Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní reklamy: Kluk upil plzeň ze džbánku, ČT spot nechtěla vysílat

  14:31aktualizováno  14:31
Pro někoho nemravná, pro jiného geniálně odvyprávěná a natočená. První porevoluční reklama na značku Pilsner Urquell „Smetana mé vlasti“ přiblížila příběh plzeňského piva a s přiměřenou dávkou vtipu i českou náturu. Pro pivo do džbánku utíká ulicemi kluk a před cestou domů si nezapomene upít.

Nádherná reklama, kterou však odmítla odvysílat Česká televize a svého času se skloňovala v debatách o morálce v reklamě. Podle bývalého dlouholetého ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše se potichu stahovala z obrazovek, pro skvělý spot se však přece jen našlo místo na FTV Premiéra.

Reklama, která stojí na prahu kariérní dráhy nejúspěšnějšího tuzemského reklamního režiséra Ivana Zachariáše (tehdy ještě studenta FAMU), vypráví příběh z historie značky Pilsner Urquell.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Je jakoby vypůjčený ze starých filmů, ale přesto svěží. Líčí cestu piva, ale zároveň i cestu malého kluka, který ulicemi uhání za doprovodu Smetanovy Mé vlasti pro „plzeň“ do džbánku. A když už ji má, nedá mu to a nikým neviděn si usrkne. A právě v tom byl problém.

„Když nás otcové posílali se džbánkem pro pivo, pochopitelně jsme ho také upíjeli. Udělali to dokonale, ale narazilo to,“ vzpomíná Jiří Mikeš. „V dnešní překorektnělé společenské atmosféře by nejspíš záběry nezletilého chlapce usrkávajícího alkoholický nápoj narazily na protesty nějakých mravokárců či ochránců čehokoli. To nic nemění na tom, že šlo o skvělou reklamu, v mnohém dodnes nepřekonanou,“ dodává Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose.

Byla to také jedna z nejlepších reklam, které kdy Prazdroj natočil, ne-li vůbec nejlepší. Ani po letech neztrácí nic na svojí lehkosti, zdravém patosu a jazykovém vtipu. Přestože je to vlastně imageová reklama, má zároveň všechny parametry reklamy produktové: vyvolává chuť na pivo, což je přesně to, o co se tvůrci pivních reklam donekonečna snaží,“ hodnotí Bystrov.

Reklamou si režisér Ivan Zachariáš, který se drží mezi deseti největšími reklamními režiséry světa a svého času byl v první trojce, otevřel dveře do reklamní branže. Její kvality byly nesporné. Jaroslav Krupka ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné Soby ji označil za „vizuální i symfonickou báseň“.

V zahraničí se Zachariáš uvedl v roce 1994 spotem pro Organizaci spojených národů, kterou si u něj objednala tehdy v ČR vznikající pobočka britské agentury Stillking. Mezi jeho úspěšné reklamy dále patří například žrádlo pro kočky Whiskas, Land Rover, Stella Artois, Rexona či Honda.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.