Značka s téměř 70letou tradicí vznikla v areálu bývalé rafinerie cukru, který v roce 1949 získaly Československé závody kožedělné a gumárenské. Podnik Gumotex započal svou činnost v 50. letech výrobou ochranných nepromokavých oděvů z opryžovaného textilu. Zanedlouho už pouze oděvy nestačily. Podnik se rozhodl dostát svému jménu a vyrábět nové a nové produkty z gumy.
Brzy přibyly v nabídce hračky a nafukovací lehátka. „A odtud už byl pouze krok k výrobě člunů,“ říká vývojář člunů Libor Vítek. Jejich výroba odstartovala v roce 1956 a staly se vlajkovou lodí Gumotexu.
V současnosti vyrábí přibližně 30 druhů nafukovacích člunů, od velkých raftů, přes kajaky až po kánoe. Nejpopulárnější je stále Palava, turistická nafukovací kánoe pro dvě osoby. Největší lodí z nabídky Gumotexu je model raftu pro divokou vodu Pulsar 560, který uveze i 12 osob.
Kromě toho značka Gumotex nabízí i kompletní příslušenství pro vodáky jako oblečení, plovací vesty, pádla či pumpy, bez nichž nafukovací lodě neobejdou. Plavidla z Břeclavi nekončí pouze v Česku, ale vyvážejí se do zemí jako jsou například Německo, Francie, Velká Británie či Spojené státy.
Čluny by firmu neuživily
Podnik postupně hledal další možnosti a rozšiřoval svou výrobu o nové typy produktů.
„Je už tradicí, že nové výrobky pojmenovávají zaměstnanci,“ vysvětlil Vítek. Takto vznikl v 60. letech název Molitan, který se stal obecným pojmem pro materiál, jemuž se v odborných kruzích říká polyuretanová pěna. Název tehdy nového produktu vymyslela celoživotní zaměstnankyně Gumotexu Alena Knoppová. Ta se během studia na gymnáziu učila latinsky, propojila proto slovo „mollis“ (měkký, pozn. red.) s koncovkou chemického termínu polyuretan. Její nápad zvítězil a Knopová za něj získala odměnu tři sta korun. Tehdy to bylo poměrně dost. S průmyslovou výrobou molitanu pak Gumotex začal v roce 1963.
Zásadním způsobem ovlivnilo podnik rozhodnutí zapojit se do automobilového průmyslu, k němuž došlo v 70. letech. Komponenty od Gumotexu se objevily například v legendárním „erku“, tedy ve Škodě 110 R, pro kterou závod dodával díly z polyuretanové pěny. Pro další legendu, papalášskou Tatru 603, vyráběl Gumotex přístrojové desky.
Dvorním dodavatelem autodílů
V 70. a 80. letech těžil Gumotex z pozice dvorního dodavatele autodílů, kterého neohrožují ani konkurence ani přehnané požadavky ze strany automobilek. Ale to se změnilo v 90. letech kdy se mladoboleslavská Škoda stala součástí koncernu Volkswagen. „Bylo pro nás velkou školou, když Škodu koupil Volkswagen a my se museli učit od zahraniční konkurence,“ vzpomíná tajemník společnosti Pavel Kašuba.
Příběhy značekKultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá Meruňkový Míša nepřežil, povidlový to zkouší Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých Gumotex proslavily čluny, ale i autosedačky pro legendární „erko“ |
Kromě přizpůsobování se zahraničním standardům prošla firma také privatizací. „Období to bylo náročné,“ říká Kašuba. V březnu 1991 vznikla akciová společnost Gumotex a následovaly další nezbytné změny. Změnilo se vnitřní organizační uspořádání a vzniklo dohromady šest výrobních a obslužných divizí. „Gumotex byl pak zprivatizován v roce 1994 kuponovou metodou. Vše bylo hektické a hodně nové, ať už šlo o chybějící zkušenost se zahraničním obchodem či výrobu samotnou,“ dodal. Základem úspěchu bylo podle něj jít ven a učit se.
Za úspěšné zvládnutí tohoto bouřlivého období vděčí společnost dlouholetému předsedovi představenstva Jiřímu Kalužíkovi, který do firmy nastoupil v roce 1982 a opustil ji až v roce 2016. „Právě díky tehdejšímu vedení se Gumotexu podařilo vyhnout nejrůznějším privatizačním skandálům, které se dotkly jiných firem,“ tvrdí Kašuba.
Portfolio dnešního Gumotexu tvoří kromě aut a lodí čtyři další sektory, gumárenské směsi a povrchově upravované materiály, záchranné systémy, multifunkční vzduchové systémy a automatizační technika.
Gumotex kromě jiného dodává výrobky pro bezpečnostní složky jako jsou hasiči a armáda. Vyrábí protipovodňové zábrany, dekontaminační sprchy, ochranné obleky nebo záchranné nafukovací stany.