Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České zákony jsou zastaralé a s naší službou nepočítají, říká manažer Uberu

  15:01
V Německu soud službu Uber už minulý rok zakázal. Problémy má firma nebo její řidiči i s českými zákony. Manažer odpovědný za Prahu Lokman Kuriş přesto věří, že Uber v Česku stejný osud nepotká. I proto, že je pro kontroverzní kalifornskou firmu prosperující a rychle rostoucí lokalitou.

Manažer Uberu pro mezinárodní expanzi Lokman Kuriş. | foto: Uber

Déle než rok umožňuje původem americká technologická firma Uber v podstatě komukoli, aby se stal v Praze „taxikářem“. Nebo „partnerským řidičem“.

Záleží na tom, s kým se bavíte. Podle zástupců pražského magistrátu naplňuje Uber charakteristiky taxislužby a podle toho se ho úředníci snaží i regulovat.

Opačný pohled prosazuje samotná firma. Ta se podle manažera pro mezinárodní expanzi Lokmana Kurişe snaží úřadům vysvětlit, že jejich řidiči nejsou profesionálové, a tudíž by na ně nemělo být tak nahlíženo. „Současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber,“ argumentuje manažer, pod nějž spadá i pražská pobočka.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Když s vámi váš partnerský řidič služby UberPop podepíše smlouvu a prokáže se základními dokumenty, které požadujete, neporušuje podle vás žádné předpisy?
Pro nás je nejdůležitější bezpečnost řidiče a cestujících. Proto kontrolujeme kriminální záznamy a řidičovu historii (Uber požaduje výpis z rejstříku trestů a centrálního registru řidičů - pozn. red.). Po splnění těchto kroků můžete používat Uber jako partnerský řidič.

Podle úřadů - pražského magistrátu a ministerstva dopravy - však porušuje zákon o silniční dopravě. Podle nich je Uber, tak jak je definován svými přepravními podmínkami, v podstatě taxislužba. A řidič by tak měl mít třeba i licenci a koncesi.
Ano, to je určitě důležité. Od začátku jsme proto s městem v kontaktu. Nebráníme se tomu, abychom byli regulováni, ale současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber. V každém městě, kde fungujeme, chceme najít nějakou střední cestu, na které bychom se s regulátory dohodli.

Ale v současnosti to je tak, že pokud kontrola přistihne řidiče Uberu, zahájí s ním velmi pravděpodobně správní řízení kvůli porušení předpisů.
To se ale časem vyvine. Jsem si jistý, že i regulátoři jsou rádi, že v této zemi působíme.

Proč ale tedy po řidičích například nechcete, aby si vyřídili licence nebo koncese a vůbec se přizpůsobili předpisům, aby byli v souladu s regulátory už nyní?
Po řidičích služby UberBlack (zpravidla hotelové limuzíny - pozn. red.) to chceme, to jsou totiž profesionálové. Ale UberPop je něco jiného - na to nenahlížíme jako na službu profesionálních řidičů - není to jejich zaměstnání. A to se právě snažíme vysvětlit úřadům a najít cestu, jak to legalizovat.

Zástupci magistrátu mi ale řekli, že v současnosti běží několik správních řízení s přistiženými řidiči, jejichž výsledkem budou pravděpodobně desetitísícové pokuty. To už nevypadá jako diskuse, ale jako reálný problém - minimálně pro ty řidiče.
Problém našich partnerů je i náš problém, nenecháme je v tom. Proto také komunikujeme s úřady jak na lokální, tak i národní úrovni.

Když se podíváme do sousedního Německa, tato komunikace moc nevyšla a soud předběžným opatření Uber zakázal (více čtěte zde). Kvůli nekalé soutěži. Vzhledem k tomu, že toto právo je v Německu podobně pojímané jako v Česku, nebojíte se, že vás stihne i v Praze podobný osud? Tedy zákaz, který vyústí v ukončení činnosti ve městě?
Ono se to opravdu liší případ od případu. Když se třeba podíváte do Vilniusu, tak tamní municipalita nám vychází velmi vstříc. Vilnius je zrovna případ města, které je podle nás více vizionářské, vidí benefity a chce spolupracovat. Jiní jsou více, řekněme, odměření. Nejprve chtějí vidět výhody a potom pomalu něco mění.

A kam tedy řadíte Prahu?
Jsme velmi rádi, že tady můžeme být. Jde to skvěle. V Česku působíme rok a půl a jde to skvěle, je to jeden z nejrychleji rostoucích trhů. Podobně jako Bratislava. V tomto regionu je zkrátka přijetí služby zákazníky velmi dobré.

Podle čeho tuto úspěšnost měříte?
Podle poptávky. Počet svezených cestujících je týden od týdne vyšší. Ale zároveň je poptávka stále vyšší než nabídka.

A jaký je cíl ze strany nabídky - tedy řidičů?
Aby pro vás kdykoli přijel řidič UberPop do pěti minut. Tomu jsme už nyní blízko.

Nyní v Praze působí základní služba UberPop a dříve spuštěná UberBlack. V portfoliu po světě jich máte víc. Přemýšlíte tedy o rozšíření i v Praze?
Naše globální vize je taková, že pokud jsme schopni přistavit před vás auto do pěti minut, jsme schopni k vám dodat cokoli. Proto jsme spustili službu UberRush (doručování nákupů) a UberEats (rozvoz hotových jídel z restaurací). Takže toto jsou pro budoucnost možná rozšíření. Nyní je ale zkoušíme na trzích, kde jsme zavedenější.

A co expanze geografická? Míříte i do jiných českých měst než je Praha?
To už je práce týmů z hlavních měst. A tudíž samozřejmě zvažujeme další města - například na základě statistik lokalizovaného stažení aplikací nebo výzev od různých partnerů či potenciálních řidičů. Obecně se vydáváme do druhých největších měst v jednotlivých zemích.

Takže v Česku Brno, případně Ostrava?
Uvidíme. Slibuji, že se to dozvíte brzy.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednoduší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurac/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Rychlý rozkvět výrobců elektromobilů v Číně nebyl způsoben dotacemi, ale inovacemi. Obvinění ze...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Chce Tesla místo levného elektromobilu samořízené taxi? Lži, tvrdí Musk

Únik informací z interního memoranda potvrzuje, jak mají servisní technici...

Americká automobilka Tesla zrušila plán výroby levného elektromobilu, informuje v pátek agentura...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....