Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skandál VW v regionu nejvíc poškodí Česko a Maďarsko, odhaduje banka

  16:57aktualizováno  16:57
Skandál německé automobilky Volkswagen s manipulacemi emisí u naftových vozů zasáhne ve střední a východní Evropě nejvíce českou a maďarskou ekonomiku, odhadli analytici Bank of America. Hospodářský růst obou zemí by podle nich mohly dopady skandálu snížit v nejhorším případě o 1 až 1,5 procentního bodu.
Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.

Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny. | foto: Reuters

Pro českou ekonomiku by to například mohlo znamenat, že růstové tempo 2,8 procenta, které pro příští rok odhaduje Česká národní banka, by se mohlo zpomalit až na 1,3 procenta.

Stejně tak se podle analytiků banky zhorší i bilance obou zemí na běžném účtu, který odráží zejména bilanci zahraničního obchodu. Ekonomiky střední Evropy podporoval v posledních letech vývoz zboží včetně automobilů do Německa a dalších zemí eurozóny. Skandál Volkswagenu, který je majitelem největšího českého výrobce automobilů Škoda Auto, by mohl srazit prodej vozů celé skupiny.

Česko je výjimečně zranitelné

Aféra dieselgate

„Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen,“ uvedli analytici banky podle agentury Bloomberg. „Česká republika a Maďarsko tím budou zřejmě zasaženy nejvíce,“ dodali.

V Maďarsku skupina vyrábí motory a vozy koncernové značky Audi Dopad skandálu na ekonomiky Polska a Rumunska bude podstatně menší, banka tam očekává snížení růstu o méně než půl procentního bodu (více čtěte zde).

Přímý dopad na Rusko, kde se skupina Volkswagen podílí na tamní produkci automobilů asi pěti procenty, bude omezený. V dlouhodobějším pohledu ale může aféra „dieselgate“ snížit evropskou poptávku po vývozu ruské nafty, který od počátku tisíciletí těží z boomu naftových vozů v Evropě, uvedli analytici.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě, z toho zhruba 1,2 milionu vozů značky Škoda.

Motor, který to zavařil Volkswagenu:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.