Praha začala trestat řidiče Uberu za ceník jízd. Hrozí jim vysoké pokuty

  17:21
Uber má v Praze další problém. A vypadá to, že největší s jakým se dosud setkal. Magistrátní úředníci totiž po pondělním zátahu vyhodnotili, že všichni kontrolovaní řidiči porušili zákon o cenách. Za to jim hrozí statisícové pokuty.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

„Všech jedenáct kontrolovaných řidičů porušilo zákon o cenách a nyní je čeká správní řízení,“ říká vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu Jiří Bureš. Je to poprvé, co chce magistrát trestat za toto porušení předpisů i Uber.

Běžně ale takto chytá i klasické taxikáře. Za loňský rok podle Bureše zahájil magistrát 71 správních řízení ohledně porušení zákona o cenách a 55 z nich dovedl do konce.

V případě Uberu se však nejedná o to, že by jeho řidiči přímo podváděli své zákazníky fintami, jako je třeba nechvalně proslulé taxikářské „turbo“. Jejich problém spočívá v nastavení celé služby a její cenotvorby. O to je ale z jejich pohledu situace složitější.

Nacenění Uberu se se zákonem vylučuje

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si v prosinci půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Zákon o cenách totiž porušili podle Bureše řidiči už tím, že na autě neměli uvedenou cenu. To se u služby, která si zakládá na tom, že její řidiči jezdí vlastními auty, těžko změní. Zároveň magistrátu vadí, že Uber používá nepovolenou cenotvorbu.

Podle pražských pravidel totiž může taxikář (za kterého úředníci i amatérského řidiče Uberu považují) účtovat pouze nástupní taxu, cenu za kilometr a cenu za minutu čekání. Uber si ale účtuje i poplatek (5 korun pro UberPop a 6 korun pro UberBlack) za minuty jízdy. A v tom už vidí magistrát porušení zákona.

Řidiči limuzinové služby UberBlack se potom podle magistrátu dopustili i prodražení: jejich základní kilometrová taxa je totiž 27 korun, což je jen o korunu níže než nejvyšší cena stanovená na 28 korun. Když se do toho započítá i zmíněný poplatek za minuty, výsledná cena za kilometr se vyšplhá výše. Dalším způsobem, jak mohou ceny Uberu překročit stanovené maximum, jsou takzvané dynamické ceny, kdy se ve špičce základní taxy násobí.

Na rozdíl od nechvalně proslulých podvádějících taxikářů je ale (i když podle magistrátu nelegální) nacenění jízd Uberu transparentní. Zákazník ceny vidí, může si nechat v aplikaci spočítat odhad celého propočtu a vždy musí výslovně odsouhlasit, zda akceptuje zvýšení cen ve špičce.

Zároveň na způsob účtování nemají žádný vliv samotní řidiči. Ceny za ně počítá mobilní aplikace, oni pouze jízdu poklepáním na displej zahájí a ukončí. Platby probíhají bezhotovostně.

Úředníci mohou pokutovat každého řidiče Uberu

Magistrát tak netrestá individuální pochybení konkrétních řidičů, se kterými posléze vede správní řízení, ale systémové nastavení Uberu. Vzhledem k tomu, že Uber se tím nijak netají, neodhalily ani kontroly nic nového. Šlo ale o první případ, kdy úředníci pomocí figurantů porušování zákona identifikovali v terénu.

Investoři Uberu věří, regulátoři ho zakazují

Uber je původem americká firma, která se v posledních letech šíří po světových metropolích. Konceptu věří mnoho významných investorů v čele se zakladateli Googlu, Amazonu či bankou Goldman Sachs. Dohromady do Uberu investoři již vložili 7,4 miliardy dolarů, což z ní podle listu Wall Street Journal dělá nejoceňovanější start-up světa s hodnotou 51 miliard dolarů. Pro srovnání: ČEZ má na burze přibližně šestinovou hodnotu.

Problémem, na který Uber naráží všude po světě, je regulace a zákony. Služba podle ministerstva dopravy nebo pražského magistrátu porušuje několik zákonů i v ČR (více zde). V sousedním Německu už soud na základě žaloby tamních taxikářů UberPop zakázal. Nahradila ho vysoce regulovaná služba UberX (více zde).

Nyní by si tak teoreticky mohli pomocí aplikace volat jednoho řidiče Uberu za druhým a za předpokladu, že firma nezmění nacenění, by měli jistotu, že porušují zákon o cenách.

O tom, že jeho řidiči porušují pravidla pro taxislužbu, zástupci pražského Uberu samozřejmě ví. Reagují ale vždy tím, že nejsou taxislužba a tak se na ně tato pravidla nevztahují. „Cenové limity platí pro řidiče taxi. Uber je technologická firma a v Praze neposkytuje taxi služby. Uber si nemůžete objednat po telefonu, vůz si nemůžete stopnout mávnutím na ulici, nelze použít ani hotovost – to můžete v klasickém taxi,“ reagovala na aktuální trestání řidičů marketingová ředitelka pražského Uberu Barbora Poláchová.

Navíc dodává, že Uber v Praze plánuje (i přes nyní se naplno projevující legislativní nekompatibilnost) vytrvat. „Uber vždy podporoval své partnerské řidiče a i nyní poskytuje veškerou potřebnou asistenci těm, vůči kterým bylo zahájeno individuální správní řízení. Chceme všechny ujistit, že Uber vytrvá ve snaze dál hájit právo místních lidí, aby měli přístup k naší technologii jako flexibilní ekonomické příležitosti,“ říká Poláchová.

Dle zákona milion, soudy ale pouští “jen” sto tisíc

Porušení zákona o cenách ale není jediný problém, který v pondělí kontrolovaní řidiči Uberu mají. Magistrát už v úterý uvedl, že zahájí správní řízení za porušení zákona o silniční dopravě a úřadům městských částí předá k řešení přestupky nedovoleného podnikání (více jsme psali zde).

Nynější pochybení - porušení zákona o cenách - je ale trestáno tvrději. Podle zákona lze udělit až pokutu do výše milionu korun. Sám Bureš ale poukazuje na to, že Nejvyšší správní soud dříve rozhodl, že tyto pokuty nemají být likvidační. Tímto judikátem se potom řídí i soudy, k nimž se zpravidla potrestaní taxikáři odvolávají.

V praxi tak pokuty bývají okolo sto tisíce korun. „Už jsme ale jedné nechvalně proslulé taxislužbě, která porušovala předpisy významně a opakovaně, udělili i půlmilionovou pokutu, se kterou soud souhlasil,“ dodává Bureš.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...