KOMENTÁŘ: O koňské maso vlastně nejde. Je to organizovaný podvod - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: O koňské maso vlastně nejde. Je to organizovaný podvod

  14:03
Ponaučení z téměř celoevropské kauzy s koňským masem pro spotřebitele je, že snaha výrobců prosadit se na trhu použitím náhražek původních surovin v potravinářských výrobcích není ani náhodou výlučným problémem českého trhu. Ukazuje se, že nejen v případě této kauzy jde o dobře organizovaný podvod.

Řezník Sean Basey z Market Harborough ve střední Anglii dal před nádoby s masem značku přeškrtnutého koně. | foto: Reuters

Nejde přitom o to, nekonzumovat koňské maso. Naopak, pokud s tím nemá spotřebitel etický problém, je konzumace koniny spíše nutričním přínosem, například proto, že takové maso obsahuje málo tuku, což je dáno životním stylem koní a jejich obvyklou stravou. Nakonec i u nás byl koňský salám v minulosti oblíbenou a vyhledávanou pochoutkou.

Časy se ale mění a mnozí lidé, zejména ti mladší, odmítají jíst výrobky z masa ušlechtilých zvířat, za která se koně považují. Tím se oproti minulosti zúžily možnosti odbytu koniny a nastal problém, jak výpadek nahradit. Záměna za hovězí se přímo nabízí - konina je mu hodně podobná, a ještě je levnější. Zabít se tak dají dvě mouchy jednou ranou; zpracovat surovinu, která by jinak končila v kafileriích, a ještě na tom vydělat. Nebo vytlačit z trhu konkurenty, kteří své zákazníky neklamou a jejichž hovězí je opravdu hovězí.

Klamání spotřebitele, ať je to formou jiného než deklarovaného složení potravin, zavádějícími obrázky či nápisy na jejich obalech, nebo tajením původu potravin je v současné době základní nástroj konkurenčního boje. V silách a vědomostech spotřebitele přitom není ani náhodou odhalit a dešifrovat všechny finty, které se k takovému účelu používají.

Aféra s koninou

I proto přistoupila EU ke zpřísnění pravidel v označování potravin zahrnujícímu mimo jiné zákaz klamavých informací. Bohužel, současná taktika boje proti méně kvalitním nebo šizeným či kamuflovaným potravinám spočívá spíše ve snaze zavádět další a další povinné identifikační údaje, aniž by bylo řečeno to zcela podstatné: kdo potravinu vyrábí a odkud pochází rozhodující surovina. Naopak informace, kdo uvádí výrobek na trh, je zcela zbytečná, neboť to může být (a také často je) úplně někdo jiný než ten, kdo produkt vyrobil. Zavádějící je v tomto smyslu i systém čárových kódů. Ty identifikují nejen zemi výrobce, ale i zemi sídla dovozce či distributora. V praxi tak čárový kód začínající číslicemi 859 (Česká republika) znamená, že zboží s tímto kódem může pocházet odkudkoli, pouze k nám bylo dovezeno firmou působící na našem území.

Hovězí mimo nebezpečí

Jinými slovy, současná - i ta zpřísňující se legislativa - stále nedostatečně identifikuje potravinářské výrobky, což se ukazuje jako stále více nutné. Právě to totiž umožňuje podvodníkům zůstat minimálně do eskalace nějakého problému v anonymitě. Je tedy na čase změnit současné označovací strategie - a technicky to není nijak složité. Stačilo by totiž vyžadovat dvě základní zásady - jak u surovin, tak u finálních vyrobených potravin stanovit nepřekročitelnou povinnost identifikace konkrétního prvovýrobce a zpracovatele.

Že je to například u masa možné, ukazuje případ hovězího masa, kde taková povinnost po aféře s nemocí šílených krav (BSE) existuje a dohledatelný je každý jednotlivý kus skotu. U jiných druhů mas však takto detailní povinnost neexistuje, byť se na úrovni EU připravuje. Ještě důležitější by ale byla zřejmě povinnost uvádět na obalech výrobků skutečného výrobce s názvem a sídlem firmy, respektive adresou výrobního provozu (ta totiž může být jiná než administrativní adresa firmy). Taková povinnost však není - a ani se nepřipravuje! Je přitom zřejmé, že u toho, kdo se nestydí "podepsat" pod svým produktem, existuje menší pravděpodobnost kamufláží.

Hlavně, aby to moc nestálo

Na aféře s koňským masem má samozřejmě svůj podíl i spotřebitel. Mimo jiné tím, že nejen v Česku existuje značná část lidí, kteří mají stále hlouběji do kapsy, a proto vyhledávají co nejlevnější potraviny. To velmi často vede k nutnosti použít pro výrobu potravin levnější suroviny. Do hry však stále více vstupují i emotivní a právě etické faktory, jejichž společným jmenovatelem je odrazování spotřebitele od konzumace různých druhů nebo skupin potravin, zejména různých druhů mas, včetně koňského. I to nepochybně přispělo k potřebě jeho využití v potravinářství utajit.

Přítomnost nedeklarovaného koňského masa už byla odhalena i ve výrobcích na tuzemském trhu - v zahraničních výrobcích. Těžko se však i v budoucnosti najde v českém řízku nebo českém hovězím guláši. Ty totiž mají, na rozdíl od celé řady po světě i Evropě cestujících potravin, původ dohledatelný.

Autor:
Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Lufthansa modernizuje sedadla v letadlech. Zvolit to správné může být výzva

Letecká společnost Lufthansa modernizuje sedadla v rámci projektu Allegris. Nová nabídka přinášejí revoluci v pohodlí, ale také větší komplikace při výběru. Jen v byznys třídě mají totiž cestující na...

30. března 2025

Vyšší ceny aut mě nezajímají, řekl Trump. Popřel, že vyhrožoval šéfům automobilek

Americký prezident Donald Trump prohlásil, že ho nezajímají vyšší ceny automobilů způsobené jeho cly. Naopak automobilky k jejich zvyšování vybízí. V rozhovoru pro americký server NBC News popřel, že...

30. března 2025  11:28

Večeře ve vesmíru nebo v džungli. Zážitková gastronomie je na vzestupu

Jíst ve vesmíru nebo pod hladinou moře, aniž byste opustili Paříž. Napsat mezi předkrmem a hlavním chodem dopis, který vám bude doručen o rok později... O čem je řeč? O nových restauracích, kam lidé...

30. března 2025  9:25

Jaký bude výhled? Miliardář Bezos plánuje třídenní svatbu na jachtě v Benátkách

Svatba amerického miliardáře Jeffa Bezose a jeho nastávající Lauren Sanchezové se uskuteční v Benátkách. V neděli potvrdilo spekulace vedení italského města. Třídenní obřad se má konat na Bezosově...

30. března 2025  9:05

Pohádka o červené telefonní budce. Kterak místní přechytračili mocnou korporaci

Klasických červených telefonních budek v Británii ze zřejmých důvodů ubývá. Operátor totiž ruší ty dostatečně nevyužívané, některé začaly sloužit novému účelu. V Norfolku ovšem British Telecom...

30. března 2025

Fascinující příběh ikonické stokoruny. Stala se čtvrtou nejhezčí bankovkou světa

Premium

Žena drží snop obilí, vedle stojí fešný dělník, oba hledí do dálky. Na druhé straně jsou precizně vyobrazeny Hradčany. Střední a starší ročníky pamatují, že? Ano, zelená stokoruna, nejdéle platící...

30. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Levné zboží láká překupníky. Zájem o Lidl Outlet neochabl

Po více než deseti týdnech od otevření prvního outletu Lidl se redakce iDNES.cz znovu vydala zmapovat situaci v prodejně a jejím okolí. Zájem zákazníků neochabuje, ale dlouhé fronty už jsou spíše...

30. března 2025

Španělsko se veze na úspěšné ekonomické vlně. Překonává největší unijní lídry

Mezi nejrychleji rostoucí země Evropské unie se v posledních měsících řadí Španělsko. V roce 2024 jeho ekonomika meziročně stoupla o 3,2 procenta a v letošním roce by tento růst měl podle odhadů...

29. března 2025

Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Paříž pokračuje v přetváření svého městského prostoru. V nedávném referendu se její obyvatelé rozhodli uzavřít dalších pět stovek ulic pro auta a otevřít je pouze chodcům a cyklistům. Z hlavního...

29. března 2025

Vietnam už láká víc turistů než Singapur. Pomohlo i zrušení vízové povinnosti

Mezi turisticky nejnavštěvovanější země jihovýchodní Asie se dlouhodobě řadí Thajsko, nyní ale jeho pozici začíná ohrožovat nedaleký Vietnam. V loňském roce dorazilo do této země celkem 17,5 milionů...

29. března 2025

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

29. března 2025

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025