Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Uber nově vyžaduje po řidičích živnosťáky. Hrozí jim tím vyšší pokuty

  1:00
Uber změnil smlouvy se svými pražskými řidiči. Nově vyžaduje živnostenské listy, zkouší navýšit svoji provizi nebo umožňuje vytvářet struktury, kdy jeden řidič může na svou živnost zaměstnávat skupinu dalších.

Takto vypadá mobilní aplikace Uber, když si řidiče objedná zákazník. Na přijetí zakázky má řidič 15 vteřin. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Když začala předloni v listopadu v Praze fungovat služba UberPop, dovolila stát se „taxikářem“ de facto každému. Stačilo se prokázat platným řidičským průkazem, výpisem z rejstříků trestů a dopravních přestupků. A vozit lidi autem mladším deseti let.

Nyní musí řidiči, kteří mají s Uberem smlouvu, navíc do svého profilu zadat i IČO a DIČ, tedy identifikační číslo ze živnostenského listu a registraci pro platbu DPH. Tu odvádějí za Uber z provize, kterou si zprostředkovatel strhává z plateb, jež řidiči obdrží od zákazníků. Kdo údaje do aplikace nedodá, nebude moci jezdit.

Uber zároveň zvýšil svůj podíl na výdělku. Od začátku února nově nasmlouvaným řidičům nestrhává jako provizi pětinu, ale 25 procent. Podle marketingové ředitelky pražského Uberu Barbory Poláchové jsou vyšší poplatky pro dobro řidičů. „Vyšší poplatek za službu investujeme do marketingových a propagačních aktivit s cílem ještě více podpořit poptávku. To by mělo mít za následek více jízd, a tedy více peněz pro partnerské řidiče,“ vysvětluje.

Legálním se Uber z pohledu českých zákonů nestane

Nutnost platit daně z příjmu a z přidané hodnoty se na řidiče vztahovala už dříve. Jen to služba ve větší míře nechávala na nich. Podle Poláchové teď Uber po řidičích požaduje doklad, že jsou řádně registrováni. Je díky tomu schopen v jejich zastoupení vystavovat cestujícím daňově uznatelné faktury za provedené jízdy.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si v prosinci půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Jak ale ukázaly dřívější kontroly magistrátních úředníků, když to bylo možné, řidiči Uberu v minulosti povinnost registrovat svou živnost obcházeli. Žádný ze čtyř kontrolovaných řidičů UberPopu neměl koncesovanou živnost, dopustili se tak nedovoleného podnikání a magistrát případy předal úřadům patřičných městských částí. Ty pak ve správním řízení mohou udělit desetitisícové pokuty.

Tím, že si jeho řidiči pořídí živnost – včetně koncese pro přepravu osob – nicméně Uber nevyjde vstříc všem zákonným požadavkům pro provoz v Praze. Podle vedoucího oddělení taxislužby pražského magistrátu Jiřího Bureše na tom budou jeho řidiči dokonce hůře. Magistrát totiž na Uber uplatňuje stejná měřítka jako na taxikáře, ačkoli se firma brání tím, že provozuje spolujízdu.

„Dosud jsme při kontrolách postihovali řidiče za to, že neměli živnost a koncesi, takže nedovoleně podnikali,“ říká Bureš. Nyní však podle něj budou podnikateli, kteří porušují zákon o silniční dopravě. Musí totiž mít průkaz řidiče taxislužby, zkoušku z místopisu, označené auto, zapnutý taxametr a střešní svítilnu. Tedy věci, které řidiči jezdící pro Uber buď běžně nemají, nebo je Uber přímo zakazuje. „A za porušení zákona o silniční dopravě se ukládají i statisícové pokuty,“ dodává Bureš.

Nové smluvní podmínky údajně na počet řidičů jezdících pro Uber neměly vliv. „Počet partnerských řidičů v terénu je nejvyšší od vstupu Uberu do Prahy,“ říká Poláchová s tím, že aktivně využívá platformu 33 tisíc cestujících a více než tisícovka partnerských řidičů.

„Amatérské služby“ se profesionalizují

Současně Uber zavedl také možnost, aby takzvaní partneři, tedy ti, kteří jsou u Uberu registrováni na živnostenský list, mohli „zaměstnávat“ další řidiče. Platby od zákazníků v této struktuře vždy chodí rovnou partnerům.

Na základě jaké smlouvy si partneři dělí peníze s řidiči, kteří pro ně pracují, o to už se Uber nestará. Tento model firma okopírovala od klasických taxikářů, kde je poměrně běžné, že pro jednoho koncesovaného taxikáře jezdí víc řidičů ve více autech.

To je zajímavé i kvůli tomu, že Uber tradičně argumentuje tím, že není provozovatel taxislužby, ale zprostředkovatel spolujízdy. Už to samo o sobě je docela sporné. Spolujízdu pomocí internetu v Česku organizuje například web BlaBlaCar, který letos pohltil původně český Jízdomat (psali jsme zde). Tam to ale probíhá tak, že „zákazníci“ se podřizují majiteli auta, respektive trase, po které jede.

Investoři Uberu věří, regulátoři ho zakazují

Uber je původem americká firma, která se v posledních letech šíří po světových metropolích. Konceptu věří mnoho významných investorů v čele se zakladateli Googlu, Amazonu či bankou Goldman Sachs. Dohromady do Uberu investoři již vložili 7,4 miliardy dolarů, což z ní podle listu Wall Street Journal dělá nejoceňovanější start-up světa s hodnotou 51 miliard dolarů. Pro srovnání: ČEZ má na burze přibližně šestinovou hodnotu.

Problémem, na který Uber naráží všude po světě, je regulace a zákony. Služba podle ministerstva dopravy nebo pražského magistrátu porušuje několik zákonů i v ČR (více zde). V sousedním německu už soud na základě žaloby tamních taxikářů UberPop zakázal. Nahradila ho vysoce regulovaná služba UberX (více zde).

Jejich platby jsou potom opravdu ve výši příspěvků na pohonné hmoty, které pomohou řidiči ušetřit. Řidič Uberu se naopak řídí poptávkou klienta. Přijede pro něj tam, kam si přeje zákazník a odveze ho na jím určené místo (které se navíc dozví až po jeho nástupu). I účtovací politika potom mnohem více připomíná taxikáře a při použití takzvaných dynamických cen i překračuje maximální možnou kilometrovou sazbu pro pražské taxi.

Nyní tedy přibyl další faktor, který má blíže k organizovanému podnikání než ke spolujízdě - možnost vytvořit si flotilu řidičů.

U Uberu tak dochází k podobnému přerodu, jako u další ikony sdílené ekonomiky, webu AirBnB. Služba původně umožňující amatérům krátkodobě pronajmout svůj byt čím dál tím víc láká profesionály. I v Česku už přes něj nabízejí byty realitní kanceláře (psali jsme zde).

Studie americké univerzity Penn State (kterou si ale objednali hoteliéři brojící proti AirBnB), navíc ukazuje další zajímavou věc. Zjednodušeně řečeno tak relativně malá skupina velkých pronajímatelů (kteří nabízí víc než jednu nemovitost nebo je mají v nabídce po celý rok) generuje mnohem významnější část příjmů, než by jejich podílu odpovídalo.

Novela zákona má trestat i Uber

Co se týká sporů Uberu s magistrátem, zástupci technologické firmy často opakují, že „vedou konstruktivní dialog s představiteli státní správy a samosprávy“. A že zdejší zákony jsou zastaralé. Podle Bureše však zmíněný „konstruktivní dialog“ vypadá například tak, že magistrátním úředníkům, kteří se snažili řidiče kontrolovat, zablokoval Uber ve snaze znemožnit další kontroly přístup do zákaznické aplikace.

Změnit by se do budoucna mohla rovněž dosavadní praxe, kdy jsou za přestupky ze strany magistrátu trestáni pouze řidiči, nikoli zprostředkovatelé, tedy taxikářské dispečinky nebo třeba právě Uber. Nové možnosti by měla otevřít novela zákona o silniční dopravě, kterou chce ministerstvo dopravy předložit do několika měsíců.

„Uber dnes navádí své řidiče k tomu, aby porušovali zákon, za což by se stal zodpovědným,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurace/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

EU podpořila těžbu lithia na Cínovci, zařadila ji mezi strategické projekty

Zásoby lithia na Cínovci jsou podle vládního rozhodnutí ložiskem strategického významu. A zelenou dostal projekt těžby a zpracování lithia odsud i v Evropské unii, zařadila ho mezi strategické...

1. dubna 2025  14:25

Minus 91,2 miliardy. Ministerstvo řeklo, jak stát hospodařil v prvním čtvrtletí

V prvních třech měsících letošního roku dosáhl schodek státního rozpočtu částky 91,2 miliardy korun. Výsledek je o necelých 14 miliard lepší než loni touto dobou, sdělilo v úterý ministerstvo...

1. dubna 2025  14:09

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  13:08

Řetězec restaurací Hooters vyhlásil v USA bankrot. Značku zachrání franšízanti

Americký restaurační řetězec Hooters, který celosvětově proslul svými smaženými kuřecími křidélky a atraktivními servírkami v bílých tílkách a oranžových šortkách, vyhlásil na domácím trhu bankrot....

1. dubna 2025  11:53

Jako tři fotbalová hřiště. Skleník na Moravě zásobuje Česko bylinkami

Bazalka, máta nebo koriandr. Bylinky ze skleníku na Znojemsku putují do celého Česka. Jeho linkami projde ročně až šest milionů květináčů. Bylinka vám při správné péči vydrží týdny, i když ji...

1. dubna 2025  11:16

Američané v předvečer nových cel vyčkávají. Utrácení omezili i ti bohatí

Obavy z rostoucích nákladů vedly mnohé americké spotřebitele k tomu, že odložili výdaje, dokud nezjistí, jak přesně se jich nová Trumpova cla dotknou. Domácnosti a podniky se připravují na vlnu...

1. dubna 2025  11:01

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Po dálnici z Karlových Varů do Prahy se bude jezdit v roce 2028, tvrdí šéf ŘSD

Dálniční spojení Karlových Varů s hlavním městem začne v celé své délce fungovat na konci roku 2028. V podcastu to uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. V současné...

1. dubna 2025  10:27,  aktualizováno  10:36

Kopaničáři ze Slovenska dobývají svět kosmetiky. Pomocí bylin i vědeckých poznatků

Advertorial

Z touhy po přírodních řešeních se zrodila slovenská rodinná firma Panakeia, která dnes zásobuje desetitisíce zákazníků originální kosmetikou na přírodní bázi. Za úspěchem firmy stojí i práce syna...

1. dubna 2025  10:34

Od dubna se mění termín výplat penzí, milion důchodců dostane peníze jindy

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) mění od dubna termíny výplaty starobních, invalidních a pozůstalostních penzí dvěma pětinám důchodců a důchodkyň. Týká se to celkem 1,17 milionu lidí....

1. dubna 2025  6:35

Prodloužené volno o Velikonocích láká. Zvedlo poptávku po letenkách

Ačkoli cena letenek během státních svátků vzrůstá, řada Čechů si ji ani přes vyšší cenu nechce odepřít. Letos dokonce zájem o velikonoční lety vzrostl až o třetinu v závislosti na konkrétních datech....

1. dubna 2025

Desetitisícům vlastníků fotovoltaiky hrozí pokuty. Potřebují nový kód

Premium

Desítkám tisíc majitelů malých solárních elektráren v Česku hrozí od začátku prázdnin pokuty za neoprávněné dodávky do sítě. Do konce června musí domácí fotovoltaiky upravit smlouvu se svým...

1. dubna 2025

Los Angeles může přijít o své palmy. Nechtějí je hasiči ani developeři

Štíhlým vysokým palmám, synonymu města Los Angeles a jeho Hollywoodu, hrozí zánik. Někteří je viní z toho, že výrazně přispěly k šíření nedávných ničivých požárů ve městě, podle jiných palmy neplní...

31. března 2025