Gumotex proslavily čluny, ale i autosedačky pro legendární „erko“

Seriál   11:00aktualizováno  11:00
Řeky plné vody a na nich lodě zářící všemi barvami. Břeclavský Gumotex, který už dávno nevyrábí pouze produkty z gumy, si mnozí stále spojují především s vodáctvím a čluny. Ty už dnes tvoří pouze zlomek toho, co se zde vyrábí, ale díky mnohaletým zkušenostem s jejich vývojem a výrobou patří ke světové špičce.

Značka s téměř 70letou tradicí vznikla v areálu bývalé rafinerie cukru, který v roce 1949 získaly Československé závody kožedělné a gumárenské. Podnik Gumotex započal svou činnost v 50. letech výrobou ochranných nepromokavých oděvů z opryžovaného textilu. Zanedlouho už pouze oděvy nestačily. Podnik se rozhodl dostát svému jménu a vyrábět nové a nové produkty z gumy. 

Fotogalerie

Brzy přibyly v nabídce hračky a nafukovací lehátka. „A odtud už byl pouze krok k výrobě člunů,“ říká vývojář člunů Libor Vítek. Jejich výroba odstartovala v roce 1956 a staly se vlajkovou lodí Gumotexu.

V současnosti vyrábí přibližně 30 druhů nafukovacích člunů, od velkých raftů, přes kajaky až po kánoe. Nejpopulárnější je stále Palava, turistická nafukovací kánoe pro dvě osoby. Největší lodí z nabídky Gumotexu je model raftu pro divokou vodu Pulsar 560, který uveze i 12 osob. 

Kromě toho značka Gumotex nabízí i kompletní příslušenství pro vodáky jako oblečení, plovací vesty, pádla či pumpy, bez nichž nafukovací lodě neobejdou. Plavidla z Břeclavi nekončí pouze v Česku, ale vyvážejí se do zemí jako jsou například Německo, Francie, Velká Británie či Spojené státy.

Čluny by firmu neuživily

Podnik postupně hledal další možnosti a rozšiřoval svou výrobu o nové typy produktů. 

„Je už tradicí, že nové výrobky pojmenovávají zaměstnanci,“ vysvětlil Vítek. Takto vznikl v 60. letech název Molitan, který se stal obecným pojmem pro materiál, jemuž se v odborných kruzích říká polyuretanová pěna. Název tehdy nového produktu vymyslela celoživotní zaměstnankyně Gumotexu Alena Knoppová. Ta se během studia na gymnáziu učila latinsky, propojila proto slovo „mollis“ (měkký, pozn. red.) s koncovkou chemického termínu polyuretan. Její nápad zvítězil a Knopová za něj získala odměnu tři sta korun. Tehdy to bylo poměrně dost. S průmyslovou výrobou molitanu pak Gumotex začal v roce 1963. 

Zásadním způsobem ovlivnilo podnik rozhodnutí zapojit se do automobilového průmyslu, k němuž došlo v 70. letech. Komponenty od Gumotexu se objevily například v legendárním „erku“, tedy ve Škodě 110 R, pro kterou závod dodával díly z polyuretanové pěny. Pro další legendu, papalášskou Tatru 603, vyráběl Gumotex přístrojové desky.

Dvorním dodavatelem autodílů

V 70. a 80. letech těžil Gumotex z pozice dvorního dodavatele autodílů, kterého neohrožují ani konkurence ani přehnané požadavky ze strany automobilek. Ale to se změnilo v 90. letech kdy se mladoboleslavská Škoda stala součástí koncernu Volkswagen. „Bylo pro nás velkou školou, když Škodu koupil Volkswagen a my se museli učit od zahraniční konkurence,“ vzpomíná tajemník společnosti Pavel Kašuba.

Příběhy značek

Kromě přizpůsobování se zahraničním standardům prošla firma také privatizací. „Období to bylo náročné,“ říká Kašuba. V březnu 1991 vznikla akciová společnost Gumotex a následovaly další nezbytné změny. Změnilo se vnitřní organizační uspořádání a vzniklo dohromady šest výrobních a obslužných divizí. „Gumotex byl pak zprivatizován v roce 1994 kuponovou metodou. Vše bylo hektické a hodně nové, ať už šlo o chybějící zkušenost se zahraničním obchodem či výrobu samotnou,“ dodal. Základem úspěchu bylo podle něj jít ven a učit se.

Za úspěšné zvládnutí tohoto bouřlivého období vděčí společnost dlouholetému předsedovi představenstva Jiřímu Kalužíkovi, který do firmy nastoupil v roce 1982 a opustil ji až v roce 2016. „Právě díky tehdejšímu vedení se Gumotexu podařilo vyhnout nejrůznějším privatizačním skandálům, které se dotkly jiných firem,“ tvrdí Kašuba. 

Portfolio dnešního Gumotexu tvoří kromě aut a lodí čtyři další sektory, gumárenské směsi a povrchově upravované materiály, záchranné systémy, multifunkční vzduchové systémy a automatizační technika. 

Gumotex kromě jiného dodává výrobky pro bezpečnostní složky jako jsou hasiči a armáda. Vyrábí protipovodňové zábrany, dekontaminační sprchy, ochranné obleky nebo záchranné nafukovací stany.

Autor:

Z desítek firem zbyla jedna. Loštický výrobce tvarůžků je jediný na světě

Firma A. W. vlastní v Lošticích výrobnu tvarůžků. Otevřela také muzeum, kde...

Seriál Kyselé sýry, jak se také tvarůžkům říkalo, se na moravských stolech objevovaly podle dochovaných...

Císařský dvůr jim za klavír děkoval, StB je ukazovala jako nepřátele lidu

Muzeum Petrof v Hradci Králové (5. 11. 2013)

VIDEO Seriál Měsíc předtím, než se stal František Ferdinand d‘Este obětí atentátu, který odstartoval první...

Ovocná limonáda Vitacit. Nápoj, který do pádu socialismu nikdo nepil

Ilustrační snímek

Seriál Téměř před padesáti lety se zrodil v továrně na výrobu kyseliny citronové prášek na bázi kyseliny...

Kultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá

Podniková prodejna Hamé v Kunovicích nabízí kolem 700 produktů.

Seriál Paštiky Májka se na Moravě vyrábějí přes padesát let. Teoreticky je možné i ty první vyrobené...

Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých

3D model balení lentilek.

Seriál Lentilky, jedna z nejstarších českých značek, mají za sebou více než sto let trvající historii,...

Míša ve vaničce nepřežil, teď to tradiční nanuk zkouší s chutí povidel

Nyní linky třebíčského Tipafrostu jedou na plné obrátky, producenti zmrzliny

VIDEO Seriál Nanuk Míša dříve připomínal ruskou zmrzlinu. Byl zabalený jen v pergamenu a bez polevy. V...

Bon Pari se vyrábí přes čtyřicet let. Polovina se vyváží do zahraničí

Ročně vycucáme téměř 170 milionů Bon Parů. Podívejte se, jak se vyrábí

VIDEO Seriál Barevné Bon Pari se na pultech českých obchodů prodávají již přes čtyřicet let. Jejich výroba...

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

Kompromis. Mzdy vzrostou alespoň o pět procent, dohodli se odboráři s ČEZ

Ilustrační snímek

Odboráři integrovaných dceřiných firem skupiny ČEZ, mezi které patří mimo jiné společnosti ČEZ Distribuce a ČEZ ESCO,...

Místo dárků výpovědi. Jak uživíme rodiny, bojí se teď zaměstnanci GM

Zaměstnanci továrny GM v kanadské Oshawě.

Necelý měsíc před Vánocemi se musí tisíce lidí ve Spojených státech a Kanadě namísto shánění dárků strachovat o vlastní...

Do sídla Deutsche Bank vtrhlo 170 policistů. Jdou po Panama Papers

Německá banka Deutsche Bank

Sto sedmdesát policistů ve čtvrtek „obracelo šuplíky“ a vyslýchalo zaměstnance v sídle největší německé banky Deutsche...

Najdete na iDNES.cz