Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Žena u pivařů neprošla. Prodeje zvýšil až Divnej vrchní

  11:00aktualizováno  11:00
Koncem roku 1997 čelil osmý největší pivovar v zemi z Velkých Popovic vážným problémům kvůli propadu prodejů. Žena v reklamě jako nositel hodnot ve spojitosti s popíjením piva nezabrala. Kozla do hry vrátila až kampaň Divnej vrchní a Divná vrchní.

V soutěži o nejefektivnější reklamu Effie si kampaň na Kozla v roce 1999 odnesla druhé místo. „V komunikaci značky přináší nejen dlouhodobé zvýšení prodeje, ale též pomáhá prohlubovat věrnost zákazníků a hodnoty značky,“ uvedla porota.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Reklama byla jednoduchá, vtipná a zasazená do tradičního prostředí pivní kultury v České republice. Tím se odlišovala od předchozí nevydařené kampaně „Dívka a Kozel“.

„Předcházela tomu velice prapodivná kampaň, ve které figurovala žena v roli svůdnice. Obrat šel ale dolů. Nebylo žádoucí, aby pivo takhle propagovaly ženy. O kampani se vědělo, všichni o ní věděli, ale prodeje Velkopopovického Kozla klesly,“ popsal realitu odborník na reklamu Jiří Mikeš.

V neúspěšné reklamě se objevila herečka Kateřina Hrachovcová-Herčíková, kterou proslavil seriál Život na zámku. V záběru sedí v idylické přírodě na stromě a vyznává se k lásce k pivu a k velkopopovickému knížeti. Scénka působila jako z pohádky. Už v této reklamě má vrchní hlavu kozla.

V roce 1997 čelil Pivovar Velké Popovice s tržním podílem 2,5 procenta vážným poklesům v prodeji. Výroba a prodej klesly na své dno, až na 460 tisíc hektolitrů. Zdrojem problémů byla slabší kvalita výrobku v minulosti, ale také nepodařená komunikace značky.

Trend se z nepříznivých čísel začal otáčet po odvysílání kampaně Divnej vrchní. Autorem spotu je agentura Ogilvy&Mather, která za reklamu utratila částku mezi 10 a 20 miliony korun.

Recept byl vlastně docela jednoduchý. Pivo se zasadilo do prostředí klasické pivnice, těžištěm byl pak překvapivý moment v závěru, kdy vrchní roznáší pivo v groteskní masce kozla, zatímco to glosují štamgasté: „Pivo je jako křen, jen ten vrchní je nějakej divnej.“ Právě herecká přesvědčivost štamgastů je jedním z důvodů, proč byla reklama tak úspěšná.

„Propady se okamžitě zastavily, Kozel se stal opět populárním,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který působil v Asociaci komunikačních agentur. Od roku 2002 je Velkopopovický Kozel součástí skupiny SABMiller, světové dvojky v pivovarnictví. Je tak pod jednou střechou se značkami Radegast, Gambrinus a Pilsner Urquell.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.