Soud podržel Uber. Zamítl návrh pražských taxislužeb na jeho okamžitý zákaz - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Soud podržel Uber. Zamítl návrh pražských taxislužeb na jeho okamžitý zákaz

  15:37
Okamžitý zákaz služby UberPop požadovalo sdružení několika pražských taxislužeb. Soudkyně pražského městského soudu žádost o předběžné opatření ale zamítla. Taxikáři se proti rozhodnutí plánují odvolat a zároveň připravují klasickou žalobu.
Záběr z únorové demonstrace taxikářů proti Uberu.

Záběr z únorové demonstrace taxikářů proti Uberu. | foto:  Petr Topič, MAFRA

S přibližně dvouletým zpožděním se pražské taxislužby po vzoru německých kolegů spojily ve snaze omezit fungování společnosti Uber, kterou považují za nekalou konkurenci.

A pod hlavičkou Sdružení pražských provozovatelů taxislužeb (SPPT) podaly předminulý týden prostřednictvím advokátní kanceláře Arzinger & Partneři k Městskému soudu v Praze návrh na předběžné opatření požadující okamžité pozastavení provozování služby UberPop.

Soudkyně Městského soudu v Praze ale v aktuálně doručeném odůvodnění žádost zamítla. Ve čtyřstránkovém dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici, argumentuje tím, že situace není třeba řešit prostřednictvím předběžného opatření.

„Účelem předběžného opatření je řešit jednání či situaci nastalou krátce před podáním návrhu na nařízení předběžného opatření, nikoli jednání či situaci trvající měsíce, ba dokonce léta,“ píše se v odůvodnění usnesení podepsaného předsedkyní soudního senátu Zuzanou Čížkovou s poukazem na to, že UberPop funguje v Praze už skoro dva roky.

„Soud je tudíž toho názoru, že není dán naléhavý zájem na nařízení předběžného opatření uvedeného ve výroku tohoto usnesení,“ dodává.

Advokát taxikářů: Odvoláme se a podáme i klasickou žalobu

Právní zástupce SPPT Jakub Svoboda rozhodnutí interpretuje jako uznání toho, že řešení problému má své místo právě před pražským soudem. A připravuje jak odvolání proti rozhodnutí, tak i klasickou žalobu.

„Jde o to, že v Česku působí firma, která poskytuje komerční osobní přepravu, ale ignoruje přitom regulace. Tím poškozuje trh, ostatní soutěžitele, řidiče i spotřebitele,“ zdůvodňuje Svoboda podání návrhu na předběžné opatření a zároveň i základ pro připravovanou žalobu.

Vzhledem k tomu, že o návrhu na předběžné opatření zástupci pražského Uberu nevěděli, nechtěli se k němu konkrétně vyjadřovat. „Je nám líto, když vidíme jakékoliv pokusy organizací, které reprezentují odvětví klasických taxi služeb, omezit právo spotřebitele na svobodný výběr a znemožnit rozvoj inovativních řešení,“ reagovala v obecnější rovině marketingová ředitelka pražského Uberu Barbora Polachová.

Na výtky, že nejen podle taxikářů, ale i českých úřadů porušují řidiči Uberu zákony, odpovídá tím, že „Uber podniká v souladu se směrnicí EU o službách informačních společnosti z roku 2000.“ A cituje například představitele polského antimonopolního úřadu, kteří se dříve Uberu zastali.

V Německu ale před dvěma roky vyústilo rozhodnutí soudu k tomu, že Uber nahradil službu UberPop - kterou provozují nelicencovaní taxikáři, jež podle úřadů porušují předpisy - službou UberTaxi (více jsme psali zde). Její řidiči splňují stejné požadavky jako klasičtí taxikáři a to se projevilo i do jejich cen.

Právě alespoň toho chtěla docílit skupina dispečinků, v jejímž čele jsou aktivní především lidé z Taxi Praha, Profesional Taxi a Modrý Anděl. Tedy taxislužeb, které se už dříve proti Uberu vymezovaly.

Dosud se úřady zabývaly jen řidiči

Iniciativa ze strany taxislužeb je prvním velkým českým pokusem odstavit přímo technologickou firmu Uber (konkrétně na v Nizozemsku zapsanou entitu Uber B.V.).

Ta předtím čelila pouze trestnímu oznámení ze strany pražského magistrátu za to, že jim blokováním přístupu platebních karet do aplikace znemožňuje kontrolu (více jsme psali zde). Touto záležitostí se ale nakonec soud nezabýval. Všechny další úřední zásahy - tedy kontroly, správní řízení a pokuty - už šly za jednotlivými přistiženými řidiči.

Taxikáři proti Uberu například demonstrovali už letos v únoru, kdy zablokovali magistrálu (čtěte zde). Uber ale jejich protestu využil a některé zákazníky jim ten den přebral.

8. února 2016

Nadávky, troubení, kolony. Taxikáři ucpali magistrálu | (1:31) | video: iDNES.cz

Přibližně od té doby ale čelil zvyšujícímu se tlaku. Například když se o pár dní později po delší době magistrátní úředníci vypravili na „šťáru”, našli pochybení u všech jedenácti kontrolovaných řidičů. A poslal je do přestupkového řízení, kde jim hrozí desetitisícové pokuty. To v komunitě řidičů Uberu vyvolalo obavy(více jsme psali zde).

V červnu si potom se středoevropským šéfem Uberu Robem Khazzamem vyměnila několik otevřených dopisů pražská primátorka Adriana Krnáčová. Požadovala v nich de facto to samé, jako nyní v návrhu na předběžné opatření taxikáři - aby Uber plnil stejné podmínky jako oni.

Konkurenci vadí řidiči bez licencí i levnější pojištění

Konkrétně úředníci vytýkají Uberu, že jejich řidiči nemají řádné označení (jméno a cenu na autě, střešní svítilnu) a vyhlášce či silničnímu zákonu odporuje i to, že jezdí bez certifikovaného taxametru (jeho funkci u Uberu plní mobilní aplikace). Dále úředníkům vadilo, že řidiči Uberu neměli žluté taxikářské průkazky a tedy ani nutnou zkoušku z místopisu.

To samé v návrhu napadali i žalující taxikáři. Dispečinky - ve starším rozhovoru pro iDNES.cz například šéf Modrého Anděla Robert Faltýnek - si potom v této souvislosti ještě stěžují na nerovné podmínky.

„Než uchazeč o práci řidiče u nás udělá všechny zkoušky u magistrátu, jsou to dva měsíce. Když přijde do Uberu, může jezdit prakticky hned. Tohle je neskutečná nerovnováha,” popsal.

Dalším problémem, na který profesionálové často upozorňovali bylo, že amatérští řidiči Uberu nemusí platit stejné pojištění, jako řidiči komerční přepravy, což jim opět snižuje náklady.

Spolujízda vs. alternativní taxikaření

Zástupci Uberu tradičně podobné výtky vyvraceli s tím, že nejsou taxislužba a tudíž se na ně tato „rigidní pravidla” nevztahují (argumentoval tak například Lokman Kuris, který má na starosti i Prahu). V reálu ale s pomocí mobilní aplikace řidiči vykonávají v podstatě stejnou činnost jako taxikáři.

Narozdíl od spolujízdy (jakou v Česku zprostředkovává třeba nástupce Jízdomatu BlaBlaCar) se řidič Uberu plně podřizuje poptávce zákazníka a podle ujetého času a kilometrů mu účtuje částku, která má ve výsledku přinést zisk jemu i původem kalifornské firmě (která si z celkové částky strhává čtvrtinu). Nejde tedy jen o příspěvek na benzin.

Spoluzakladatel aplikace Liftago Ondřej Krátký navíc ještě upozorňuje na to, že ačkoli Uber zakazuje svým řidičům používat taxametry nebo střešní svítilny, ve smlouvách, které s nimi uzavírá, po nich požaduje, aby provozovali svou činnost v souladu s předpisy. „To tedy v českém prostředí ale znamená právě dodržování podmínek pro taxikáře,“ vysvětluje.

Liftago není součástí sdružení, které podalo návrh na předběžné opatření, tentokrát ale s dispečery souhlasí. Ačkoli Liftago je služba (aplikace) z pohledu zákazníků podobná Uberu, liší se tím, že agreguje služba licencovaných taxikářů a ti tudíž jezdí z pohledu zákonů legálně.

„Stát nám pod hrozbou pokut zakazuje zbavovat se nepopulárního označení taxi i taxametrů. Nemůžeme využívat výhod, kterých Uber díky blokování úředních kontrol plně využívá. Liftago je plně legální a naše řidiče kontrolují úředníci v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě každý den,“ dodává Krátký.

Na to, že Uber hraje podle jiných pravidel upozorňovali lidé z Liftaga už dříve i ministerstvo dopravy. „Úředníci nám doposud oficiální cestou nevysvětlili, jak to že nám za to, co tu Uber bez omezení běžně provozuje, hrozí obrovské pokuty,“ dodává.

Miliardy dolarů ze Silicon Valley i od Saúdů

Uber je firma založená v San Francisku v roce 2009. Odtud se rozšířila téměř do celého světa. Stejně rychle, jako pronikala na nové trhy tam - z podobných důvodů jako v Praze - narážela na legislativní problémy. V několika zemích - Německu, Španělsku a naposledy třeba v Maďarsku - tak byla úřady či soudy zakázána.

Na oplátku Uber zase tradičně rád upozorňuje na z jeho pohledu pozitivní příklady, kdy se s regulátory domluví na způsobu podnikání - například v Pobaltí.

Firma spoluzaložená a vedená Travisem Kalanickem nedávno také vybudovala lobbistický tým složený z bývalých vysoce postavených politiků v čele s někdejší eurokomisařkou (více zde).

Možná i díky tomu našel v červnu zastání u Evropské komise, která v doporučení radí členským zemím, aby fenomény tzv. sdílené ekonomiky nezakazovala, ale snažila se pro ně utvořit vhodná pravidla (psali jsme zde).

Další věcí, která činí mezinárodní spor Uberu s taxikáři a regulátory zajímavou, jsou miliardy dolarů, které do start-upu investovaly přední venture kapitálové fondy nebo naposledy třeba bohatí Saúdové.

Hodnota firmy založená na těchto investicích činí podle Wall Street Journal závratných 68 miliard dolarů, tedy víc než kterákoli jiná veřejně neobchodovatelná technologická firma. Pro srovnání, energetický gigant ČEZ má podle burzy aktuálně přibližně sedmkrát nižší hodnotu.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Banky škrtají pokladní služby na pobočkách. Není o ně zájem

O hotovost Češi zájem mají, ale ne na pokladnách bank. Většinou své hotovostní operace řeší přes bankomaty a vkladomaty. Banky proto reagují úpravou služeb. Navyšují počty bankomatů a snižují počty...

2. dubna 2025

Byty z úspor na důchod. Na trh s bydlením může přitéct až osmnáct miliard

Premium

Je velká šance, že na trh s bydlením brzy přitečou miliardy z penzijních fondů, ve kterých si Češi i s pomocí státních příspěvků spoří na důchod. Sněmovna by totiž ve středu měla rozhodnout, zda...

2. dubna 2025

Trumpova cla budou plošná a okamžitá, obávají se američtí ekonomové

Americký prezident Donald Trump usiluje o nejrazantnější přeměnu globálního ekonomického systému za desítky let. Většinu dovozu do Spojených států chce zatížit clem kolem 20 procent, uvádějí zdroje....

1. dubna 2025  20:14

Nespočet malých amerických firem je v úzkých. Netuší, kam přesunou výrobu

V pasti Trumpových cel se ocitly tisíce menších amerických firem, které s cílem co největší efektivity a také co nejnižších konečných cen přesunuly svou výrobu mimo USA, povětšinou do Asie. Nyní se...

1. dubna 2025

Češi uvázli v Egyptě. Cestovka obvinila dopravce z liknavosti a končí s ním

Klienti cestovní kanceláře Blue Style přiletí z dovolené v Egyptě později, než měli původně v plánu. Poté, co si v úterý někteří cestovatelé stěžovali na změny odletů a nedostatek informací, cestovní...

1. dubna 2025  19:11

Ať mají automobilky více času na plnění emisí, navrhuje nakonec Evropská komise

Evropská komise navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Komise také udělila...

1. dubna 2025  17:22,  aktualizováno  18:31

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V těchto lahůdkách už si prodavačky na peníze nesáhnou. Hotovost bere automat

V nejnovější pobočce Libeřských lahůdek v Jugoslávské ulici v Praze se nově testuje speciální hotovostní automat. Prodavačky za pultem zde zákazníkům sice připraví chlebíčky, saláty či zákusky, mince...

1. dubna 2025

Amerika jako neznámé území. Hotely i dopravci hlásí pokles zájmu turistů

Francouzská hotelová skupina Accor informovala, že počet rezervací turistů mířících z Evropy do USA se letos v létě snížil o 25 procent. Lidé, které od návštěvy země odradilo současné počínání...

1. dubna 2025  16:01

EU podpořila těžbu lithia na Cínovci, zařadila ji mezi strategické projekty

Zásoby lithia na Cínovci jsou podle vládního rozhodnutí ložiskem strategického významu. A zelenou dostal projekt těžby a zpracování lithia odsud i v Evropské unii, zařadila ho mezi strategické...

1. dubna 2025  14:25

Minus 91,2 miliardy. Ministerstvo řeklo, jak stát hospodařil v prvním čtvrtletí

V prvních třech měsících letošního roku dosáhl schodek státního rozpočtu částky 91,2 miliardy korun. Výsledek je o necelých 14 miliard lepší než loni touto dobou, sdělilo v úterý ministerstvo...

1. dubna 2025  14:09

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  13:08

Řetězec restaurací Hooters vyhlásil v USA bankrot. Značku zachrání franšízanti

Americký restaurační řetězec Hooters, který celosvětově proslul svými smaženými kuřecími křidélky a atraktivními servírkami v bílých tílkách a oranžových šortkách, vyhlásil na domácím trhu bankrot....

1. dubna 2025  11:53