Pedro slaví 50 let. Ustálo nájezd konkurence a teď se vyrábí v Africe

Seriál   9:15aktualizováno  9:15
Pedro vypadá víceméně stále stejně jako v roce 1968 a podle výrobce je stejná i receptura. Nevyrábí se už ale ve středočeské Velimi, nýbrž v Maroku, a výroba zdaleka nedosahuje 900 tun ročně jako v dobách největší slávy této růžové žvýkačky.

Žvýkačky Pedro | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pedro s obrázkem kluka v sombreru na obalu zažilo vrcholné období v osmdesátých letech. Žvýkačka stála jednu korunu a konkurenci neměla prakticky žádnou.

Bon Pari se vyrábí přes čtyřicet let. Polovina se vyváží do zahraničí

Pak se vše změnilo. V roce 1992 se firma dostala po privatizaci do rukou společnosti Nestlé. Ta se ale zaměřuje převážně na čokoládové výrobky, a proto výrobu žvýkaček v roce 1994 ukončila. Značku Pedro zakoupila o sedm let později společnost Candy Plus a vrátila ji na trh.

„Pedro žvýkačky jsme vyráběli hned po koupi ochranné známky v roce 2001, avšak po nástupu moderních typů žvýkaček na český trh, zaštítěných nadnárodními firmami, bylo vcelku brzy jasné, že těmto konkurovat nemůžeme a musíme hledat pro Pedro jinou cestu,“ říká šéfka Candy Plus Milena Rusnoková.

Jinou cestou myslí to, že se firma vrhla i na výrobu želatinových bonbonů, ovocných pendreků či hambáčů, které také prodává pod značkou Pedro. K tomu začala otevírat vlastní prodejny, dnes jich má deset.

Stovky tun to nejsou

„Bonbony Pedro jsou, co se týče prodejů, výrazně úspěšnější než stejnojmenné žvýkačky,“ potvrzuje za obchody Tesco jejich mluvčí Václav Koukolíček.

„Pedro dlouhá léta vyhrávalo ankety značek, jejichž návrat či oživení by si spotřebitelé přáli. Po tolika letech ale není restart jednoduchý, takže rozumím snaze rozšířit portfolio značky i do dalších cukrovinek a o vlastní obchodní formát,“ říká ke strategii firmy Ondřej Obluk, šéf reklamní agentury Ogilvy & Mather.

Příběhy značek

Obrat výrobků Pedro se pohybuje v řádu stovek milionů korun a podle Rusnokové se jej daří každoročně zvyšovat. „Se značkou máme plány i do budoucna,“ dodává šéfka firmy. Kolik se Pedra vyrábí nyní, si společnost Candy Plus nechává pro sebe jako obchodní tajemství. Jisté je, že stovky tun jako v osmdesátých letech to nejsou.

Celkem Češi podle společnosti Nielsen nakoupí v obchodech a na pumpách přes 1 500 tun žvýkaček ročně a utratí za ně více než 1,2 miliardy korun. Za Pedro ale neutrácejí o moc více než před lety. Balení po pěti kusech pětigramových žvýkaček dnes například v Tesku stojí 10,90 koruny.

Co nejvíce se firma snaží zachovat také vzhled původního Pedra. „Na rozdíl od jeho začátku dnes přibalujeme ke žvýkačkám tetovačky, kdysi se používaly obrázky,“ uvádí Milena Rusnoková.

Výrobce Candy Plus se rovněž snaží zachovat chuť a recepturu žvýkačky, takže Pedro sladí cukrem a glukózovým sirupem, což je dnes mezi žvýkačkami rarita. Většina jich totiž využívá sladidla, navíc často žvýkačky propaguje jako výrobek, který je dobré si dát po jídle, aby se člověk zbavil nečistot v puse a předešel zubnímu kazu.

„Žvýkačka se v současné době často používá k ústní hygieně. Pedro vzhledem k tomu, že obsahuje cukr, tuto funkci nesplňuje,“ potvrzuje mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková a dodává, že především mezi dnešními čtyřicátníky a padesátníky je Pedro stále v povědomí a často na ně reagují s úsměvem a nostalgií. „Přesto jsou prodeje velmi nízké,“ dodává Hobíková.

Řada zákazníků nynějšímu výrobci zazlívá, že se Pedro vyrábí v Maroku. „Výroba žvýkaček má speciální technologické nároky a její produkce na specializované lince u nás by byla ekonomicky neúnosná,“ vysvětluje Rusnoková. Proto hledali výrobce s vhodným technickým zázemím a našli jej v Maroku.

„Jde o moderní ekologický závod splňující veškeré nejvyšší kvalitativní požadavky na výrobu potravin. Spolupracuje nejen s námi, ale i s dalšími evropskými řetězci a mezinárodními společnostmi,“ vysvětluje Rusnoková.



Z desítek firem zbyla jedna. Loštický výrobce tvarůžků je jediný na světě

Firma A. W. vlastní v Lošticích výrobnu tvarůžků. Otevřela také muzeum, kde...

Seriál Kyselé sýry, jak se také tvarůžkům říkalo, se na moravských stolech objevovaly podle dochovaných...

Císařský dvůr jim za klavír děkoval, StB je ukazovala jako nepřátele lidu

Muzeum Petrof v Hradci Králové (5. 11. 2013)

VIDEO Seriál Měsíc předtím, než se stal František Ferdinand d‘Este obětí atentátu, který odstartoval první...

Ovocná limonáda Vitacit. Nápoj, který do pádu socialismu nikdo nepil

Ilustrační snímek

Seriál Téměř před padesáti lety se zrodil v továrně na výrobu kyseliny citronové prášek na bázi kyseliny...

Kultovní Májku Češi mažou i v dnešní biodobě, je extrémně trvanlivá

Podniková prodejna Hamé v Kunovicích nabízí kolem 700 produktů.

Seriál Paštiky Májka se na Moravě vyrábějí přes padesát let. Teoreticky je možné i ty první vyrobené...

Lentilky se vyrábějí už více než sto let, zmizely hnědé a je více žlutých

3D model balení lentilek.

Seriál Lentilky, jedna z nejstarších českých značek, mají za sebou více než sto let trvající historii,...

Prostějovská palírna slaví pětisté výročí, s „myslivcem“ míří za hranice

V Palírně U Zeleného stromu se vyrábí přes 100 druhů lihovin.

Seriál Prostějovská Palírna U Zeleného stromu letos slaví pětisté výročí. Nikde jinde v Evropě se kořalka...

Gumotex proslavily čluny, ale i autosedačky pro legendární „erko“

Dovolená na vodě s čluny Gumotex

VIDEO Seriál Řeky plné vody a na nich lodě zářící všemi barvami. Břeclavský Gumotex, který už dávno nevyrábí...

Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Zájem o životní pojistky přidusili lovci provizí. Teď se produkt vrací

Ilustrační snímek

Zájem o životní pojištění dlouhodobě klesá, a to zejména kvůli nejasným smluvním podmínkám a poradcům, jejichž hlavní...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Útok na modré zóny, sdílená auta chtějí parkovat levněji

V ulici Jaselská nedaleko Vítězného náměstí v Praze 6 jsou již v ulicích...

Modré zóny v Praze slouží od února nejen parkujícím rezidentům, ale i sdíleným vozům carsharingových firem. Díky...



Najdete na iDNES.cz