalovat,“ uvedl Horn. „Nebylo to firemní rozhodnutí. Nekonala se žádná schůze vedení, která by to schválila,“ dodal.

Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, před vyšetřovacím...
Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, před vyšetřovacím...
Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, hovoří s novináři...

Automobilka již dříve upozornila, že ačkoli byl software instalován do zhruba 11 milionů aut po celém světě, ve většině z nich nebyl aktivní. V Evropské unii byl software instalován do zhruba osmi milionů automobilů. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla.

Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu provedli prohlídky na několika místech včetně ústředí koncernu ve Wolfsburgu. Pátrání mělo za cíl zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoci určit, kdo se na údajné manipulaci podílel a jak byla případně provedena.

Analytici ze společnosti UBS odhadují, že Volkswagen bude muset v důsledku skandálu vynaložit na pokuty, právní spory a svolávání automobilů zhruba 35 miliard dolarů. Skandál by navíc pro Volkswagen mohl mít negativní dopad na prodej vozů.

08.října 2015 v 16:32, příspěvek archivován: 08.října 2015 v 19:47

“Technical teams are working tirelessly to develop remedies for each of the affected groups of vehicles...” – M.H. pic.twitter.com/Od9qd5xPui

Autoři: ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

OBRAZEM: Svařák, Santa a ozdoby. Vánoční trhy najdete nejen v Evropě

Vánoční trhy v Moskvě (prosinec 2018)

Češi na adventních věncích brzy zapálí třetí svíčku a mnozí začínají plánovat výlety na vánoční trhy do zahraničí....

Konec „krvavých“ avokád. Nechceme podporovat gangy, tvrdí restaurace

Avokádové plantáže vznikají na úkor lesů.

Obliba avokáda během uplynulých deseti let rapidně vzrostla. Na internetu se objevily desítky receptů, které ho...

Výzva pro závislé mileniály: 100 000 dolarů za roční půst bez smartphonu

iPhone X byl prvním telefonem Applu s OLED displejem. Teď se možná vrátí na trh

Jsou američtí mileniálové ochotní vzdát se na jeden rok používání svého smartphonu? Značka nápojů Vitaminwater, která...

Najdete na iDNES.cz