Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Pečený mops Bobík zastínil značku

  12:31aktualizováno  12:31
Vtip s nehodou v čínské restauraci, kdy kuchař ženě naservíruje jejího psího miláčka, zasáhla miliony lidí v Česku. Reklama patří k nejvýraznějším kouskům nového tisíciletí. Přesto podle mnoha mediálních odborníků nebyla úspěšná, propagovaná značka totiž zůstala ve stínu přílišné kreativity.

Spot, kterému se začalo prostě přezdívat „Bóbika“ a na jehož adresu směřovala celá řada hospodských vtipů a narážek, vznikl v roce 2003 v dílně agentury Leo Burnett. V té době byla na vrcholu a produkovala nejlepší české reklamy.

Herci Václav Rašilov a Barbora Halamová si v povedené, šikovně natočené a střižené reklamě zahráli zamilovaný pár na večeři v čínské restauraci. „Postaráte se mně o Bobíka?“ svěřuje žena do péče obsluze svého mopsíka v očekávání perfektního servisu. Šok přichází, když kuchař přinese na stříbrném podnose předkrm a odkryje pokličku. „Běžte raději tam, kde vám rozumí. Centrum.cz s inteligentním vyhledávačem,“ nabádá hlas na konci spotu.

Reklama s trochu morbidní, leč vizuálně nedořečenou pointou, byla velmi oblíbená a v následné vlně parafrází či narážek dokonce vznikla webová stránka Bobika.cz. Podle serveru Lupa později tuto doménu koupil majoritní vlastník konkurenčního portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič.

Spot se však podle odborníků potýkal s jedním problémem - myšlenka zde podle názorů mnoha lidí z branže zabila značku a lidem v paměti zůstal jen silný příběh. Podle průzkumu společnosti OMD Snapshot pro týdeník Marketing & Media jen 20 procent lidí dokázalo reklamu přiřadit ke značce Centrum.cz.

„Problémem byl branding. Lidé si nepamatovali, o jakou značku jde a dodnes se tento spot na přednáškách dává jako příklad dobré kampaně, u které si však nikdo nevzpomene na značku,“ říká Miroslav Pomikal z agentury Young & Rubicam. Dovětek „jděte tam, kde vám rozumí“ byl od reklamy jakoby oddělený. „Pokud si někdy na otázku, jestli by daný příběh mohl být i u reklamy na jinou značku, odpovíte ano, pak je to špatně,“ dodává Pomikal.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Šovinistická však reklama podle odborníků nebyla, přestože na internetu najdeme komentáře lidí, kteří si to myslí. „Nikdo si na Radu pro reklamu nestěžoval,“ vzpomíná bývalý prezident rady Jiří Mikeš.

Zato na další reklamu na Centrum.cz, která už byla počinem agentury Kaspen, se snesla řada stížností. Agentura tehdy vyzvala lidi, aby posílali nápady, v nichž je pes Bobík likvidován všemi možnými způsoby. „Tento spot původní nápad nepřekonal,“ uvažuje Jaroslav Krupka ve své knize Česká reklama - Od pana Vajíčka po falešné soby.

Krupka také polemizuje s názorem, že dřívější reklama z čínské restaurace přebila svou kreativitou samotný produkt. „Domnívám se, že tato pověst reklamě křivdila. Ačkoli se portál Centrum nikdy nepřiblížil mnohem silnějšímu Seznamu a například svými inzertními výkony zůstával za svým známějším konkurentem zhruba na čtvrtině jeho výkonu, přece jen ho tato kampaň zařadila ve své době mezi nejrychleji rostoucí domény u nás,“ napsal.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.