Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FlixBus si podmanil Evropu. Teď se chystá dobýt Ameriku

  14:57aktualizováno  14:57
FlixBus s jeho zelenými autobusy začal nejprve jezdit na několika trasách v Bavorsku. Když však Německo před pěti lety liberalizovalo svůj trh s dálkovými autobusy, stala se z FlixBusu největší dálková autobusová společnost v Evropě, která obsluhuje na sedmnáct set destinací ve dvaceti sedmi zemích. Nyní chce FlixBus oslnit také americký trh.

Autobus Flixbus | foto: FlixBus

Každý den nastoupí do jednoho z patnácti set jasně zelených autobusů průměrně přes sto tisíc cestujících, kteří se vydávají do destinací, jako jsou Berlín, Vídeň, Amsterdam, Kyjev, Lisabon nebo Kodaň.

S podporou soukromých kapitálových společností General Atlantic a Silver Lake Management rozšířila společnost v březnu své portfolio o vlak do Německa a experimentuje s dálkovými elektrickými autobusy. Kvůli eskalujícím ambicím změnila dokonce společnost v roce 2016 svůj název na FlixMobility. V Česku působí od roku 2015.

„Nevyhráli jsme proto, že máme hodně peněz a jsme vždy nejlevnější, ale proto, že jsme se zaměřili na zákazníka, značku a technologii,“ sdělil generální ředitel a jeden ze tří zakladatelů André Schwämmlein agentuře Bloomberg

Tím měl na mysli to, že společnost Flix zůstala mimo špinavé a kapitálově náročné podnikání, jehož doménou je vlastnit a provozovat autobusy, a místo toho přijala podobný model jako společnost Uber Technologies. Společnost ponechává operativu na přibližně třech stovkách partnerů – převážně malých, rodinných společností, které získávají tři čtvrtiny příjmů z jízdenek. To společnosti Flix umožní soustředit se na plánování, zákaznický servis a prodej jízdenek online. 

„Je to marketingový stroj,“ říká výkonný ředitel společnosti Autobus Oberbayern Nico Schoenecker, který spolu s dalšími kolegy jezdí pod značkou FlixBus. Stejně jako všichni ostatní ve vozovém parku Flix jsou i autobusy těchto dopravců vybaveny wi-fi, elektrickými zásuvkami a sedačkami, které se dají nastavit tak, aby pasažéři měli více prostoru. Předtím, než se spojil s FlixBusem, působil Autobus Oberbayern na trase mezi Mnichovem a Prahou. Od chvíle, kdy došlo ke spojení, se počet zákazníků linky zvýšil více než šestkrát. „Jsou blíž k zákazníkovi než tradiční autobusové společnosti,“ vysvětluje příčinu Schoenecker.

Vstup do Česka provázela kritika

Schwämmlein a jeho partneři se snaží replikovat svůj model také v USA a plánují letos v létě na jihozápadě Ameriky spojit města jako Los Angeles, Las Vegas nebo Phoenix.

FlixBus je přesvědčen, že svůj úspěch z Evropy může přenést do Spojených států. Dokonce se mu podařilo dosáhnout v minulém roce zisku i v místech, kde existují dostatečné alternativy k autobusu – rozsáhlá vlaková síť a spousta levných letů.

Jak ale ukázal příklad Česka, vstup na nový trh mohou provázet neočekávané komplikace. FlixBus vtrhl na český trh loni s nabídkou plovoucích cen, díky kterým se občas dostala níže než konkurence. Dopravce však zavalila vlna kritiky ze strany zákazníků, kteří si stěžovali na velká zpoždění autobusů a nedostatečnou komunikaci společnosti s klienty (více v článku Cestující kritizují FlixBus: jezdí pozdě a špatně komunikuje).

FlixBus se nízkými cenami snažil narušit dominantní postavení RegioJetu Radima Jančury, nabízel například jízdenky za symbolickou jednu korunu, pokud si zákazník pořídil aplikaci dopravce. RegioJet zase nabízel v podzimní akci „dvě jízdenky za cenu jedné“ (více v článku). Jak dopravci obstáli, zjišťovali reportéři iDNES.cz (viz TEST: Žlutí proti zeleným. Je lepší RegioJet, nebo FlixBus?)

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Oprava D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem je po dvou letech hotová

Oprava dálnice D1 u Velkého Meziříčí. (březen 2014)

Na Vysočině se po dálnici D1 mezi Jihlavou a Velkým Beranovem začne od pondělí opět jezdit bez omezení. Oprava...

Z loňského výběru mýta získají dopravci 213 milionů korun zpět

Ilustrační snímek

Český stát vrátí kamionovým dopravcům ze zaplaceného mýta téměř 213 milionů korun. Vratka poplatků za množstevní slevy...

Hyperloop se stává realitou. Ve Španělsku vyroste testovací centrum

Společnost Virgin Hyperloop One ve Španělsku vyvíjí nové technické centrum....

Malá vesnice na jihu Španělska se brzy promění v technický komplex věnovaný ultra rychlému futuristickému dopravnímu...

Najdete na iDNES.cz