FlixBus si podmanil Evropu. Teď se chystá dobýt Ameriku

  14:57aktualizováno  14:57
FlixBus s jeho zelenými autobusy začal nejprve jezdit na několika trasách v Bavorsku. Když však Německo před pěti lety liberalizovalo svůj trh s dálkovými autobusy, stala se z FlixBusu největší dálková autobusová společnost v Evropě, která obsluhuje na sedmnáct set destinací ve dvaceti sedmi zemích. Nyní chce FlixBus oslnit také americký trh.

Autobus Flixbus | foto: FlixBus

Každý den nastoupí do jednoho z patnácti set jasně zelených autobusů průměrně přes sto tisíc cestujících, kteří se vydávají do destinací, jako jsou Berlín, Vídeň, Amsterdam, Kyjev, Lisabon nebo Kodaň.

S podporou soukromých kapitálových společností General Atlantic a Silver Lake Management rozšířila společnost v březnu své portfolio o vlak do Německa a experimentuje s dálkovými elektrickými autobusy. Kvůli eskalujícím ambicím změnila dokonce společnost v roce 2016 svůj název na FlixMobility. V Česku působí od roku 2015.

„Nevyhráli jsme proto, že máme hodně peněz a jsme vždy nejlevnější, ale proto, že jsme se zaměřili na zákazníka, značku a technologii,“ sdělil generální ředitel a jeden ze tří zakladatelů André Schwämmlein agentuře Bloomberg

Tím měl na mysli to, že společnost Flix zůstala mimo špinavé a kapitálově náročné podnikání, jehož doménou je vlastnit a provozovat autobusy, a místo toho přijala podobný model jako společnost Uber Technologies. Společnost ponechává operativu na přibližně třech stovkách partnerů – převážně malých, rodinných společností, které získávají tři čtvrtiny příjmů z jízdenek. To společnosti Flix umožní soustředit se na plánování, zákaznický servis a prodej jízdenek online. 

„Je to marketingový stroj,“ říká výkonný ředitel společnosti Autobus Oberbayern Nico Schoenecker, který spolu s dalšími kolegy jezdí pod značkou FlixBus. Stejně jako všichni ostatní ve vozovém parku Flix jsou i autobusy těchto dopravců vybaveny wi-fi, elektrickými zásuvkami a sedačkami, které se dají nastavit tak, aby pasažéři měli více prostoru. Předtím, než se spojil s FlixBusem, působil Autobus Oberbayern na trase mezi Mnichovem a Prahou. Od chvíle, kdy došlo ke spojení, se počet zákazníků linky zvýšil více než šestkrát. „Jsou blíž k zákazníkovi než tradiční autobusové společnosti,“ vysvětluje příčinu Schoenecker.

Vstup do Česka provázela kritika

Schwämmlein a jeho partneři se snaží replikovat svůj model také v USA a plánují letos v létě na jihozápadě Ameriky spojit města jako Los Angeles, Las Vegas nebo Phoenix.

FlixBus je přesvědčen, že svůj úspěch z Evropy může přenést do Spojených států. Dokonce se mu podařilo dosáhnout v minulém roce zisku i v místech, kde existují dostatečné alternativy k autobusu – rozsáhlá vlaková síť a spousta levných letů.

Jak ale ukázal příklad Česka, vstup na nový trh mohou provázet neočekávané komplikace. FlixBus vtrhl na český trh loni s nabídkou plovoucích cen, díky kterým se občas dostala níže než konkurence. Dopravce však zavalila vlna kritiky ze strany zákazníků, kteří si stěžovali na velká zpoždění autobusů a nedostatečnou komunikaci společnosti s klienty (více v článku Cestující kritizují FlixBus: jezdí pozdě a špatně komunikuje).

FlixBus se nízkými cenami snažil narušit dominantní postavení RegioJetu Radima Jančury, nabízel například jízdenky za symbolickou jednu korunu, pokud si zákazník pořídil aplikaci dopravce. RegioJet zase nabízel v podzimní akci „dvě jízdenky za cenu jedné“ (více v článku). Jak dopravci obstáli, zjišťovali reportéři iDNES.cz (viz TEST: Žlutí proti zeleným. Je lepší RegioJet, nebo FlixBus?)

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Pryč s mýtem na silnicích první třídy. Ťok chce vyjít vstříc krajům i obcím

Ministr dopravy Dan Ťok

Mýto na většině silnic první třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce...



Najdete na iDNES.cz