Kultovní reklamy: Kožený lákal na desetinásobek. K úhradě spotů se neměl - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kultovní reklamy: Kožený lákal na desetinásobek. K úhradě spotů se neměl

  12:00
Divoká privatizační ruleta o majetek za stovky miliard z počátku 90. let minulého století byla první velkou příležitostí pro tuzemský reklamní trh. Stovky investičních fondů potřebovaly svou identitu.
Kultovní reklamy: Harvardské fondy | (0:29) | video: Harvardské fondy

Téměř tisíc investičních fondů v každé ze dvou privatizačních vln a miliony netušících lidí, kteří se právě stali investory. Mostem, po kterém chtěla řada z fondů přejít a získat si důvěru lidí a jejich peníze, byly reklamní agentury. Pro ně byla privatizace nepoznanou příležitostí, jak vyrůst. Prodávaly se státní podniky za téměř 400 miliard korun.

„Vznikl obrovský přetlak poptávky, první velká reklamní žeň,“ píše ve své knize Reklama od pana Vajíčka k falešným sobům Jaroslav Krupka. Podle něj teprve kupónová privatizace nastartovala reklamní trh a zejména původní tvorbu.

Pamětníci si vzpomenou třeba na reklamu s vejcem na Creditanstalt. Nebo na billboardy se sloganem „Dívejte se naším směrem“ a portréty hudebníků Kocába s Kratochvílem, kteří byli hlavními propagátory později vytunelovaného fondu Trend (v té době už v něm nefigurovali). Kellnerův fond PPF zase podporovala řada herců. V reklamě se angažoval například Milan Šteindler, herec Josef Dvořák a další. „Privatizační reklamy hodně často lákaly na známé tváře,“ říká pamětník a odborník na reklamu Jiří Mikeš.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

V počátcích však především zaujala reklama na Harvardské fondy, která se obešla bez podpory herců a známých osobností. Byla postavena na svědectví neznámých lidí. Kampaň údajně stála Viktora Koženého 35 milionů korun a jak Krupka zmiňuje ve své knize, už tyto peníze byl problém od Koženého získat. Zástupce agentury Mark BBDO kvůli tomu musel letět dokonce do Ženevy.

Obrovská kampaň startovala na začátku roku 1992. Teprve Viktor Kožený lidem, kteří privatizaci nerozuměli, v reklamě srozumitelně a jasně sdělil, o co jde. „Kožený se stal fenoménem, jen během ledna mu svěřilo své kuponové body na 200 tisíc lidí. Hlavní zásluhu na tom měl právě ‚kobercový nálet‘ jeho kampaně,“ uvádí Krupka ve své knize.

A proč vlastně měly harvardské fondy takový úspěch? „Na rozdíl od všech ostatních Viktor uměl vystupovat jako jakýsi monarcha, rozhodoval se rychle a nebál se riskovat,“ vysvětlil to autor reklamy z BBDO Marek Šebesťák. Desetinásobek zisku za rok bylo podle něj první srozumitelné sdělení pro lidi v záplavě stovek privatizačních fondů.

Podle Krupky reklamní agentury díky privatizaci zprofesionalizovaly svou práci, ale na druhou stranu zkušenosti s vytunelovanými fondy reklamu znevěrohodnily.

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Střídavá péče pod lupou, soudci často chybují

{LABEL}

Střídavá péče nemusí být vždy vhodná, někdy může dítěti i uškodit

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Auta jsou čím dál větší, přerostla parkovací stání. Ať platí víc, vyzývá kampaň

Ve Velké Británii se každoročně prodá více než milion aut, která jsou příliš velká pro parkovací místa. Kampaně proto nyní vyzývají vládu, aby upřednostnila menší automobily a zavedla vyšší poplatky...

5. dubna 2025

Spousta barů vypadá úžasně, ale nakonec je to zklamání, říká mixolog Kratěna

Český barman, který se prosadil ve světě, inovátor, který spoluvytvářel barovou scénu v Londýně i Barceloně, a jeden z nejvlivnějších lidí v barmanské mixologii. Alex Kratěna stál u zrodu baru...

5. dubna 2025

Ekologickou stopu snižují i čeští vinaři. Pěstují šetrně a s novými technologiemi

Tuzemská vinařství procházejí zásadní proměnou. Rostoucí zájem o bio vína motivuje vinaře ke snižování uhlíkové stopy i udržitelnějšímu přístupu k hospodaření. Ať už jde například o biodynamické...

5. dubna 2025

Trump rozpoutal bouři a jel na golf. A magnáti zdraží, než by přemístili firmy

Nová rozsáhlá cla amerického prezidenta Donalda Trumpa se setkávají s odezvou ze všech stran, a to s výprodejem na trzích, odvetnými opatřeními ze zahraničí či hněvem korporací. Jenže místo toho, aby...

5. dubna 2025  10:20

Neprodáváme kérky, ale umění. Berlínští umělci objevili nový zdroj živobytí

Oblíbenost tetování v hlavním městě Německa v posledních letech roste. Některá studia totiž před časem přišla se zajímavou novinkou: uzavřela spolupráci s mnoha tamními umělci, kteří jim nově...

5. dubna 2025

USA začínají vybírat desetiprocentní clo na dovoz ze všech zemí světa

Spojené státy začínají vybírat základní desetiprocentní clo při dovozu zboží ze všech zemí světa. Clo na prakticky veškeré zboží vyhlásil ve středu americký prezident Donald Trump. Od 9. dubna pak...

5. dubna 2025  7:04

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Do Česka vstupuje německý diskont. Woolworth otevře první prodejnu v Třebíči

Německý diskontní řetězec Woolworth vstupuje na český trh a v polovině června otevře svou první kamennou prodejnu. Prvním městem, kde zákazníci budou moci nakoupit, se stane Třebíč, mluvčí...

5. dubna 2025

Trump překonal nejhorší scénáře analytiků, možné už je vše, říká ekonom

Premium

Americký prezident Donald Trump tento týden uvalil na celý svět vysoká cla. Například dovoz z Evropské unie se kvůli nim prodraží o 20 procent. Podle hlavního ekonoma ČSOB Private Banking Dominika...

5. dubna 2025

Co chtějí USA po Evropě: lepší podmínky pro auta a maso, vadí regulace i daně

Vláda USA bude po Evropské unii požadovat zlepšení podmínek pro vývoz aut a zemědělských produktů do Evropy. Napsal italský deník Corriere della Sera, jehož zpravodajka mluvila s americkým ministrem...

4. dubna 2025  21:44

TikTok opět nad vodou. Trump mu prodloužil lhůtu na prodej v USA o 75 dní

Americký prezident Donald Trump prodloužil o 75 dní lhůtu pro prodej amerických aktiv čínské společnosti ByteDance, která vlastní populární aplikaci pro krátká videa TikTok. Zdůvodnil to tím, že na...

4. dubna 2025  20:52

Rusko se teď může clům smát. Dlouhodobá výhra to ale nebude, soudí odborníci

Donald Trump se z americké protekcionistické politiky, minimálně prozatím, rozhodl vynechat Rusko. V krátkodobém horizontu může země na eskalaci obchodní války Západu vydělat tím, že nahradí americké...

4. dubna 2025

Katastrofa a chaos. Trumpova celní válka bude mít jen samé poražené, řekl Kalousek

Historie nezná žádnou vítěznou celní válku, řekl bývalý ministr financí Miroslav Kalousek v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Podle předsedy Národní rozpočtové rady Mojmíra Hampla je situace přímo...

4. dubna 2025  19:32